Krijg injector er niet uit, wat te doen

2008 S60 D5

jeroen74
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Krijg injector er niet uit, wat te doen

· 
Posted: 02.07.2025 - 16:36  ·  #1
Ik ben eindelijk vandaag begonnen met het vervangen van de klepstoters van mijn 2008 S60 D5, na heel lange tijd er tegen op zien. Deze beste klus heb ik al een keer eerder met succes eerder op een 2004 V70 gedaan dus ik ben bekend met wat het behelst.

Helaas is mijn grootste angst bewaarheid, ik krijg met geen mogelijkheid een injector los. Er zit wel rotatie beweging in, dus extreem vast zit ie niet, maar ik zie geen mogelijkheid om hem omhoog te wrikken. Bij de V70 was het inlaatspruitstuk van metaal, maar bij de euro 4 motor is dat plastic en ik ben bang dat er ik zomaar een gat in maak en ben ik nog verder van huis.

En dan heb ik ook nog per ongeluk de solenoide verdraaid 😑

Ik zit nu beetje wat ik moet doen... ik kan alles weer terug monteren en hopen dat alles het nog doet, maar nu de injector toch min of meer los geweest is moet ie er uiteindelijk toch uit om het brandplaatje te vervangen, als het ding zowiezo niet vervangen/gereviseerd moet worden.
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

Re: Krijg injector er niet uit, wat te doen

· 
Posted: 02.07.2025 - 17:13  ·  #2
Slagtrekker ergens lenen , ik heb er bij de v50 van maat van me , toen het setje wat ik heb voor lagers te trekken met handigheid iets pas gemaakt , zat pok eem slag trekker bij voor inwendige lagers ,tikte hem er zo uit .
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 02.07.2025 - 18:04  ·  #3
Solenoid weer vast draaien en op orig positie terug zetten.

Dan rijk in de kruipolie zetten. En een goede scherp waterpomptang gebruik om te kunnen wrikken en trekken tegelijk. Vd week me nog prima zo gelukt.

Als ze echt vast zitten, dan laat ik de motor net zo lang draaien met de verstuivers los, totdat ze er vanzelf zo goed als uit komen. Je hoort ze dan vanzelf lekken.
Tim Post
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 02.07.2025 - 18:08  ·  #4
Zou weken met een kruipolie niet wat meer beweging geven?
jeroen74
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 02.07.2025 - 18:18  ·  #5
ik heb alles rijkelijk in de kruipolie gezet, maar ik heb domweg geen enkel gereedschap waarmee ik fatsoenlijk kracht naar boven kan zetten.

Ik heb besloten alles weer terug te monteren, en ik ga zo proberen of ie het nog doet 🥺

Daarna ga ik eens rustig op zoek naar het juiste gereedschap en doe ik van de week nog wat andere klusjes zoals stabilisatorstangetjes, olie en brandstof filter verversen. Ik had speciaal een week vrijgenomen voor deze klus, maar soms zit het tegen 🙂 maar zo is niet helemaal voor niets. Ga in mijn zomervakantie dan wel verder, hopelijk met beter gereedschap 👍
MaartenS
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 29
Subject:

· 
Posted: 02.07.2025 - 19:03  ·  #6
Jeroen,

ik heb voor de D5244T4 (van 2005-2007) een zelfgemaakte schuifhamer.
Weet iemand of dit dezelfde injectoren zijn?

Hij is op het moment wel omgebouwd voor kogelgewrichten en ligt in Antwerpen.
Als je er moeilijk een werkende (lokaler?) kan vinden wil ik hem wel terug werkend maken en uitlenen.

Maarten
jeroen74
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 02.07.2025 - 19:15  ·  #7
Ja, dit is een T4 idd.

Goed nieuws, ik heb hem gestart, duurde iets langer dan normaal voordat ie aansloeg wat natuurlijk normaal is vanwege lucht in de brandstofpijp. Zover loopt hij gewoon precies hetzelfde als voorheen in deze korte test, dus verwacht/hoop geen verdere problemen.
bartk
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 02.07.2025 - 19:27  ·  #8
Als hij weer loopt kun je doen wat Blade ook schreef

"Als ze echt vast zitten, dan laat ik de motor net zo lang draaien met de verstuivers los, totdat ze er vanzelf zo goed als uit komen. Je hoort ze dan vanzelf lekken."

Dan worden ze van binnen uit naar buiten geduwd
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 02.07.2025 - 19:30  ·  #9
Hoe hard kunne ze dr uit knallen? maar een beetje of niet als Poika zegt dat je het wel hoort als ie gaat lekken?
olaf
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.07.2025 - 20:18  ·  #10
En anders leg je er even een stuk karton of kussen overheen , zal niet veel gebeuren dan als je bang bent voor los schieten .
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.07.2025 - 20:19  ·  #11
Die knallen er niet uit. Maar als er beweging in zit, dan zijn ze er zo uit met een knappe waterpomp tang. Goed aanknijpen, wrikken en naar boven trekken gelijktijdig. Ik gebruik hier voor een medium maat tang. Dus niet de normale maat, maar een slag groter.

En wat vaak het ook makkelijker maakt, goed heet rijden, liefst met kruipolie al rondom de gaten zonder dat de klemmen er op zaten. Is ff werk. Dan na rijden heel snel alles demonteren.
Koudilein
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: Gisteren om 08:38  ·  #12
Quote door Blade

Die knallen er niet uit. Maar als er beweging in zit, dan zijn ze er zo uit met een knappe waterpomp tang. Goed aanknijpen, wrikken en naar boven trekken gelijktijdig. Ik gebruik hier voor een medium maat tang. Dus niet de normale maat, maar een slag groter.

En wat vaak het ook makkelijker maakt, goed heet rijden, liefst met kruipolie al rondom de gaten zonder dat de klemmen er op zaten. Is ff werk. Dan na rijden heel snel alles demonteren.

Gebruiken jullie geen hydraulische trekker?
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: Gisteren om 09:40  ·  #13
Nee.
bartk
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: Gisteren om 10:57  ·  #14
Blade, kun je de bouten in de plaatjes, die de injector vast houd, niet gewoon 3 of 4 slagen los draaien ?
Schiet hij er zeker niet uit.
En als er dan 1 los komt kun je die weer vast zetten en wachten tot er weer een andere los komt ?

Selected quotes for multi-quoting:   0