Laadspanning V70 Classic 2.4

 
 
 
 
 
Klaasw
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 998
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Laadspanning V70 Classic 2.4

 · 
Posted: 29.10.2022 - 18:01  ·  #1
Aangezien er soms de meest vreemde storingen kunnen optreden als gevolg van lage spanning vandaag de accuspanning en laadspanning gemeten met de multimeter. Spanning in rust is ca. 12,4 Volt en stationair is de laadspanning ca. 13,7-13,8 volt. Nu ben ik van mijn motorfietsen gewend dat de laadspanning boven de 14,1 volt moet zitten en niet hoger dan 14,7 mag zijn, maar hoe zit dat bij de V70?

Overigens zijn de accu (Varta) en dynamo net 5 jaar en nog geen 80K geleden vervangen.

Aanleiding is een SRS melding die na 30 minuten met de accu los niet verdwijnt. Vorige keer dat ik dit had bleek dat met de accu samen te hangen.
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 718
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Laadspanning V70 Classic 2.4

 · 
Posted: 29.10.2022 - 18:25  ·  #2
Ik dacht dat 12 resp. 13,8 wel goed was. Mag iets hoger. Bij mijn classic gaf de dynamo ruim 14v en op de accu was bijna 1 v verdwenen. Bleek de kabel in de klem geoxideerd. Nieuwe klem en opgelost. Misschien iets om te checken.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1877
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Laadspanning V70 Classic 2.4

 · 
Posted: 29.10.2022 - 19:27  ·  #3
12.4 v in rust zegt niet alles , als het tijdens het starten teveel inzakt ,omdat de accu zijn beste tijd heeft gehad , krijg je al dat soort klachten .
Dus even met een daarvoor geschikt apparaat de accu laten meten .
Klaasw
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 998
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Laadspanning V70 Classic 2.4

 · 
Posted: 29.10.2022 - 19:44  ·  #4
Heb ook gemeten bij het starten, waarbij hij volgens mij hooguit naar 10,7 volt zakte. Blijf het vreemd vinden dat een accu waar je nog prima op kan starten bij een Volvo toch problemen kan geven..
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Laadspanning V70 Classic 2.4

 · 
Posted: 30.10.2022 - 07:40  ·  #5
10,7 Volt bij het starten is wel het absolute minimum spanningsniveau wat de accu mag hebben. Eigenlijk is dit een teken dat de accu op de een of andere manier niet helemaal vol geladen wordt. Zeker bij dit soort temperaturen van de afgelopen tijd moet de accuspanning bij starten niet onder de 11,0 V komen.
Zoals aangegeven, ik zou een keer rechtstreeks op de dynamo meten wat de waardes dan zijn bij een lopende motor. (wel uitkijken en klemmen gebruiken!!)
Maar eigenlijk verwacht ik dat je overgangsweerstand hebt in de kabelarij tussen de accu, startmotor en dynamo. Ergens iets van groenige klemmen of uiteinden van de kabels duiden erop dat ze ruim over de houdbaarheidsdatum heen zitten.

Als je de wagen een poosje niet nodig bent, zou je ze op kunnen meten, kabels op maat bestellen met bijbehorende ogen en goede degelijke accuklemmen. Als je geen gereedschap hebt om de ogen te persen aan de kabels, een tang heb ik wel liggen, knijpen we ze er zo aan..... Dan de oude ogen van de kabels afknippen en de nieuwe kabels er overal langs leggen en aansluiten.
henry classic v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: N/O Veluwe
Leeftijd: 61
Berichten: 692
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Laadspanning V70 Classic 2.4

 · 
Posted: 30.10.2022 - 08:50  ·  #6
Een SRS melding blijft in de computer staan, deze melding zou gereset moeten worden.
Of dat lukt met Vida of Dice weet ik zo niet, anders naar de dealer.
Dan de vraag waar de melding vandaan komt...
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 718
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Laadspanning V70 Classic 2.4

 · 
Posted: 30.10.2022 - 09:59  ·  #7
Quote door BBS

Als je de wagen een poosje niet nodig bent, zou je ze op kunnen meten, kabels op maat bestellen met bijbehorende ogen en goede degelijke accuklemmen. Als je geen gereedschap hebt om de ogen te persen aan de kabels, een tang heb ik wel liggen, knijpen we ze er zo aan..... Dan de oude ogen van de kabels afknippen en de nieuwe kabels er overal langs leggen en aansluiten.


Op het 850forum zat ooit iemand die zo'n kabelset kon maken, kwam vrij veel voor bij de classic en 850. Geen idee of dat nu nog kan.
Exero
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groesbeek
Leeftijd: 27
Berichten: 74
Geregistreerd: 05 / 2022
Subject:

Re: Laadspanning V70 Classic 2.4

 · 
Posted: 30.10.2022 - 10:00  ·  #8
Misschien ook iets voor mij om uit te zoeken, controleerde de spanning toevallig vanochtend, had live data aan staan & hij zakte naar 8V met starten :S
Verder geen problemen, al is het misschien beter om die niet af te wachten XD
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Laadspanning V70 Classic 2.4

 · 
Posted: 30.10.2022 - 11:03  ·  #9
Quote door dbs1

Quote door BBS

Als je de wagen een poosje niet nodig bent, zou je ze op kunnen meten, kabels op maat bestellen met bijbehorende ogen en goede degelijke accuklemmen. Als je geen gereedschap hebt om de ogen te persen aan de kabels, een tang heb ik wel liggen, knijpen we ze er zo aan..... Dan de oude ogen van de kabels afknippen en de nieuwe kabels er overal langs leggen en aansluiten.


Op het 850forum zat ooit iemand die zo'n kabelset kon maken, kwam vrij veel voor bij de classic en 850. Geen idee of dat nu nog kan.

Dat was wijlen Dirk345....

Als je de spullen hebt, mag je langs komen of opsturen, pers ik je de ogen eraan en een stukje krimpkous over het kale oog en dan stuur ik ze terug.... Kost je weinig en kan je ze zo monteren....
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 718
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Laadspanning V70 Classic 2.4

 · 
Posted: 30.10.2022 - 13:17  ·  #10
Quote door BBS

Dat was wijlen Dirk345....


Ok, dat wist ik niet en Dirk heeft nog wel aan mijn auto gewerkt destijds 😔
Klaasw
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 998
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Laadspanning V70 Classic 2.4

 · 
Posted: 30.10.2022 - 18:48  ·  #11
Quote door BBS

Quote door dbs1

Quote door BBS

Als je de wagen een poosje niet nodig bent, zou je ze op kunnen meten, kabels op maat bestellen met bijbehorende ogen en goede degelijke accuklemmen. Als je geen gereedschap hebt om de ogen te persen aan de kabels, een tang heb ik wel liggen, knijpen we ze er zo aan..... Dan de oude ogen van de kabels afknippen en de nieuwe kabels er overal langs leggen en aansluiten.


Op het 850forum zat ooit iemand die zo'n kabelset kon maken, kwam vrij veel voor bij de classic en 850. Geen idee of dat nu nog kan.

Dat was wijlen Dirk345....

Als je de spullen hebt, mag je langs komen of opsturen, pers ik je de ogen eraan en een stukje krimpkous over het kale oog en dan stuur ik ze terug.... Kost je weinig en kan je ze zo monteren....


Volgens mij woon je behoorlijk in de buurt, dus dat is wel te regelen denk ik.

Overigens heb ik de massapunten gecontroleerd en meet ik nergens een hoge overgangsweerstand of spanningsval. Heb ook de ruststroom gemeten en deze bedroeg ca. 0,017A, wat dus niet noemenswaardig is. Komende week de auto laten uitlezen en resetten, hopelijk geeft dit wat aanknopingspunten.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Laadspanning V70 Classic 2.4

 · 
Posted: 31.10.2022 - 13:05  ·  #12
Quote door BBS

10,7 Volt bij het starten is wel het absolute minimum spanningsniveau wat de accu mag hebben. Eigenlijk is dit een teken dat de accu op de een of andere manier niet helemaal vol geladen wordt. Zeker bij dit soort temperaturen van de afgelopen tijd moet de accuspanning bij starten niet onder de 11,0 V komen.



Hier ben ik het niet mee eens en is ook niet waar. De startspanning duikt vaak zeker onder de 11 volt, en meestal wordt 10 volt als onderwaarde gebruikt.

Van de kabels is overigens zeker een goed punt. Zou eerst even meten voordat je de hele boel vervangt.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0