laag toerental bij ontkoppelen

 
 
 
 
 
Volvo_V70
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Groningen
Leeftijd: 29
Berichten: 1384
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

laag toerental bij ontkoppelen

 · 
Posted: 08.04.2012 - 20:10  ·  #1
Telkens weer als ik in de auto zit valt het me op dat de motor erg ver terug zakt in de toeren zodra je de koppeling intrapt. Om het wat duidelijker te maken de volgende situatie:
Je komt afrijden op het stoplicht, laat de auto gewoon uitrollen, en op het moment dat het nodig is trap je de koppeling in, zodat de motor niet zal afslaan. Wat er dan gebeurt is als volgt. Zodra je de koppeling intrapt zakt het toerental naar ergens rond de 500, of misschien iets meer, dat weet ik niet precies, maar als je even wacht en de pook van verzet wisselt, dan stijgt het toerental weer tot normaal stationair niveau, rond de 750 toeren per minuut.
Nou heeft de auto dit altijd al gedaan sinds we hem hebben, maar ik vroeg me toch af of er meer mensen zijn die hier last van hebben en of dit dus normaal is.
Het lijkt me in ieder geval niet dat het kwaat kan, maar interessant is het wel.

Groeten Volvo_V70
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: laag toerental bij ontkoppelen

 · 
Posted: 09.04.2012 - 16:56  ·  #2
Wat gebeurd er met het toerental als je de auto rijdend in z'n vrij zet en dan stopt? Of als je auto stationair draait en je even kortstondig gas geeft? Zakt het toerental dan ook zover terug?
Volvo_V70
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Groningen
Leeftijd: 29
Berichten: 1384
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: laag toerental bij ontkoppelen

 · 
Posted: 13.04.2012 - 15:34  ·  #3
Volgens mij gebeurt het dan ook, en soms zelfs zo dat het door gaat tot je weer een versnelling inschakelt, maar precies weten doe ik het ook niet.
Als de motor stationair draait en je even kort gas geeft, is er niets aan de hand, dan draait de motor daarna gewoon weer rustig verder zonder terug te zakken.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39731
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: laag toerental bij ontkoppelen

 · 
Posted: 24.04.2012 - 19:02  ·  #4
Quote door Volvo_V70

Volgens mij gebeurt het dan ook, en soms zelfs zo dat het door gaat tot je weer een versnelling inschakelt, maar precies weten doe ik het ook niet.
Als de motor stationair draait en je even kort gas geeft, is er niets aan de hand, dan draait de motor daarna gewoon weer rustig verder zonder terug te zakken.


Dit is een antwoord wat je waarschijnlijk niet verwacht, maar de kans is vrij groot dat dit veroorzaakt wordt door een zwakke of defecte accu.
Je zou deze eens kunnen laten testen ( het liefst met de plus en de min ontkoppelt ).
Volvo_V70
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Groningen
Leeftijd: 29
Berichten: 1384
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: laag toerental bij ontkoppelen

 · 
Posted: 06.05.2012 - 16:20  ·  #5
Dat is inderdaad een antwoord wat je niet zou verwachten!
Naar mijn idee is de accu nog in prima staat, we hebben er in ieder geval nog nooit iets gemerkt dat op een andere status duidt.
Er is laatst wel een slangetje vervangen dat poreus was, evenals de einddemper van de uitlaat.
Of het effect nu nog optreedt weet ik eigenlijk niet...
 
Selected quotes for multi-quoting:   0