Lamdasonde omgewisseld?

Kan dit?

 
 
 
 
 
SV10
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 55
Berichten: 15
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Lamdasonde omgewisseld?

 · 
Posted: 30.07.2016 - 09:59  ·  #1
Beste allemaal,

Ik heb sinds kort een V70 2.5T uit 2003. Ik heb deze auto gekocht met een kapotte motor en er een andere motor (marktplaats LOL) in laten bouwen. Nu doet zich het volgende probleem voor. Zo af en toe gaat het motorstoringslampje branden. De auto is al een paar keer uitgelezen en gereset, elke keer is er een foutcode die op de voorste lambdasonde wijst. Dus heb ik een gebruikte lamdasonde besteld en geleverd gekregen van Elferink. Toen ik deze er echter in wou zetten kwam ik tot de ontdekking dat de stekker niet paste. Na enig bestuderen ben ik tot de conclusie gekomen dat het hele internet vindt dat de lambdasonde die bij mij in het uitlaatspruitstuk zit eigenlijk de diagnosesonde is en dat de de lamdasonde die naar onder de auto loopt de regelsonde is. Dat zou dus betekenen dat ze omgewisseld zouden zijn. Dit baseer ik dus volledig op de stekkers en het aantal draden zoals ik die onder de motorkap zie. Heeft iemand enig idee hoe dit zit of wat er aan de hand kan zijn?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Lamdasonde omgewisseld?

 · 
Posted: 30.07.2016 - 10:41  ·  #2
foto's nummers? dan kunnen we mee gaan denken.. :yes:
J.W.Woermeijer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Raalte | Overijssel
Leeftijd: 44
Berichten: 68
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Lamdasonde omgewisseld?

 · 
Posted: 30.07.2016 - 13:32  ·  #3
De voorste sonde zit bij mij net na de Turbo, in de bocht naar beneden in de downpipe.
Deze loopt dan RV omhoog en gaat dan bovenlangs het hitteschild richting LV om daar te zakken en op de stekker te worden aangesloten. (leuk klusje met grote handen)
De achterste sonde loopt LV omhoog via een stukje stuurhuis en remleiding naar de stekker.
Bij mij liggen de stekkers bij elkaar, allebei dus boven de bak en lastig te bereiken.
De stekkers zijn wel degelijk verschillend, en zowel ook de kabellengte van de sondes.

Nummers en of foto's zeggen meer.

Om het even ruw te zeggen, de eerste sonde is zover ik weet voor het management en de 2e controleert of de kath zijn werk heeft gedaan of nog doet.
SV10
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 55
Berichten: 15
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Lamdasonde omgewisseld?

 · 
Posted: 30.07.2016 - 15:56  ·  #4
Ik weet niet hoe ik foto's moet plaatsen, maar simpelweg komt het er op neer dat er twee stekkers zijn die op de kabelboom zoals hierboven beschreven moeten worden aangesloten. De ene stekker is 4-draads, de andere is 5-draads. Bij mij zit de sonde met de 4-draads stekker in de downpipe zoals hierboven beschreven. De draad van de 5-draadsstekker loopt naar achter weg. Als ik echter op vervangingsonderdelen ga zoeken zie ik dat de 5-draadsstekker aan de regelsonde zit (die dus voor de kat zit) en dat de 4-draadsstekker aan de diagnosesonde zit (die na de kat zit). Dit doet mij dus denken dat iemand ooit die twee sondes er uit heeft gehad en ze verkeerd om heeft teruggezet. Maar kan dat überhaupt qua draadlengte bijvoorbeeld? En loopt de auto dan? De auto loopt namelijk prima.
J.W.Woermeijer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Raalte | Overijssel
Leeftijd: 44
Berichten: 68
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Lamdasonde omgewisseld?

 · 
Posted: 30.07.2016 - 17:51  ·  #5
Als de voorste lambda sonde hoegenaamd op de zelfde plek zit als die van een T5 en de bekabeling boven het hitteschild langsloopt dan is wisselen van de sonde's denk ik niet mogelijk.
De kabel van de achterste lambdasonde is namelijk korter (80cm) dan die van de voorste (1m18).

Toen ik mijn Ferrita uitlaat heb gemonteerd heb ik bij Volvo een verleng kabeltje besteld omdat de achterste lambda sonde zo'n 20cm verder naar achteren zat als origineel en dus de standaard bekabeling te kort was.

Maar niet geschoten is altijd mis, ik zou eerste de nummers een verifieren op de sonde's en kijken of deze op de goede plek zitten.
SV10
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 55
Berichten: 15
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Lamdasonde omgewisseld?

 · 
Posted: 03.08.2016 - 20:30  ·  #6
Even een update, ze waren inderdaad omgewisseld. De auto loopt niet merkbaar beter maar het lampje blijft uit. Ik neem aan dat de onlogische waarden die de verwisselde sondes gaven genegeerd werden.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Lamdasonde omgewisseld?

 · 
Posted: 04.08.2016 - 00:25  ·  #7
vind het toch knap dat ze verwisseld waren. kabellengtes staan dat dus toe?
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Lamdasonde omgewisseld?

 · 
Posted: 04.08.2016 - 09:03  ·  #8
Ik heb hier 2 nieuwe sondes liggen van bosch
De voorste sonde heeft een draad van 110cm 6 polen 0258007070
De achterste een draad van 70 cm. 4 polen 0258006199

Qua lengte zou je denken dat het niet mogelijk is om deze te verwisselen.

Wel vreemd dat blijkbaar iemand een regelsonde op de plek vd meet sonde monteerd.
En dat is dan een " monteur "?

Edit.

Voorste sonde heeft 6 polen, echter 5 draden....
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Lamdasonde omgewisseld?

 · 
Posted: 04.08.2016 - 10:20  ·  #9
Mooi dat je het opgelost hebt .

Foutje wordt af en toe door de beste gemaakt .
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Lamdasonde omgewisseld?

 · 
Posted: 04.08.2016 - 10:38  ·  #10
Quote door VolvoS60Racer

Quote door hermanusb

Ik heb hier 2 nieuwe sondes liggen van bosch
De voorste sonde heeft een draad van 110cm 6 polen 0258007070
De achterste een draad van 70 cm. 4 polen 0258006199

Qua lengte zou je denken dat het niet mogelijk is om deze te verwisselen.

Wel vreemd dat blijkbaar iemand een regelsonde op de plek vd meet sonde monteerd.
En dat is dan een " monteur "?


Even terug lezen, en dan vindt je de verklaring waarom het wel kan!


Ik begrijp dat het kan bij sommige modellen.
Maar ik begrijp niet dat een monteur waar je vaak meer dan 50 euro per uur voor moet betalen zo'n fout maakt bij het monteren van lambdasondes.

Of één of andere prutser is bezig geweest.
SV10
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 55
Berichten: 15
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Lamdasonde omgewisseld?

 · 
Posted: 04.08.2016 - 11:15  ·  #11
@hermanusb: laten we het ergens op het midden houden, het was geen €50 per uur maar het waren ook geen prutsers (garage aan de Kayersdijk). OT: ik heb de sondes naast elkaar gehad en er zat ongeveer 10 cm. verschil tussen de draden.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Lamdasonde omgewisseld?

 · 
Posted: 04.08.2016 - 11:52  ·  #12
Quote door SV10

@hermanusb: laten we het ergens op het midden houden, het was geen €50 per uur maar het waren ook geen prutsers (garage aan de Kayersdijk). OT: ik heb de sondes naast elkaar gehad en er zat ongeveer 10 cm. verschil tussen de draden.


Zit om de voorste geen afscherming als hitteschild?

Geinig, een plaatsgenoot
SV10
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 55
Berichten: 15
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Lamdasonde omgewisseld?

 · 
Posted: 05.08.2016 - 11:00  ·  #13
Bij mij is een motor gewisseld. Wat ik denk dat gebeurd is, is dat ze de motor onderuit hebben laten zakken en de lamdasondes nog vast zaten. Het is dan makkelijker die sondes eruit te draaien dan de stekkers los te maken, als de auto op de brug staat kom je lastig bij de stekkers. Bij het terugzetten hebben ze toen omgewisseld. Bij beide sondes zit hittebescherming om de kabel maar bij de achterste is dat langer.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Lamdasonde omgewisseld?

 · 
Posted: 05.08.2016 - 11:42  ·  #14
Heb je ze zelf omgedraait zonder brug?

Lijkt me nl prutsen
 
Selected quotes for multi-quoting:   0