Lampjes vervangen achter de klokken

 
 
 
 
 
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Lampjes vervangen achter de klokken

 · 
Posted: 15.11.2023 - 18:12  ·  #1
Op verzoek van Hans even een korte handleiding voor het vervangen van de lampjes achter de tellers.
Bij was was het schermpje van de dagteller zwart en ik weet uit het verleden dat dit komt door een defect lampje achter de unit. Wanneer je er namelijk met een lampje in schijnt kan je nog zien wat de tellerstand is.

Om te beginnen even je stuur naar beneden zetten en de kap om de unit wegtrekken. Die zit gewoon geklikt. Begin aan de onderzijde en werk dan naar boven toe. Als deze los is kan je het stuk aan de bovenzijde van het stuur lostrekken. Daarna zie je de tellerunit welke met 4 torx 25 schroeven vast zit. Als je deze los hebt kan je de unit naar voren trekken en de stekker achter de unit loshalen. Dan zie je dat er verschillende kleuren fittingen zitten. Ik heb alleen de 2 lampjes vervangen welke de schermpjes verlichten. Dat zijn kleinen 1,2 watt steeklampjes en je kan ze gewoon bij de automaterialen handel halen, dus in dit geval geen dure lampjes zoals achter de airco unit. De fitting moet je even draaien en dan komt deze los. Het lampje eruit trekken en de nieuwe terugplaatsen. Daarna alles weer monteren in omgekeerde volgorde.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Lampjes vervangen achter de klokken

 · 
Posted: 15.11.2023 - 18:14  ·  #2
Hier nog 2 foto's
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3185
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Lampjes vervangen achter de klokken

 · 
Posted: 15.11.2023 - 18:18  ·  #3
Quote door Musicus

Op verzoek van Hans even een korte handleiding voor het vervangen van de lampjes achter de tellers.
Bij was was het schermpje van de dagteller zwart en ik weet uit het verleden dat dit komt door een defect lampje achter de unit. Wanneer je er namelijk met een lampje in schijnt kan je nog zien wat de tellerstand is.

Om te beginnen even je stuur naar beneden zetten en de kap om de unit wegtrekken. Die zit gewoon geklikt. Begin aan de onderzijde en werk dan naar boven toe. Als deze los is kan je het stuk aan de bovenzijde van het stuur lostrekken. Daarna zie je de tellerunit welke met 4 torx 25 schroeven vast zit. Als je deze los hebt kan je de unit naar voren trekken en de stekker achter de unit loshalen. Dan zie je dat er verschillende soorten lampjes zitten. Ik heb alleen de 2 vervangen welke de schermpjes verlichten. Dat zijn kleinen 1,2 watt steeklampjes en je kan ze gewoon bij de automaterialen handel halen. De fitting moet je even draaien en dan komt deze los. Het lampje eruit trekken en de nieuwe terugplaatsen. Daarna alles weer monteren in omgekeerde volgorde.


Bedankt Jeroen. Ik had inmiddels ook al enkele how-to's gezien en ik geloof dat een kind de was kan doen. Intussen ook al een partij steeklampjes besteld.
Bij mij is het schermpje linksonder een beetje verduisterd.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39718
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Lampjes vervangen achter de klokken

 · 
Posted: 15.11.2023 - 18:27  ·  #4
Mooie How to Jeroen.
Dank hiervoor.
Tevens terug te vinden ik “Handige Linkjes”.
wimg
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 573
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Lampjes vervangen achter de klokken

 · 
Posted: 15.11.2023 - 18:39  ·  #5
Mooi! Houd er wel rekening mee dat dit niet voor alle modellen van toepassing is. In mijn (ex) XC70 uit 2006 zaten de lampjes vast op de printplaat en konden ze niet vervangen worden.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3185
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Lampjes vervangen achter de klokken

 · 
Posted: 17.11.2023 - 17:20  ·  #6
Quote door wimg

Mooi! Houd er wel rekening mee dat dit niet voor alle modellen van toepassing is. In mijn (ex) XC70 uit 2006 zaten de lampjes vast op de printplaat en konden ze niet vervangen worden.


Bij mij helaas ook. 😟 Ik heb hem net even los gehaald.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Lampjes vervangen achter de klokken

 · 
Posted: 17.11.2023 - 17:39  ·  #7
Hmm dat is balen. Niet al het nieuwe is beter blijkt wel...
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Lampjes vervangen achter de klokken

 · 
Posted: 21.11.2023 - 13:14  ·  #8
Ik bedacht nog: wellicht dat Frans van ets1.nl nieuwe lampjes in de printplaat kan zetten?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0