Ledje achterruitverwarming

Verwarming bedieningspaneel

 
 
 
 
 
XmaxV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Papendrecht
Leeftijd: 50
Berichten: 9
Geregistreerd: 06 / 2022
Subject:

Ledje achterruitverwarming

 · 
Posted: 15.12.2023 - 05:07  ·  #1
Goedemorgen,
Mijn naam is Onno de trotse bezitter van een v70 2.0F uit 2010.
Al enige tijd (sinds aanschaf) doet het ledje van de achterruit verwarming in het bedieningspaneel het niet.
Bij handmatig activeren weet ik dus niet of hij aangaat, op de wat koudere dagen neemt het automatische klimaat regeling dit over.
Nu wil ik heel graag dat dit betreffende ledje gewoon werkt, moet het gehele paneel nú vervangen worden? of is het alleen het ledje zelf.
Ik heb wel eens gehoord dat in dit geval het paneel vervangen moet worden.
Wie weet meer?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Winterswijkposse
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Winterswijk
Leeftijd: 50
Berichten: 460
Geregistreerd: 12 / 2021
Subject:

Re: Ledje achterruitverwarming

 · 
Posted: 15.12.2023 - 06:35  ·  #2
Quote door XmaxV70

Goedemorgen,
Mijn naam is Onno de trotse bezitter van een v70 2.0F uit 2010.
Al enige tijd (sinds aanschaf) doet het ledje van de achterruit verwarming in het bedieningspaneel het niet.
Bij handmatig activeren weet ik dus niet of hij aangaat, op de wat koudere dagen neemt het automatische klimaat regeling dit over.
Nu wil ik heel graag dat dit betreffende ledje gewoon werkt, moet het gehele paneel nú vervangen worden? of is het alleen het ledje zelf.
Ik heb wel eens gehoord dat in dit geval het paneel vervangen moet worden.
Wie weet meer?


Wij hebben hetzelfde. Volgens onze garage zou dan het hele paneel vervangen moeten worden.

Maar ik hoop dat er hier nog wat interessante tips komen 🙈.

We hebben het maar even zo gelaten. Er vanuit gaan dat 1x goed drukken de achterruit verwarming aan gaat.
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 723
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Ledje achterruitverwarming

 · 
Posted: 15.12.2023 - 06:44  ·  #3
Hallo Onno,
Voor de zekerheid: de achterruitverwarming+spiegelverwarming is het 2e knopje van rechts, naast de airco knop. Wat bedoel je met "het automatisch klimaat neemt het over"? Want deze verwarming gaat bij mijn weten niet vanzelf aan.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Ledje achterruitverwarming

 · 
Posted: 15.12.2023 - 11:10  ·  #4
@dbs1: dat kan je instellen in het automenu. Bij mij staat het ook aan, gister zag ik het weer voor het eerst (bij ons, dit seizoen, nog niet koud geweest). Bij temperatuur onder de 6 graden oid gaat de achterruit- en spiegelverwarming automatisch aan bij het starten van de auto, en na de standaard plm. 10 minuten weer uit. Staat wel in het boekje van de auto denk ik. Later in de rit gaat hij niet automatisch weer aan overigens, enkel bij koude start bij mijn weten.

Wel opvallend dat dit de laatste tijd al meer gemeld is hier op het forum, zwak puntje dan misschien. Bij mijn vroege V70nn met ouder paneel (andere knoppen) werkt het nog prima.

Ik kan me niet voorstellen dat het hele paneel vervangen moet worden om 1 ledje, dat is typisch zo'n antwoord van iemand die niet weet hoe het uit elkaar moet, maar het is ooit ook in elkaar gezet en ik kan me niet voorstellen dat dat op zo'n manier gebeurd is dat het nooit meer uit elkaar kan (soms gebeurt dat wel met modules die waterdicht moeten zijn, of wegens bescherming intellectueel eigendom, maar dat zal toch niet voor een dashboard? Niet dat ik weet hoe het uit elkaar moet zonder het te slopen, maar ik kan me niet voorstellen dat het niet mogelijk is.
Er is wel enige ervaring hier op het forum van wat mensen die hun middenconsole voor een nieuwer design hebben vervangen, dus die hele 'waterfall' middenconsole moet vrij makkelijk los kunnen. Dan zal hij toch ook wel uit elkaar geklikt of geschroefd kunnen worden om een nieuw ledje in die knop te lassen :D
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 723
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Ledje achterruitverwarming

 · 
Posted: 15.12.2023 - 11:51  ·  #5
Bolbo bedankt, weer wat geleerd over mijn auto. Eens kijken of ik die instelling kan vinden ergens.

Toevallig heb ik zo'n paneel liggen thuis. Is alleen het deel met de 4 draaiknoppen en alles ertussen. Hiervan kun je de schakelaars vervangen. Een losse schakelaar kost dacht ik ong €20.
XmaxV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Papendrecht
Leeftijd: 50
Berichten: 9
Geregistreerd: 06 / 2022
Subject:

Re: Ledje achterruitverwarming

 · 
Posted: 15.12.2023 - 22:29  ·  #6
Quote
Quote door Bolbo

@dbs1: dat kan je instellen in het automenu. Bij mij staat het ook aan, gister zag ik het weer voor het eerst (bij ons, dit seizoen, nog niet koud geweest). Bij temperatuur onder de 6 graden oid gaat de achterruit- en spiegelverwarming automatisch aan bij het starten van de auto, en na de standaard plm. 10 minuten weer uit. Staat wel in het boekje van de auto denk ik. Later in de rit gaat hij niet automatisch weer aan overigens, enkel bij koude start bij mijn weten.

Wel opvallend dat dit de laatste tijd al meer gemeld is hier op het forum, zwak puntje dan misschien. Bij mijn vroege V70nn met ouder paneel (andere knoppen) werkt het nog prima.

Ik kan me niet voorstellen dat het hele paneel vervangen moet worden om 1 ledje, dat is typisch zo'n antwoord van iemand die niet weet hoe het uit elkaar moet, maar het is ooit ook in elkaar gezet en ik kan me niet voorstellen dat dat op zo'n manier gebeurd is dat het nooit meer uit elkaar kan (soms gebeurt dat wel met modules die waterdicht moeten zijn, of wegens bescherming intellectueel eigendom, maar dat zal toch niet voor een dashboard? Niet dat ik weet hoe het uit elkaar moet zonder het te slopen, maar ik kan me niet voorstellen dat het niet mogelijk is.
Er is wel enige ervaring hier op het forum van wat mensen die hun middenconsole voor een nieuwer design hebben vervangen, dus die hele 'waterfall' middenconsole moet vrij makkelijk los kunnen. Dan zal hij toch ook wel uit elkaar geklikt of geschroefd kunnen worden om een nieuw ledje in die knop te lassen :D



Klopt helemaal zo staat het ook in mijn menu van het aangaan spiegel en raam verwarming bij minimale temperatuur.
Wat vervangen van het paneel betreft vanwege een kapot ledje is ook absurd, het is mij ook wel eens te oren gekomen bij Een Volvo Select dealer maar goed die willen verdienen aan juist reparaties.
XmaxV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Papendrecht
Leeftijd: 50
Berichten: 9
Geregistreerd: 06 / 2022
Subject:

Re: Ledje achterruitverwarming

 · 
Posted: 15.12.2023 - 22:33  ·  #7
Quote
Quote door dbs1

Hallo Onno,
Voor de zekerheid: de achterruitverwarming+spiegelverwarming is het 2e knopje van rechts, naast de airco knop. Wat bedoel je met "het automatisch klimaat neemt het over"? Want deze verwarming gaat bij mijn weten niet vanzelf aan.


Dat klopt, het vierkante raamsymbool is voor spiegel en achterruit verwarming
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 723
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Ledje achterruitverwarming

 · 
Posted: 16.12.2023 - 10:04  ·  #8
Quote door XmaxV70

Dat klopt, het vierkante raamsymbool is voor spiegel en achterruit verwarming

En die kun je dus los vervangen
XmaxV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Papendrecht
Leeftijd: 50
Berichten: 9
Geregistreerd: 06 / 2022
Subject:

Re: Ledje achterruitverwarming

 · 
Posted: 17.12.2023 - 13:00  ·  #9
Quote
Quote door dbs1

Quote door XmaxV70

Dat klopt, het vierkante raamsymbool is voor spiegel en achterruit verwarming

En die kun je dus los vervangen


Ok, dus het paneel er af halen en dan uit elkaar schroeven? Het is wel lastig om dan van te voren te bepalen welke ledjes er in moeten lijkt mij.
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 723
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Ledje achterruitverwarming

 · 
Posted: 17.12.2023 - 16:34  ·  #10
Toch nog naar eens gekeken bij het paneel dat ik heb liggen en ik vrees dat ik je niet goed heb voorgelicht, waarvoor excuses. De onderste rij knoppen kun je zonder meer vervangen, maar toen ik net de schakelaar van de achterruitverwarming wilde losmaken, kwam alleen het bovenste deel los. Dus alleen het knopje. Waarschijnlijk zitten de leds op de printplaat, dat kan ik niet goed zien, maar dat zou misschien toch vervangen van het paneel betekenen. Die zijn overigens makkelijk voor niet al te veel geld gebruikt te krijgen.
XmaxV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Papendrecht
Leeftijd: 50
Berichten: 9
Geregistreerd: 06 / 2022
Subject:

Re: Ledje achterruitverwarming

 · 
Posted: 20.12.2023 - 14:29  ·  #11
Quote
Quote door dbs1

Toch nog naar eens gekeken bij het paneel dat ik heb liggen en ik vrees dat ik je niet goed heb voorgelicht, waarvoor excuses. De onderste rij knoppen kun je zonder meer vervangen, maar toen ik net de schakelaar van de achterruitverwarming wilde losmaken, kwam alleen het bovenste deel los. Dus alleen het knopje. Waarschijnlijk zitten de leds op de printplaat, dat kan ik niet goed zien, maar dat zou misschien toch vervangen van het paneel betekenen. Die zijn overigens makkelijk voor niet al te veel geld gebruikt te krijgen.


Ok dank voor de info, ik had idd ook bij Rima gebruikte panelen gezien nu maar hopen dat hier de ledjes van werken.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0