Lekkage bijrijder kant bij voetenruimte.. buiten kant

 
 
 
 
 
Hendrik v70N
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 73
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Lekkage bijrijder kant bij voetenruimte.. buiten kant

 · 
Posted: 24.05.2021 - 11:41  ·  #1
Beste Allen,

Het regent weer veel en ik rij weinig.. dus dat betekend dat ik weer last heb van lekkage aan de bijrijders kant.. bij de voetenruimte en dan aan buitenkant..

Het komt zeg maar achter demping folie en met slangetje etc naar beneden gedrupt.. Als ik veel rij en ook redelijke lange stukken heb ik nergens last van.. Ik vermoed dat dan de kachel etc de boel voldoende droog maakt... Maar als ik weinig rij dan blijft de boel mooi nat.. Vorige jaar in de herfst al een de hele parafan er af gehad had.. Daarbij de afvoertjes nog een keer goed schoon gemaakt.. En het opzet stukje voor de kachel uitgang zeg maar... Maar dit heeft niet geholpen.. Deurrubbers verdenk ik niet omdat het voetenruimte drupte.. Airco ook niet slangentjes door geblazen en afvoer ook.. Daarnaast maakt het niet uit of hij wel of niet blaast..

Blijf nog over:
Voorraam?
Toch af kitten van kacheluitgang?
Iets anders?

Bijlage foto waar de lekkage zichtbaar is, maar bij lekkage is het altijd maar de vraag waar het echt weg komt omdat water altijd de makkelijkste weg zoekt..

Ideeën of ervaring zijn welkom.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
motorfietsenmaker
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eersel
Leeftijd: 55
Berichten: 396
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Re: Lekkage bijrijder kant bij voetenruimte.. buiten kant

 · 
Posted: 24.05.2021 - 12:08  ·  #2
Als het een P3 betreft gok ik op de voorruit.
De mijne leek ook keurig vast te zitten. Maar was toch over de helft niet goed gelijmt..

Vandaar de af en toe onaangename geur...
Hendrik v70N
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 73
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: Lekkage bijrijder kant bij voetenruimte.. buiten kant

 · 
Posted: 24.05.2021 - 12:59  ·  #3
Quote door motorfietsenmaker

Als het een P3 betreft gok ik op de voorruit.
De mijne leek ook keurig vast te zitten. Maar was toch over de helft niet goed gelijmt..

Vandaar de af en toe onaangename geur...


Volgens mij heb ik een P2? V70N 2000. Zeker geen classic ..

Maar heb jij hem er opnieuw laten in lijmen?
motorfietsenmaker
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eersel
Leeftijd: 55
Berichten: 396
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Re: Lekkage bijrijder kant bij voetenruimte.. buiten kant

 · 
Posted: 24.05.2021 - 13:01  ·  #4
Er zat een ster in de ruit.
Bij vervangen vertelde ze dat hij half los zat...
Kon je niet voelen aan de buitenkant..
Hendrik v70N
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 73
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: Lekkage bijrijder kant bij voetenruimte.. buiten kant

 · 
Posted: 24.05.2021 - 19:31  ·  #5
Aha ok, ik hoop nog op iets anders heb al best wat info door gespit en volgens mij heb ik de standaard zaken gehad
lerren
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HELMOND
Berichten: 388
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Lekkage bijrijder kant bij voetenruimte.. buiten kant

 · 
Posted: 24.05.2021 - 19:56  ·  #6
De paravaan zit in een kunststof profiel gestoken (partno. 30674707) , dat op zijn beurt onderaan op de voorruit gestoken zit. (het was moeilijk te beoordelen of de oude strip voorzien was van een dun laagje rubber, ik vermoed van wel anders dicht het niet af) Dat profiel/rubber wordt na verloop van tijd hard en dicht niet meer af. Het water kan daar tussendoor sijpelen en valt dan precies van boven in de opening/opzetstuk van de kachelbehuizing. Dit was het geval bij de 2005 V70 van een vriend van me.

Ik had het opgelost door een afdekplaat met afstandsbeugels aan het opzetstuk te maken (een nieuwe strip vond de eigenaar te duur) zodat de bovenzijde afgedekt was (er was nog 15-20 mm vrij voor de luchttoevoer). De plaat stak ruim over het opzetstuk zodat het water dat hier langs af afliep, alsnog niet binnen het opzetstuk naar beneden kon druppen. Diagnose gesteld door een stuk karton op het opzetstuk te leggen, paravaan terugbouwen en met de tuinslang water over de voorruit te laten lopen. Je zag het water aan de binnenzijde van boven langs het schutbord, isolatiemat naar beneden lopen, (precies zoals op de foto van topic-opener) en na weghalen paravaan was het karton nat. Ik kon ook zien en voelen dat het schuim en ventilator bij de ventilatoropening net onder het opzetstuk kletsnat was en het water kwam aan de binnenzijde ook uit de connectoraansluiting van de ventilator druppen.

Andere opties: nieuwe strip (was in 2019 ~60,- bij de dealer) of strip met klein beetje kit op ruit vastzetten of tape om de rand van de voorruit doen zodat het profiel er strakker om zit.
Hendrik v70N
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 73
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: Lekkage bijrijder kant bij voetenruimte.. buiten kant

 · 
Posted: 24.05.2021 - 22:51  ·  #7
@ierren, thx voor deze info. Bij mij zit er inderdaad helemaal niets meer had het al schoongemaakt de laatste keer.. ga ff checken of dat bij mijn model ook zo is en anders zo’n strip bestellen. Thx man
lerren
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HELMOND
Berichten: 388
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Lekkage bijrijder kant bij voetenruimte.. buiten kant

 · 
Posted: 25.05.2021 - 07:32  ·  #8
@Hendrik V70N: je hebt een PM.

Ik had een verkeerd partno.: de 9178255 moet de 30674707 zijn. is gecorrigeerd.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Lekkage bijrijder kant bij voetenruimte.. buiten kant

 · 
Posted: 25.05.2021 - 09:44  ·  #9
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4126
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Lekkage bijrijder kant bij voetenruimte.. buiten kant

 · 
Posted: 25.05.2021 - 11:28  ·  #10
Dit is ook een bekend probleem bij de Ford Focus mk1. Daar wordt ook de paravaanplaat om de onderrand van de voorruit geschoven, mettertijd sluit dat niet meer mooi aan en loopt er water de ruit af, zo in de ventilatieopening. Daarop is een verbeterd model van de paravaanplaat uitgebracht met een regengootje dat het water moet afleiden bovenlangs de ventilatieopening, maar als het veel regent of de auto staat scheef geparkeerd, loopt het gootje alsnog over, de ventilatieopening in. Wellicht is er ook een verbeterd model voor de Volvo te krijgen.
De goedkope oplossing is een strip butyl te kopen, dat is een kitsoort die flexibel blijft, en daarmee de paravaanplaat aan de voorruit te plakken. Dat kan je halen bij de dealer of een automaterialenzaak (meestal wel enkel per rol, terwijl je maar een meter oid nodig hebt). Nog goedkoper is een butylcartridge te kopen en het zelf onder de rand van de paravaanplaat te spuiten (nadat je de ruit goed schoon en vetvrij gemaakt hebt), maar dat is niet zo netjes als de geprefabriceerde butylstrip. De butyl is in zwart te krijgen, van bijv. Sika of 3M (laatstgenoemde is veel duurder).
Wat ik ook nog gedaan heb bij onze Focus, is randjes gemaakt onderaan het ventilatiegootje rondom de ventilatieopening. Mocht er nou toch nog water langs de butylkit komen, het gootje in, en het gootje loopt over, dan komt het tegen de randjes en drupt daar naar beneden, naast de ventilatieopening, en niet erin. Sinds de butyl en gootverbetering geen last meer van natte voeten :-)
Nog als laatste tip: zorg dat je de matten goed droog krijgt, anders gaan ze schimmelen en stinken. Ik heb in onze Focus de plastic randen losgehaald, de mat eruit, bekleding omgeklapt en dagenlang laten drogen, omhoog gedrukt met een gaasmandje / vergiet oid, met airco aan rijden op de voetruimte gericht, met de haardroger drogen, vochtvreter erin (dagelijks leeggooien anders loopt die alsnog over) en evt nog de onderzijde van de mat inspuiten met een schimmelkiller. En water kan ook makkelijk naar achter lopen dus kijk daar ook goed.
Hendrik v70N
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 73
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: Lekkage bijrijder kant bij voetenruimte.. buiten kant

 · 
Posted: 25.05.2021 - 21:22  ·  #11
Thanks Bolbo voor deze uitgebreide beschrijving.

Gelukkig liggen bij mij de matten er al uit en heb ik er kattengrit in liggen voor het vocht. Gezien de beschrijving van Ierren en jou heb ik het vermoeden dat wel eens mijn probleem kan zijn. Ik ga als weer weer wat beter is eens kijken of ik het kan oplossen
lerren
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HELMOND
Berichten: 388
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Lekkage bijrijder kant bij voetenruimte.. buiten kant

 · 
Posted: 25.05.2021 - 22:13  ·  #12
Nog als aanvulling: voor de XC90 is een afdekkap 8693157 verkrijgbaar die op de opzetrand en plaatwerk rand onder de voorruit geklikt kan worden. Wij hadden deze aangeschaft met het idee dat deze misschien, evt. met het nodige "modificatie"-werk te monteren zou zijn, maar helaas, dat ging echt niet. De hoogte tussen opzetstuk en onderrand voorruit is bij de XC90 veel groter en het plaatwerk eromheen zit ook in de weg dus die kap ging echt niet passen in de V70.
Stier03
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Purmerend
Leeftijd: 62
Berichten: 75
Geregistreerd: 11 / 2020
Subject:

Re: Lekkage bijrijder kant bij voetenruimte.. buiten kant

 · 
Posted: 29.05.2021 - 22:31  ·  #13
Heb je een opendak in je Volvo? Ik wel, bij mij was er een afvoerslang van het opendak niet goed gemonteerd hierdoor kwam er water in de passagiers ruimte. heb er een toppic van gemaakt op het forum.
Hendrik v70N
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 73
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: Lekkage bijrijder kant bij voetenruimte.. buiten kant

 · 
Posted: 04.06.2021 - 22:12  ·  #14
@stier,

Ja heb ik. Maar die helemaal gecontroleerd. En ik heb ook afvoeren helemaal door gespoten en gecontroleerd dus ga er niet vanuit..

Moet gewoon eerst met afvoer aan de gang.. alleen ff een uitdaging.. Oorlog gehad met moet op mijn ruitenwisser.. afgebroken en moet dat is eerst regelen.. gewoon lompigheid van mijn kant
Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 203
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: Lekkage bijrijder kant bij voetenruimte.. buiten kant

 · 
Posted: 19.08.2021 - 14:39  ·  #15
Quote door Stier03

Heb je een opendak in je Volvo? Ik wel, bij mij was er een afvoerslang van het opendak niet goed gemonteerd hierdoor kwam er water in de passagiers ruimte. heb er een toppic van gemaakt op het forum.


Ik heb ook water onder de vloermat rechtsvoor en mogelijk komt het via de afvoerslang van het schuifdak. Heb je de link naar het topic, want ik kan het niet vinden. Alvast bedankt!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0