Lekkage!!, hulp, meedenken en advies gevraagd

Donders balen stuurhuis lekt maar....

 
 
 
 
 
woutertje1987
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 25
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Lekkage!!, hulp, meedenken en advies gevraagd

 · 
Posted: 18.01.2015 - 15:26  ·  #1
Beste mede forummers,

Afgelopen maandag hoorde ik tijdens het rijden opeens mijn stuurpomp een beetje janken bij een snelle rotonde. Afgelopen zaterdag heb ik gekeken in mijn stuurbekrachtigingsreservoir, en deze stond onder het minimum.

Daarop volgend heb ik de auto op de brug gezet en de bodemplaat onder de motor gedemonteerd. Meteen viel mij op dat er de bodemplaat nat was van de stuurbekrachtigingsolie. Uiteraard alle slangen gecontroleerd alsmede het reservoir, helaas zaten hier geen lekkages in.

Ook de keeringen naar buiten toe (die uitkomen in je rubberen hoezen) waren mooi droog.
De lekkage zit volgens mij bij de aansluitingen van de interne leidingen van het stuurhuis.
Ik heb even een foto geleend van het internet om aan te geven waar de bende nat was.


Bovenstaande foto is van een ZF stuurhuis, mijn auto betreft een S60 D5 automaat uit maart 2003. Mijn stuurhuis heeft ook zeg maar een half maantje die de twee leidingen doormiddel van een torxschroef vast houdt.

Zijn er op dit plaats op het stuurhuis nog meer zaken die kunnen lekken of heb ik het " geluk" dat het de slangen van het stuurhuis zelf zijn.

Mijn brandende vraag is eigenlijk: zijn die slangen los te koop, volgens andere berichten wel..., wat kosten die slangen, zijn er bedrijven die het vervangen, is het zelf te doen met een brug (die heb ik) en zo ja hoe?? of zijn er medeforummers die mij willen helpen. kortom hoe pak ik dit aan... veel dingen lukken zelf, maar dit gaat mij even een stapje te ver, tenzij iemand een duidelijke beschrijving heeft.

Denken jullie dus ook dat het die slang aansluitingen zijn (let op de aan en afvoer aansluiting is kurkdroog, waar die gele doppen zitten op de foto) of kunnen die krengen nog ergens anders lekken. ik kan verschrikkelijk moeilijk vaststellen waar hij lekt, op de brug met draaiende motor en stuurbewegingen lekt hij niet (waarschijnlijk te weinig weerstand) De auto stuurt trouwens helemaal goed, geen rare tegendrukbewegingen of wat dan ook.

Tot wanneer is het SMI stuurhuis geleverd, ik weet bijna zeker dat ik die niet heb, aangezien die volgens mij de bevestiging van het halve maantje heeft voor de leidingen (of heb ik dat mis)

Heel graag hoor ik jullie adviezen!

Hgr,

Wouter
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Lekkage!!, hulp, meedenken en advies gevraagd

 · 
Posted: 18.01.2015 - 16:17  ·  #2
om toch beter te kunnen bepalen zou je je stuurhuis helemaal schoon en weer droog moeten maken, en dan met het stuur tegen de aanslag en draaiende motor omhoogbrengen, beide kanten op, fel gericht lampje erbij zodat je de olie echt ziet komen waar ie lekt..
die constructie met dat klemmetje lijkt op die van de gasslangetjes van Vialle LPI injectoren en daar zitten gewoon o-ringen om de uiteinden van de slangpilaren ( de ijzeren verbindingsstukjes) die zaten er zo om en kostten de wereld niet..
ik denk (hoop voor jou) dat het zoiets is.. maar weten.. nee
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Lekkage!!, hulp, meedenken en advies gevraagd

 · 
Posted: 18.01.2015 - 16:37  ·  #3
Lastig tot nu toe nog steeds onduidelijk hoe je een zf en smi van elkaar onderscheidt. in beschrijving onderdelen staat wel een chassisnr vermelding en jaartal voor de stuurstangen.

bij uitlezen met vida staat er bij mij alleen stuurhuis: standaard. Tja :-|
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
woutertje1987
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 25
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Lekkage!!, hulp, meedenken en advies gevraagd

 · 
Posted: 19.01.2015 - 09:53  ·  #4
Vanmorgen conract gehad met auto-elect in Zeewolde, zij gaven aan dat zij de leidingen die op het stuurhuis zitten niet verkopen.
Wel gaf hij aan dat deze leidingen kunnen gaan lekken voornamelijk bij diesels door trillingen. Wat super is, is dat wanneer ik zelf met nieuwe leidingen kom, zij die kunnen plaatsen.

Daarna de dealer gebeld, na goed uitzoeken heb ik inderdaad een ZF stuurhuis, hoewel mijn auto uit maart 2003 komt is het toch al een MY2004. De dealer heeft inderdaad een losse leidingen set kosten,€79,12. Aanstaande zaterdag ga ik eerst zelf proberen om de leidingen te wisselen, zowel de dealer als car-select gaven aan dat dit te doen is zonder het stuurhuis te demonteren.
Heeft iemand dit al eerder gedaan? en zo ja heb je tips en tricks?
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Lekkage!!, hulp, meedenken en advies gevraagd

 · 
Posted: 19.01.2015 - 10:38  ·  #5
Quote door GRUNNS60

Lastig tot nu toe nog steeds onduidelijk hoe je een zf en smi van elkaar onderscheidt. in beschrijving onderdelen staat wel een chassisnr vermelding en jaartal voor de stuurstangen.

bij uitlezen met vida staat er bij mij alleen stuurhuis: standaard. Tja :-|


Is te bepalen aan de lengte van de spoorstangen/stuurkogels. Zal ff zoeken welke ook weer de langste waren.
woutertje1987
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 25
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Lekkage!!, hulp, meedenken en advies gevraagd

 · 
Posted: 20.01.2015 - 09:39  ·  #6
Helaas gisteren de leidingen nog een goed bekeken, daar is hij niet lek. Het lekt bovenop waar de stuuras het stuurhuis ingaat. Contact opgenomen met Auto Elect in Zeewolde, dit betekend een complete stuurhuis revisie.
Dinsdag 21-01-2015 wordt de auto "geopereerd" de totale kosten liggen ergens tussen de 650 en 750 euro voor revisie, uitbouw, inbouw, uitlijnen en stuurbekrachtigingsolie.
2015 begint goed.... wat vinden jullie van de prijs? los in en uitbouw + uitlijnen en olie kost 275 euro.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Lekkage!!, hulp, meedenken en advies gevraagd

 · 
Posted: 20.01.2015 - 11:10  ·  #7
lijkt mij redelijke prijs , ik ben daar ook geweest met stuurhuis van mijn Porsche ,verschillende bedrijven gebeld etc .
was allemaal ongeveer dezelfde prijs , half jaartje terug gedaan .
Wel snelle en goede service gehad , in de ochtend gebracht het losse stuurhuis en in de middag weer opgehaald .
Ik was gelukkig net op tijd , geen lekkage maar een raar metaal geluid , anders had ik een andere moeten zoeken , en dat is niet leuk voor deze auto .
Je zou ook voor een gebruikt stuurhuis kunnen kijken , al weet je daar ook niet wat je hebt ,en de kosten van uitlijnen etc blijven .
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Lekkage!!, hulp, meedenken en advies gevraagd

 · 
Posted: 20.01.2015 - 12:57  ·  #8
Denk dat de prijs redelijk is, stuurhuis kost iets van €400, en het is een beste klus, wel uitlijnen na afloop!
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Lekkage!!, hulp, meedenken en advies gevraagd

 · 
Posted: 20.01.2015 - 13:08  ·  #9
Goedkoper dan dat gaat het niet worden. Een ZF stuurhuis is sowieso duurder dan SMI en de dealer rekent al 4,5 uur werk minimaal.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0