Beste mede forummers,
Afgelopen maandag hoorde ik tijdens het rijden opeens mijn stuurpomp een beetje janken bij een snelle rotonde. Afgelopen zaterdag heb ik gekeken in mijn stuurbekrachtigingsreservoir, en deze stond onder het minimum.
Daarop volgend heb ik de auto op de brug gezet en de bodemplaat onder de motor gedemonteerd. Meteen viel mij op dat er de bodemplaat nat was van de stuurbekrachtigingsolie. Uiteraard alle slangen gecontroleerd alsmede het reservoir, helaas zaten hier geen lekkages in.
Ook de keeringen naar buiten toe (die uitkomen in je rubberen hoezen) waren mooi droog.
De lekkage zit volgens mij bij de aansluitingen van de interne leidingen van het stuurhuis.
Ik heb even een foto geleend van het internet om aan te geven waar de bende nat was.
Bovenstaande foto is van een ZF stuurhuis, mijn auto betreft een S60 D5 automaat uit maart 2003. Mijn stuurhuis heeft ook zeg maar een half maantje die de twee leidingen doormiddel van een torxschroef vast houdt.
Zijn er op dit plaats op het stuurhuis nog meer zaken die kunnen lekken of heb ik het " geluk" dat het de slangen van het stuurhuis zelf zijn.
Mijn brandende vraag is eigenlijk: zijn die slangen los te koop, volgens andere berichten wel..., wat kosten die slangen, zijn er bedrijven die het vervangen, is het zelf te doen met een brug (die heb ik) en zo ja hoe?? of zijn er medeforummers die mij willen helpen. kortom hoe pak ik dit aan... veel dingen lukken zelf, maar dit gaat mij even een stapje te ver, tenzij iemand een duidelijke beschrijving heeft.
Denken jullie dus ook dat het die slang aansluitingen zijn (let op de aan en afvoer aansluiting is kurkdroog, waar die gele doppen zitten op de foto) of kunnen die krengen nog ergens anders lekken. ik kan verschrikkelijk moeilijk vaststellen waar hij lekt, op de brug met draaiende motor en stuurbewegingen lekt hij niet (waarschijnlijk te weinig weerstand) De auto stuurt trouwens helemaal goed, geen rare tegendrukbewegingen of wat dan ook.
Tot wanneer is het SMI stuurhuis geleverd, ik weet bijna zeker dat ik die niet heb, aangezien die volgens mij de bevestiging van het halve maantje heeft voor de leidingen (of heb ik dat mis)
Heel graag hoor ik jullie adviezen!
Hgr,
Wouter
Afgelopen maandag hoorde ik tijdens het rijden opeens mijn stuurpomp een beetje janken bij een snelle rotonde. Afgelopen zaterdag heb ik gekeken in mijn stuurbekrachtigingsreservoir, en deze stond onder het minimum.
Daarop volgend heb ik de auto op de brug gezet en de bodemplaat onder de motor gedemonteerd. Meteen viel mij op dat er de bodemplaat nat was van de stuurbekrachtigingsolie. Uiteraard alle slangen gecontroleerd alsmede het reservoir, helaas zaten hier geen lekkages in.
Ook de keeringen naar buiten toe (die uitkomen in je rubberen hoezen) waren mooi droog.
De lekkage zit volgens mij bij de aansluitingen van de interne leidingen van het stuurhuis.
Ik heb even een foto geleend van het internet om aan te geven waar de bende nat was.

Bovenstaande foto is van een ZF stuurhuis, mijn auto betreft een S60 D5 automaat uit maart 2003. Mijn stuurhuis heeft ook zeg maar een half maantje die de twee leidingen doormiddel van een torxschroef vast houdt.
Zijn er op dit plaats op het stuurhuis nog meer zaken die kunnen lekken of heb ik het " geluk" dat het de slangen van het stuurhuis zelf zijn.
Mijn brandende vraag is eigenlijk: zijn die slangen los te koop, volgens andere berichten wel..., wat kosten die slangen, zijn er bedrijven die het vervangen, is het zelf te doen met een brug (die heb ik) en zo ja hoe?? of zijn er medeforummers die mij willen helpen. kortom hoe pak ik dit aan... veel dingen lukken zelf, maar dit gaat mij even een stapje te ver, tenzij iemand een duidelijke beschrijving heeft.
Denken jullie dus ook dat het die slang aansluitingen zijn (let op de aan en afvoer aansluiting is kurkdroog, waar die gele doppen zitten op de foto) of kunnen die krengen nog ergens anders lekken. ik kan verschrikkelijk moeilijk vaststellen waar hij lekt, op de brug met draaiende motor en stuurbewegingen lekt hij niet (waarschijnlijk te weinig weerstand) De auto stuurt trouwens helemaal goed, geen rare tegendrukbewegingen of wat dan ook.
Tot wanneer is het SMI stuurhuis geleverd, ik weet bijna zeker dat ik die niet heb, aangezien die volgens mij de bevestiging van het halve maantje heeft voor de leidingen (of heb ik dat mis)
Heel graag hoor ik jullie adviezen!
Hgr,
Wouter