Lekkage van water onderin bij bijrijdersstoel

Woodkid
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Lekkage van water onderin bij bijrijdersstoel

· 
Posted: 09.09.2019 - 13:51  ·  #1
Vlak voor mijn vakantie merkte ik na een bezoek aan de wasstraat dat er wat water naar binnen was gelopen rechtsonder bij de bijrijdersstoel. Helaas is dit laatst ook gebeurd nadat ik een behoorlijke afstand door de stromende regen heb gereden. Op de foto is verder niet al te veel te zien. Het is niet veel water en het droogt vrij snel als je er wat keukenpapier tussen frommelt, maar dit kan niet helemaal de bedoeling zijn... Ik ben van plan er even mee langs de garage te rijden, maar puur uit nieuwsgierigheid vroeg ik mij af of jullie al weten of dit goed oplosbaar is en of dit wellicht een enigszins 'bekend probleem' is? Bij voorbaat dank voor het meedenken!

Link naar afbeelding: https://www.mupload.nl/img/gf0ey1dd1.jpg
Musicus
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

Re: Lekkage van water onderin bij bijrijdersstoel

· 
Posted: 09.09.2019 - 14:18  ·  #2
Als je een open dak hebt zit het probleem hoogstwaarschijnlijk in de afwatering daarvan. Ook kan het zijn dat het roostertje in de parafan dicht zit. Die kan je zelf makkelijk doorprikken.
Andere optie is nog dat de voorruit niet goed gekit zit.
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 09.09.2019 - 16:19  ·  #3
Een verstopte afvoer van je airco? Dan zou het langs de middenconsole via of achter de bekleding vandaan moeten komen.
Klaasw
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.09.2019 - 18:19  ·  #4
Als het recht van boven komt kan het goed je ruit zijn.
Woodkid
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.09.2019 - 18:47  ·  #5
Dank voor de reacties en excuses. Ik ben wat onduidelijk geweest. De lekkage zit echt onderin bij je voeten als je op de bijrijdersstoel zit.
Oceanracer
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 09.09.2019 - 20:07  ·  #6
Dan loopt het water gewoon door je interieurfilter naar binnen. Is niks ernstigs.

Verwijder je filter en vervang of droog deze.
Spuit je 2 "roostertjes" onder je voorruit (in de parafan) goed schoon en controleer of het water goed wegloopt via de daarvoor bedoelde buisjes in de motorruimte.
Laat ook het filterhuis goed drogen, alvorens je een filter terug plaatst.

Klaar!
cbeuger
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 67
Subject:

· 
Posted: 09.09.2019 - 20:09  ·  #7
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 09.09.2019 - 23:26  ·  #8
Het is goed mogelijk dat het via de ventilatie binnen komt. Dat het raam niet goed gekit is is ook een optie. Het kan goed langs de wand of via de A-stijl naar beneden stroomt. Dat het echt van onderen komt, lijkt me onwaarschijnlijk.
Asterix
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 10.09.2019 - 08:03  ·  #9
Als het raam niet goed is gekit is dat met perslucht makkelijk vast te stellen.
Breng een zeepsopje aan op het raam aan de buitenkant. Ga met perslucht langs de randen van het raam. Als het raam lekt, zie je belletjes en voel je dat ook aan de buitenkant. Met twee personen werkt dit het makkelijkste (en gezelligste).
Woodkid
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.09.2019 - 14:39  ·  #10
Quote door martijn-a

Een verstopte afvoer van je airco? Dan zou het langs de middenconsole via of achter de bekleding vandaan moeten komen.

Ik vrees dat er dan twee vochtproblemen zijn, want ik zie ook vocht bij het middenconsole vlak voor de middelste plek op de achterbank en dus de lekkage bij de voeten van de bijrijder. Zodra ik weet wat er aan de hand was, zal ik het hier nog even terugkoppelen. Helaas ben ik niet handig genoeg om het zelf te doen, dus ik ga een afspraak maken bij de garage.
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.09.2019 - 17:54  ·  #11
Quote door Woodkid

Quote door martijn-a

Ik vrees dat er dan twee vochtproblemen zijn, want ik zie ook vocht bij het middenconsole vlak voor de middelste plek op de achterbank en dus de lekkage bij de voeten van de bijrijder. Zodra ik weet wat er aan de hand was, zal ik het hier nog even terugkoppelen. Helaas ben ik niet handig genoeg om het zelf te doen, dus ik ga een afspraak maken bij de garage.

Welke regio woon je? Wellicht kan je bij een forumlid terecht die voor je meekijkt. En als het vuil onder de paravaan is, kan het grootste gedeelte ter plekke opgelost worden.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.09.2019 - 00:43  ·  #12
Water uit de middenconsole doet toch al gauw aan de verwarmingsradiateur denken, maar dat is dan geen water, maar koelvloeistof en dat moet je wel kunnen ruiken aan de vloeistof. Kvs ruikt nogal zoetig.
Woodkid
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.09.2019 - 13:22  ·  #13
Quote door Bolbo

Water uit de middenconsole doet toch al gauw aan de verwarmingsradiateur denken, maar dat is dan geen water, maar koelvloeistof en dat moet je wel kunnen ruiken aan de vloeistof. Kvs ruikt nogal zoetig.

Ik heb er nog niet aan geroken, maar wat wel opvalt is dat het vlekken in de bekleding maakt rondom de middenconsole. Mogelijk dat ik daaruit kan afleiden dat het koelvloeistof is? Het vocht bij de voeten van de bijrijder lijkt water te zijn, omdat dit met wat keukenpapier te drogen is en (nog) geen vlekken heeft gegeven. Wat ik ook nog wel even moet vermelden is dat het vocht rondom de middenconsole al een probleem is dat enkele jaren speelt. Heb het destijds wel bij de garage aangegeven, maar is toen niet veel mee gebeurd. Maar nu merk ik dat het zich aan het uitbreiden is. Het probleem van de lekkage bij de voeten van de bijrijder is enkele weken oud.

@Martijn-a: Ik woon in de regio Amsterdam.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.09.2019 - 14:47  ·  #14
Vlekken zegt niet zoveel, tenzij ze een duidelijke kleur hebben. Zelfs schoon water maakt al gauw vlekken omdat de bekleding stof, zand etc. bevat, wat door de vloeistof verspreid of geconcentreerd wordt, dus helemaal vlekvrij zal het bijna nooit opdrogen.
De kleur van jouw koelvloeistof kan je zien in het expansievaatje in de motorruimte. Volvo origineel is groen, maar het kan evengoed geel, roze, paarsig of nog andere kleuren zijn. Of roestbruin als het al lang niet vervangen is. Maar die kleur valt niet zo op in kleine hoeveelheden, zelfs niet op een keukenpapiertje, dus daar word je mogelijk niet veel wijzer van. Als je de geur van kvs niet kent: even de dop van het reservoir draaien en eraan ruiken (ALLEEN BIJ KOUDE MOTOR!), die geur vergeet je niet gauw meer. Niet dat het stinkt maar het is nogal een typisch geurtje.
Als het een kvs lekkage zou zijn zou je allicht ook een dalend peil moeten kunnen zien in het expansievaatje, zeker als het al langer speelt.

Lekkages zoeken is altijd rotwerk, want water vind z'n weg wel... het kan zich via allerlei randjes en richeltjes verspreiden of van richting veranderen dus de oorzaak is niet altijd makkelijk te vinden.
De middenconsole bekleding is er vrij simpel (deels) af te halen, wellicht kan je er zelf al eens onder kijken met een lampje (bijv. van je smartphone).

Regio Amsterdam: overweeg eens naar forumsponsor Polter te rijden, in Nieuwveen, da's niet zo ver weg (stukje onder Hoofddorp), actief op dit forum als Blade. Hij kent deze de Volvo's behoorlijk goed. Zie banner op de hoofdpagina.
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.09.2019 - 14:55  ·  #15
Ik wilde al in de forumlijst kijken, maar Poika is voor dit geval nog wel de beste optie.

Sowieso een leuk ritje vanuit Amsterdam.

Selected quotes for multi-quoting:   0