Lekkende kachel radiator V70N

 
 
 
 
 
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Lekkende kachel radiator V70N

 · 
Posted: 17.11.2013 - 15:21  ·  #1
Vandaag ontdekte ik dat de kachel radiator (radiateur ?) lekt. Ik had de rubberen matten er in gelegd en zag - na een stukje rijden - een nat plekje bij het gaspedaal, uiteraard geproefd; koelvloeistof......
Ik zag dat er een nissens aftermarket te koop is voor rond de €100 €60, maar hoe zit het met de montage? Ik heb er weinig over kunnen vinden, en hoe groot is de kans dat het alleen de O-ringen zijn die lekken?
Ik overweeg uiteraard om alles te vervangen, na 355000 km zal het frisse er wel al zijn.
Robbar
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 63
Berichten: 614
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Lekkende kachel radiator V70N

 · 
Posted: 17.11.2013 - 16:45  ·  #2
De kachelradiateur blijft een zwak punt, ik zou deze in het geheel vervangen en ook gelijk de O ringen.
Je kan natuurlijk controleren of hij alleen bij de O ringen lekt, maar dan moet je ook de boel loshalen. :-/
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Lekkende kachel radiator V70N

 · 
Posted: 17.11.2013 - 17:26  ·  #3
Mee eens Robert.
Zou vervelend zijn als nadien toch blijkt dat het de kachelradiator zelf is.
Kun je de boel nog een keer openhalen en dat is, gezien de genoemde prijs, niet wenselijk.
Succes.
kevinwalter
 
Avatar
 
Subject:

Re: Lekkende kachel radiator V70N

 · 
Posted: 17.11.2013 - 19:34  ·  #4
...
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Lekkende kachel radiator V70N

 · 
Posted: 17.11.2013 - 20:19  ·  #5
ik ga ook eerst maar ens op onderzoek uit, en de o-ringen bij de dealert bestellen. hoeveel water komt er uit als je het bij de kachel loskoppelt? of in de motorruimte de slangen afklemmen? (ben ik persoonlijk geen voorstander van, slangen zijn ook al 13 jaar oud...)
nikom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Berichten: 326
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Lekkende kachel radiator V70N

 · 
Posted: 17.11.2013 - 20:25  ·  #6
ik heb hier en daar gelezen dat deze nissens wel goed zijn maar er zitten geen o-ringen bij dus ff checken/vragen.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Lekkende kachel radiator V70N

 · 
Posted: 17.11.2013 - 20:27  ·  #7
correct, wordt zonder o-ringen geleverd.
V70 2.4T
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 53
Berichten: 710
Geregistreerd: 02 / 2009
Subject:

Re: Lekkende kachel radiator V70N

 · 
Posted: 17.11.2013 - 22:19  ·  #8
Kachelradiator is een veelvoorkomend euvel bij de v70n en de S60.
Twee jaar terug ook gehad en de laten vervangen. Toen ik destijds de uto ophaalde, gaf de monteur aan dat het wel een 'gemier' was geweest om de leidingen er weer in te krijgen, O-ring zou telkens van zijn plek worden gedrukt. Maar het was uiteindelijk allemaal gelukt.
Tot zover geen probleem.

Nu, afgelopen zomervakantie op terugweg van Z. Frankrijk via Millau terug gereden. Bloedheet, sleephut erachter, en een redelijke klim van een km of 20. Op zich geen probleem, Volvo trekt dit goed en dt al vele jaren. Nu echter, even kort een sissend geluid, gevolgd door een harde knal en veel, heel veel stoom met 3e graads brandwond aan rechtervoet tot gevolg.

Wat bleek? Kachelradiator, kunststof zitgedeelte, scheur van bijna 8 cm!
Deze was toch nog maar 2 jaar oud..? Na demontage radiator eens geld bekeken. Zat er in de scheur een stukje zwart rubber dat uitpuilde. Deze verwijderd en het bleek een O-ring te zijn... :devil:
Kennelijk een kanaal verstopt en door hoger toerental heuvel op, veel druk opbouw en ineens met kracht losgeschoten met desastreuze gevolgen.
Met het verhaal van de monteur bij reparatie, doet het vermoeden opkomen dat deze de o-ring bij montage de radiator heeft ingeduwd en omdat demontage weer veel extra werk zou opleveren, deze heeft laten zitten en een nieuwe bij de leiding heeft geplaatst (deze zaten nl. beide netjes op hun plaats). Maar ga daar eens wat van halen, na twee jaar en een te verwachten ontkenning...

Gebeurde allemaal op vrijdagmiddag, dus net voor het weekeinde. Kwam toen terecht op een kleine camping zonder auto. Die stond bij een garage in hetzelfde dorp. Zaterdag's bleek de beste man nog nooit een Volvo van dichtbij te hebben gezien en durfde, zo bleek, de reparatie niet aan.
ANWB deed ook goed z'n werk, vrijdags gelijk ingeschakeld, zouden van alles oppikken, maar tot op zaterdagmiddag niets terug gehoord. Zelf maar contact opgenomen. Bleek wel een dossier aangemaakt, maar stond niets in?? Zaterdagmiddag dus, er gaat nu niets meer lukken tot maandag. ANWB gebeld en voorgelegd. Men zou vast een vervangende auto gaan regelen, aangezien ik niet binnen de gestelde 48 uur weer op weg zou zijn.
Vervolgens zelf een Garage gevonden van een. NL eigenaar 25 km verderop. Man wilde me graag verder helpen. Op mijn aangeven auto dus doorgesleept. Van ANWB na een uur sms-je dat zij hadden geregeld dat auto werd doorgesleept.... :sleep:
Maar gelukkig zijn er veel Volvodealers in Frankrijk :'( , dus een nieuwe radiator was na drie dagen leverbaar.
Maandag nog altijd niets van ANWB gehoord, dus zelf maar weer eens gebeld, want onderdeel duurde toch lang, en ik had feitelijk al weer aan het werk gemoeten. 'U krijgt uw auto z.s.m. Terug in NL..' .?? Hij was toch net doorgesleept en zou worden gerapareerd? 'U bent toch alweer thuis?' dacht ik niet... 'Dan kunt u vandaag met de trein terug' Oh, daar hangt u mijn caravan ook achter? U zou toch vervangend vervoer regelen?!
'U heeft een caravan bij u?' Ja, dat had ik pas drie keer eerder doorgegeven. 'Maar u reist toch alleen?' Euh, nee, vrouw en twee kinderen. 'Die zijn ook nog bij u?'
Mevrouw toen maar vriendelijk verzocht mij niet meer te contacten, ik ging alles zelf regelen met de garage en zou wel afwachten hoe lang het zou duren, met de toezegging dat men een schadeclaim tegemoet kon zien als ik eenmaal terug was in NL. Wilde er verder geen negatieve energie in steken op dat moment.
Uiteindelijk een week na het voorval weer op weg naar huis. Overigens zeer netjes geholpen door de NL garage, die mij, incl. Onderdeel en montage nog geen €280,- in rekening bracht.

Na terugkomst contact met ANWB. Zij deden onderzoek naar het voorval. Uitkomst; u heeft gelijk, er is slecht gecommuniceerd en te weinig gedaan. Voorstel; voor komend jaar nemen zij de kosten buitenlandhulp' voor hun rekening, zonder te informeren naar daadwerkelijk gemaakte kosten voor het onnodig langer verblijf.
Wacht even, niet een volledig lidmaatschap, maar slechts die drie tientjes voor buitenlandhulp? Alleen de verloren verlofdagen zijn daar al minstens een tienvoud van!

Dus zorg in vredesnaam dat die radiator in orde is en op de juiste wijze wordt gemonteerd en gooi de ANWB de deur uit mocht je een lidmaatschap hebben!
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Lekkende kachel radiator V70N

 · 
Posted: 17.11.2013 - 22:33  ·  #9
Wat een verhaal Yvo.. :'( Kan me helemaal voorstellen dat je er zo over bent gaan denken. Ook ik heb door de jaren heen minder fijne gedachten over de ANWB. Ik heb nog al eens stil gestaan en telkens zaten ze naast de werkelijke oorzaak! :devil: :devil: Dus ook ik heb mijn lidmaatschap daar opgezegd sinds ik de wagen zelf onderhoudt. ;)
Robbar
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 63
Berichten: 614
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Lekkende kachel radiator V70N

 · 
Posted: 18.11.2013 - 09:03  ·  #10
Quote door Waltersan

ik ga ook eerst maar ens op onderzoek uit, en de o-ringen bij de dealert bestellen. hoeveel water komt er uit als je het bij de kachel loskoppelt? of in de motorruimte de slangen afklemmen? (ben ik persoonlijk geen voorstander van, slangen zijn ook al 13 jaar oud...)

Ongeveer een half teiltje vol zie foto, het makkelijkste af te vangen met een stuk stucloper of zoals ik heb gedaan met een Plastic LP hoes....kan je gelijk de koelvloeistof vervangen (was bij mij ook hard nodig :P )
Kachelradiator vervangen is eenvoudig te doen, heb dit bij mijn classic ook gedaan denk dat het bij een N ongeveer hetzelfde gaat. Was in een klein uurtje klaar :D
HOWTODO

Hieronder de O-ringen en het bevestigingsblokje.
kevinwalter
 
Avatar
 
Subject:

Re: Lekkende kachel radiator V70N

 · 
Posted: 18.11.2013 - 09:33  ·  #11
...
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Lekkende kachel radiator V70N

 · 
Posted: 18.11.2013 - 17:35  ·  #12
O ringen zijn besteld, wilde vandaag nog op onderzoek uit, maar had even wat anders te doen.
kevinwalter
 
Avatar
 
Subject:

Re: Lekkende kachel radiator V70N

 · 
Posted: 18.11.2013 - 18:01  ·  #13
...
Robbar
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 63
Berichten: 614
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Lekkende kachel radiator V70N

 · 
Posted: 18.11.2013 - 18:33  ·  #14
Als je de kachel gebruikt en je ruikt geen verbrande koelvloeistof (zoete geur) dan bestaat de kans dat je met het vervangen van de O ringen klaar bent....hoop voor je 8-)
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Lekkende kachel radiator V70N

 · 
Posted: 18.11.2013 - 18:49  ·  #15
Dan denk ik (en hoop ik) dat je gelijk hebt Rob. Het drupt af en toe een beetje, en ik ruik niks raars.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0