Lekkende vacuümpomp 3.0 T6 en 3.2 motoren (31401152)

Reviseren of vervangen?

J-Fortuna
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Lekkende vacuümpomp 3.0 T6 en 3.2 motoren (31401152)

· 
Posted: Vandaag om 08:12  ·  #1
Ik heb een vraag over de vacuümpomp die Volvo gebruikt op de 3.0 T6- en 3.2 SI6-motoren in onder andere de V70, XC70, S80 en XC60.

Sinds kort heb ik een XC60 T6 AWD uit 2009 met de B6304T2 motor. De auto heeft een olielekkage die ik inmiddels heb kunnen herleiden tot de vacuümpomp (Volvo 31401152). Voor zover ik kan nagaan wordt dezelfde pomp ook gebruikt op de 3.2 SI6.

Ik wil de pomp binnenkort uitbouwen en twijfel nog tussen het reviseren van de originele pomp en het compleet vervangen ervan.

Een nieuwe originele Volvo-pomp kost bij de dealer inmiddels maar liefst €589,90. Er is ook een originele Volvo-revisieset (31401556), maar die kost ongeveer €137, wat ik een volstrekt belachelijk bedrag vind voor twee rubberen afdichtingen, vijf boutjes en een kunststof klepje.

Aftermarket zijn er aanzienlijk goedkopere mogelijkheden. Voor een complete pomp kom ik onder andere tegen:

- Hella 8TM 358 400-351 – ca. €95
- Magneti Marelli 351233010038 – ca. €78
- Pierburg 7.24807.58.0 – ca. €205

Daarnaast zijn er verschillende aftermarket-revisiesets van ongeveer €20–40.

Mijn voorkeur gaat voorlopig uit naar het reviseren van de originele Volvo-pomp, ervan uitgaande dat deze mechanisch nog in orde is. Het prijsverschil met bijvoorbeeld een complete Hella-pomp is echter zo klein dat ik overweeg beide te bestellen. Dan kan ik na demontage de staat van de originele pomp beoordelen en, als reviseren niet zinvol blijkt, meteen de complete pomp monteren.

Heeft iemand hier ervaring met het reviseren van deze vacuümpomp op een T6 of 3.2 SI6? Ik ben vooral benieuwd welke revisieset jullie hebben gebruikt, of alleen de afdichtingen de oorzaak van de lekkage waren en of de pomp na revisie ook op langere termijn oliedicht is gebleven.

Ervaringen met de complete pompen van Hella, Pierburg of Magneti Marelli zijn uiteraard ook welkom, evenals eventuele specifieke aandachtspunten bij demontage, revisie en montage.

De uitermate nuttige video van VolvoSweden over dit onderwerp heb ik inmiddels bekeken, dus de werkzaamheden zelf lijken me in principe goed te doen:

https://youtu.be/01ljbu1WRdo?si=o5d_l1UbIsSHoQ_F

Alvast bedankt!
Selected quotes for multi-quoting:   0