Lekkende vacuümpomp 3.0 T6 en 3.2 motoren (31401152)

Reviseren of vervangen?

J-Fortuna
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Lekkende vacuümpomp 3.0 T6 en 3.2 motoren (31401152)

· 
Posted: 20.08.2026 - 08:12  ·  #1
Ik heb een vraag over de vacuümpomp die Volvo gebruikt op de 3.0 T6- en 3.2 SI6-motoren in onder andere de V70, XC70, S80 en XC60.

Sinds kort heb ik een XC60 T6 AWD uit 2009 met de B6304T2 motor. De auto heeft een olielekkage die ik inmiddels heb kunnen herleiden tot de vacuümpomp (Volvo 31401152). Voor zover ik kan nagaan wordt dezelfde pomp ook gebruikt op de 3.2 SI6.

Ik wil de pomp binnenkort uitbouwen en twijfel nog tussen het reviseren van de originele pomp en het compleet vervangen ervan.

Een nieuwe originele Volvo-pomp kost bij de dealer inmiddels maar liefst €589,90. Er is ook een originele Volvo-revisieset (31401556), maar die kost ongeveer €137, wat ik een volstrekt belachelijk bedrag vind voor twee rubberen afdichtingen, vijf boutjes en een kunststof klepje.

Aftermarket zijn er aanzienlijk goedkopere mogelijkheden. Voor een complete pomp kom ik onder andere tegen:

- Hella 8TM 358 400-351 – ca. €95
- Magneti Marelli 351233010038 – ca. €78
- Pierburg 7.24807.58.0 – ca. €205

Daarnaast zijn er verschillende aftermarket-revisiesets van ongeveer €20–40.

Mijn voorkeur gaat voorlopig uit naar het reviseren van de originele Volvo-pomp, ervan uitgaande dat deze mechanisch nog in orde is. Het prijsverschil met bijvoorbeeld een complete Hella-pomp is echter zo klein dat ik overweeg beide te bestellen. Dan kan ik na demontage de staat van de originele pomp beoordelen en, als reviseren niet zinvol blijkt, meteen de complete pomp monteren.

Heeft iemand hier ervaring met het reviseren van deze vacuümpomp op een T6 of 3.2 SI6? Ik ben vooral benieuwd welke revisieset jullie hebben gebruikt, of alleen de afdichtingen de oorzaak van de lekkage waren en of de pomp na revisie ook op langere termijn oliedicht is gebleven.

Ervaringen met de complete pompen van Hella, Pierburg of Magneti Marelli zijn uiteraard ook welkom, evenals eventuele specifieke aandachtspunten bij demontage, revisie en montage.

De uitermate nuttige video van VolvoSweden over dit onderwerp heb ik inmiddels bekeken, dus de werkzaamheden zelf lijken me in principe goed te doen:

https://youtu.be/01ljbu1WRdo?si=o5d_l1UbIsSHoQ_F

Alvast bedankt!
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

Re: Lekkende vacuümpomp 3.0 T6 en 3.2 motoren (31401152)

· 
Posted: 20.08.2026 - 12:59  ·  #2
Ik heb destijds depomp van mijn T6 gereviseerd met een setje van de dealer.
Artikelnummer staat in YouTube filmpje van volvosweden.

https://youtu.be/01ljbu1WRdo?is=2fNFr15QOwZrjRWE

Was er 58 euro voor kwijt bij de dealer.
Pomp had geen interne slijtage en werkte daarna weer perfect.

Denk dat verstandig is te kijken wat er kapot is. Bij mij was het een pakking.
J-Fortuna
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 20.08.2026 - 15:34  ·  #3
Dank voor je antwoord. Dat setje is me bekend (31401556), maar kost inmiddels €137 bij de dealer. €56 vind ik weliswaar prijzig, maar nog acceptabel; de nieuwe prijs is mijns inziens gewoon afzetterij. Hoewel origineel Volvo mijn voorkeur heeft, kijk ik daarom nu naar alternatieven. Ik vermoed dat in mijn geval ook een pakking kapot is. Daarom heb ik besloten een alternatieve revisieset te kopen (voor €25) en, als dat geen soelaas biedt, de Hella-pomp te monteren. Die heb ik voor de zekerheid alvast voor €85 bij Amazon besteld; als de revisie slaagt, gaat de pomp gewoon retour.
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 41
Subject:

· 
Posted: 20.08.2026 - 18:34  ·  #4
Ik verwacht dat je met een alternatief revisie setje prima je pomp kan reviseren. Mogelijk gaan de ringen wat minder lang mee dan de originele Volvo ringen, maar als je ze op eet voor je ze monteert, kun je kwaliteit zelf ergens regelen in de tussentijd.
De levensduur wordt vaak beperkt door de hitte waar zo'n ring minder goed tegen kan.

Ik had voor mijn Aprilia oliefilter een ring nodig, maar wist de afmetingen niet. Ik heb toen een originele Aprilia ring gekocht voor 15 eu en met de afmetingen daarna zelf ringen gehaald voor 30 cent per stuk.
J-Fortuna
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 31.08.2026 - 14:20  ·  #5
Even een update: ik heb de revisie uiteindelijk uitgevoerd met een goedkoop setje van SKV. Dat heeft me €21 gekost en na montage en inmiddels zo'n 100 kilometer proefrijden is de pomp nog steeds volledig lekvrij. Hoe goed de kwaliteit op langere termijn is, zal natuurlijk nog moeten blijken, maar voor dat geld kan ik nog wel een paar revisiesetjes aanschaffen.

De Hella-pomp is in ieder geval retour gegaan. De hele reparatie heeft me ongeveer twee uur gekost, inclusief het grondig reinigen van de pomp met remmenreiniger.

Aangezien ik de accubak toch uit de auto had gehaald, heb ik meteen de motorsteun vervangen. De oude bleek niet kapot te zijn, maar het nieuwe exemplaar van Corteco (kennelijk OEM) was wel een stuk stijver dan het oude.
Doeke Dobma
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 07.09.2026 - 06:12  ·  #6
Quote door J-Fortuna

Even een update: ik heb de revisie uiteindelijk uitgevoerd met een goedkoop setje van SKV. Dat heeft me €21 gekost en na montage en inmiddels zo'n 100 kilometer proefrijden is de pomp nog steeds volledig lekvrij. Hoe goed de kwaliteit op langere termijn is, zal natuurlijk nog moeten blijken, maar voor dat geld kan ik nog wel een paar revisiesetjes aanschaffen.

De Hella-pomp is in ieder geval retour gegaan. De hele reparatie heeft me ongeveer twee uur gekost, inclusief het grondig reinigen van de pomp met remmenreiniger.

Aangezien ik de accubak toch uit de auto had gehaald, heb ik meteen de motorsteun vervangen. De oude bleek niet kapot te zijn, maar het nieuwe exemplaar van Corteco (kennelijk OEM) was wel een stuk stijver dan het oude.

Heb je een link naar die SKV set, of artikelnummer oid?
Selected quotes for multi-quoting:   0