Licht ratelend geluid

V70 T5 (2001)

 
 
 
 
 
raoulschaaf
 
Avatar
 
Subject:

Licht ratelend geluid

 · 
Posted: 17.06.2010 - 00:07  ·  #1
Hallo,

Ik rij in een V70 T5 (2001) en sinds kort hoor ik als ik de auto start een licht ratelend geluid. Een soort zoem maar dan minder monotoon. het geluid reageert op het gaspedaal. Het is wat lastig uit te leggen maar als ik gas geef dan veranderd de frequentie van het geluid. Vergelijkbaar met het motorgeluid. Dit lijkt hij vooral te doen in de eerste twee versnellingen en dus ook bij een lagere snelheid. In de hogere versnellingen heb ik het heel sporadisch een keer gehoord. Komt iemand dit bekend voor en/of weet iemand wat dit geluid veroorzaakt. Alvast hartelijk bedankt voor de info.

groet,

raoul schaaf
Peterl
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Hilversum
Berichten: 8
Geregistreerd: 03 / 2010
Subject:

Re: Licht ratelend geluid

 · 
Posted: 17.06.2010 - 11:13  ·  #2
Ik ontdekte een zelfde geluid een paar weken geleden in mijn S60. Dacht eerst dat het uit de motor(ruimte) kwam, maar bleek een defecte katalysator te zijn. Is inmiddels vervangen en wagen is weer fluisterstil...
raoulschaaf
 
Avatar
 
Subject:

Re: Licht ratelend geluid

 · 
Posted: 20.06.2010 - 21:56  ·  #3
Ik kwam er gisteren achter dat het op een of andere manier met de airco te maken heeft. Tenminste als ik de airco aan zet hoor ik hem aanslaan en dan is het geluid aanwezig. Als ik de airco weer uitzet is het geluid weg. Mijn gedachte gaat in de richting van de aircopomp. Maar voor zover ik met mijn beperkte kennis kan zien loopt de aircopomp continue mee met de V-snaar dus zou je zeggen dat het geluid dan ook continue hoorbaar moet zijn. Toch wordt het geluid pas hoorbaar als je de airco aanzet. Misschien dat iemand hierin iets herkend dan hoor ik het graag.

grtz

raoul
mennoV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 46
Geregistreerd: 06 / 2010
Subject:

Re: Licht ratelend geluid

 · 
Posted: 21.06.2010 - 21:27  ·  #4
Je aircopomp loopt altijd mee op je multiriem, maar er zit een electromagneet in die er voor zorgt dat je aircopomp pas inschakeld als je hem aanzet.
Dus het kan best dat je het alleen hoort als je airco aanstaat.

Succes!
wally
 
Avatar
 
Subject:

Re: Licht ratelend geluid

 · 
Posted: 21.06.2010 - 23:59  ·  #5
is het niet lagerwerk? of misschien wel een spanrol die defect is?
raoulschaaf
 
Avatar
 
Subject:

Re: Licht ratelend geluid

 · 
Posted: 22.06.2010 - 11:27  ·  #6
Hoi wally,

De distributieriem is 10.000 km geleden vervangen, maar als het in die richting zit, zou het dan niet continue te horen zijn? Het antwoord over de electromagneet lijkt mij aannemelijker. Zeker omdat het pas hoorbaar is als ik de airco aanzet. Toch bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik maar eens langs de garage ga maar dan heb ik in ieder geval een beetje een idee wat het zou kunnen zijn. Mocht iemand nog een tip hebben dan hoor ik eht graag. Bedankt

grtz

raoul
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: Licht ratelend geluid

 · 
Posted: 22.06.2010 - 13:07  ·  #7
Quote door raoulschaaf

Hoi wally,

De distributieriem is 10.000 km geleden vervangen, maar als het in die richting zit, zou het dan niet continue te horen zijn? Het antwoord over de electromagneet lijkt mij aannemelijker. Zeker omdat het pas hoorbaar is als ik de airco aanzet. Toch bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik maar eens langs de garage ga maar dan heb ik in ieder geval een beetje een idee wat het zou kunnen zijn. Mocht iemand nog een tip hebben dan hoor ik eht graag. Bedankt

grtz

raoul


Raoul, de airco werkt die wel goed??? het lijkt er inderdaad op dat er iets ies met de magneet koppeling is. Of dat de pomp zelf niet in orde is... dat zou jammer zijn een compressor kost al snel rond de 400 Euro en dan komt het vullen van R134a er nog bij. Ik zou zeggen laat even kijken naar de pomp.. voordat die echt in de puin loopt. suc6.

Frans
raoulschaaf
 
Avatar
 
Subject:

Re: Licht ratelend geluid

 · 
Posted: 22.06.2010 - 15:02  ·  #8
Hoi Frans,

Ja de airco zelf functioneert goed, al heb ik hem voor de zekerheid op het moment niet aan staan. Voor het vervangen van de pomp met alles erop en eraan ben je al gauw een 800,- ex btw kwijt vertelde 2 garages, waaronder 1 volvo merkdealer. En dat is toch weer een hoop geld zo vlak voor de vankantie :)

grtz

raoul
raoulschaaf
 
Avatar
 
Subject:

Re: Licht ratelend geluid

 · 
Posted: 25.06.2010 - 23:53  ·  #9
De airco is er mee opgehouden :(. Dinsdag gaat hij naar de garage. naar alle waarschijnlijkheid is het toch de aircopomp geweest.

grtz

raoul
 
Selected quotes for multi-quoting:   0