lichte trillemientjes bij stop

 
 
 
 
 
OOge
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 44
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

lichte trillemientjes bij stop

 · 
Posted: 01.10.2013 - 11:07  ·  #1
Het valt me sinds kort op dat de auto een trillingkje heeft bij het stoppen.
Zodra ik stop voor de rontonde bijvoorbeeld, kom ik bij stilstand op ongeveer 500-600 toeren uit. De auto trilt dan in het stuur en dashboard ook ietsje. 1 sec later gaat de auto weer rond de 800-900 toeren lopen en is de trilling in het stuur weg. Dit is zowel in de D als in de N. Als ik de auto laat uitrollen in de N dan zakt het toerental ook 1 sec op de 500-600. Daarna gaat het omhoog.

Ik vind het toerental erg laag, hebben jullie dat ook.
Randwijk86
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 59
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: lichte trillemientjes bij stop

 · 
Posted: 01.10.2013 - 11:57  ·  #2
ik heb exact hetzelfde probleem. Bij mij is het de etm die problemen aan geven is.

Schoonmaak beurtje wil wel helpen voor even.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: lichte trillemientjes bij stop

 · 
Posted: 01.10.2013 - 18:55  ·  #3
Kan inderdaad, maar ook kan het zijn dat je accu op zijn einde loopt.
Hierdoor krijg je dezelfde klacht.
OOge
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 44
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: lichte trillemientjes bij stop

 · 
Posted: 01.10.2013 - 19:36  ·  #4
hmmm...volgens vida is mijn accu 11.5V. Dus vrees dat die op zijn eind is.
Ik zal die eens gaan vervangen. Kan ik trouwens met Vida niet "meten" of het de ETM is.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: lichte trillemientjes bij stop

 · 
Posted: 01.10.2013 - 19:50  ·  #5
De ETM is niet te meten.
Normaliter zou je dan ook bijkomende klachten moeten hebben.
De accu kun je gewoon door laten meten, liefst met beide accupolen ontkoppelt.
Onnodig een accu vervangen is zonde geld en meten is weten.
Succes.
OOge
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 44
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: lichte trillemientjes bij stop

 · 
Posted: 01.10.2013 - 20:17  ·  #6
Nou ja...als ik met vida kijk is de accu 11.5V. Als de auto loopt gaat het naar 14V. Maar als ik de auto uitzet, dan blijft hij tussen de 11.5-11.8V.
Vond hem al wat lang rondgaan de laatste tijd. Tenminste nu het wat frisser is voor mijn auto 's morgens :).
Ik zit dat die er ook al wat jaartjes in zit, dus ter voorkoming van problemen voor de winter, lijkt me het geen overbodige luxe. Natuurlijk is meten weten, maar een accu die niet hoger komt dan 11.8V is naar mijn idee toch wel aardig af.
OOge
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 44
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: lichte trillemientjes bij stop

 · 
Posted: 01.10.2013 - 20:19  ·  #7
Betreffende de ETM, ik dacht misschien is dat wel te zien aan de hand van een grafiek in VIDA. Ik heb bij mijn vorige auto eens een grafiek op moeten zoeken van een te rijk lopende motor. Zodat ik verder kon zoeken naar het probleem. Dus ik dacht, misschien werkt dat met de ETM ook. Grafiekje zo, dan niet goed, grafiekje zus, dan prima. :)
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: lichte trillemientjes bij stop

 · 
Posted: 01.10.2013 - 20:21  ·  #8
Ik zou eerst die accu eruit gooien. ;) Ik ga ervan uit dat je hiermee je probleem hebt opgelost. :)
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: lichte trillemientjes bij stop

 · 
Posted: 01.10.2013 - 21:00  ·  #9
Het lijkt inderdaad dat de accu niet al te fris meer is.
Echter, dit kan ook door een stroomtrekker veroorzaakt worden, dus vandaar de tip met de meting.
Zo kun je vaststellen of de accu op is, of dat hij langzaam wordt leeg getrokken en is er achteraf geen ruimte voor twijfel. ;-)
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: lichte trillemientjes bij stop

 · 
Posted: 02.10.2013 - 00:38  ·  #10
Daar heb je een punt! Maar als de boordspanning niet hoger komt dan 11,5 volt gaat er iets mis. Hij wordt wel opgeladen met 14 volt vanuit de dynamo. Dat traject lijkt dus bovengemiddeld te presteren. Ik zit op 13,68 volt laadspanning bij stationair toerental. Ik verdenk dus op zeker de accu! ;)
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: lichte trillemientjes bij stop

 · 
Posted: 02.10.2013 - 20:15  ·  #11
Een voor de duidelijkheid, boordspanning mag 14,6 volt zijn. En als de accu losgekoppeld is moet de spanning op de accupolen boven de 12 volt zijn. Bij een nieuwe accu is het 12,4 volt.
Let ook op dat een goedkope multimeter een afwijking kan hebben. Ondanks dat er heel leuk 12.78 volt op staat kan dat tussen 12.6 en 13 volt effectief zijn. De huidige goedkope metertjes zijn best goed, maar een echte Fluke kost niet voor niks het veelvoudige.
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: lichte trillemientjes bij stop

 · 
Posted: 02.10.2013 - 20:24  ·  #12
Quote door Trissy1979

Daar heb je een punt! Maar als de boordspanning niet hoger komt dan 11,5 volt gaat er iets mis. Hij wordt wel opgeladen met 14 volt vanuit de dynamo. Dat traject lijkt dus bovengemiddeld te presteren. Ik zit op 13,68 volt laadspanning bij stationair toerental. Ik verdenk dus op zeker de accu! ;)


Dat is voor een classic veel te laag! Die laden ruim boven de 14V.
Even de accuklemmen vernieuwen wil wel eens helpen.

Kan je eenvoudig checken door even te voelen of je accuklemmen ook heet worden tijdens het rijden. Ook zou je door de mantel kunnen meten of de spanning daar hoger is.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: lichte trillemientjes bij stop

 · 
Posted: 02.10.2013 - 20:30  ·  #13
Alleen de klemmen of volledige kabels? Moet ie bij stationair toerental al boven 14 volt laden dan Mekstra?
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: lichte trillemientjes bij stop

 · 
Posted: 02.10.2013 - 20:32  ·  #14
Quote door OOge

Nou ja...als ik met vida kijk is de accu 11.5V. Als de auto loopt gaat het naar 14V. Maar als ik de auto uitzet, dan blijft hij tussen de 11.5-11.8V.
Vond hem al wat lang rondgaan de laatste tijd. Tenminste nu het wat frisser is voor mijn auto 's morgens :).
Ik zit dat die er ook al wat jaartjes in zit, dus ter voorkoming van problemen voor de winter, lijkt me het geen overbodige luxe. Natuurlijk is meten weten, maar een accu die niet hoger komt dan 11.8V is naar mijn idee toch wel aardig af.


Als je met VIDA meet met de motor uit, meet je in wezen belast. Er staat nogal wat zooi aan als je de auto op het contact zet: (achter)lampen, navigatie, computer, ECC, binnenverlichting, DICE unit, etc.
Als je direct op de accupolen meet met de auto in rust (contact uit, kwartiertje wachten), wat meet je dan?

Ik merk zelf als ik met VIDA aan het spelen ben, dat de boordspanning ook naar waardes onder de 12V zakt, met nieuwe accu wel te verstaan. Hier hebben vast meer mensen last van.
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: lichte trillemientjes bij stop

 · 
Posted: 02.10.2013 - 20:38  ·  #15
Quote door Trissy1979

Alleen de klemmen of volledige kabels? Moet ie bij stationair toerental al boven 14 volt laden dan Mekstra?


De aansluiting van de kabels naar de klemmen heeft vaak een te hoge weerstand. Door er nieuwe klemmen aan te zetten, is de aansluiting weer nieuw.

Kan de je laadspanning ook meten bij de dynamo in de buurt? Dan weet je het verschil in spanning met de waarde bij de accu polen / klemmen.

Bij stationair zou het inderdaad kunnen dat de spanning wat lager mag zijn, maar met (licht) verhoogd meen ik 14,5V
 
Selected quotes for multi-quoting:   0