Lichte trillingen redelijk hoog frequent rond 40 km/h

 
 
 
 
 
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Lichte trillingen redelijk hoog frequent rond 40 km/h

 · 
Posted: 04.05.2022 - 19:56  ·  #16
Quote door bartk

Hi all

Ik ben terug gegaan naar mijn zomer set ( waar ik van wist dat er trillingen mee waren, )
En heb de trillingen weer terug rond de 40 kilometer per uur met rustig weg rijden
Utlijning is goed gezet voordat ik de winter set er op deed.
De winter set heeft geen trillingen. Zijn gelijk afgesleten op 8 mm nu.

Zomer Set bestaat uit :
Voor: 2 zo goed als nieuwe primacy 4
Achter: 2 oudere 4 mm primacy 3 banden ( Zaten voor, met twee slechten banden achter foute uitlijning , er waren toen geen trillingen )

Heb het haldex olie niveau gecontroleerd ( vorig jaar ververst met filters )

Als ik alleen achter naar 2.3 bar ga wordt het erger.
Met de zomer set worden de trillingen minder ( tot bijna geen trillingen ) als ik de voor banden naar 2.4 bar doe en de achter banden naar 2.7 bar ( normaal 2.5/2.5 bar)

Iemand ooit zo iets gehad


Mogelijk een karkas beschadiging op de achterbanden?

Misschien dat een wat lagere druk een meer voelbare bobbel geeft, en wat hogere druk de plooi strak trekt en daardoor minder voelbaar is?

Ik zou het anders ook niet weten.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1686
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Lichte trillingen redelijk hoog frequent rond 40 km/h

 · 
Posted: 07.05.2022 - 11:06  ·  #17
Heb denk ik wel het probleem gevonden, is ook mijn eigen eigen schuld.

Ik heb vanochten de zekering van de haldex er uit getrokken , en boef trilling weg, Haldex gaat dus snel aan en uit.
ik ben toen de omtrek van de banden gaan meten en de diameter uitgerekend en de voor banden zijn dus 72.1 en de achterbanden
71.0 dat scheeld dus 1.1 cm vergelijkbaar met een banden slijtage van 5.5mm verschil

Dit verklaart ook meteen waarom als ik de banden spanning voor verlaag dat het minder wordt want dan wordt de effectieve banden diameter minder
En krijgen de banden de zelfde diameter.

Hier waar ik de fout in gegaan ben, Ik dacht echt dat ik primacy 3 banden had, daarom heb ik 2 nieuwe primacy 4 banden gekocht ( 3 was niet meer verkrijgbaar )
Maar ik heb latitude 3 banden ( > dan 5.5mm )

Wat doe ik nu koop ik 2 nieuwe Primacies of 2 nieuwe latitude . Ik weet eigenlijk niet meer waarom ik in het verleden voor latitude gekozen heb?
Gero
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 491
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Lichte trillingen redelijk hoog frequent rond 40 km/h

 · 
Posted: 07.05.2022 - 11:15  ·  #18
Quote door bartk

Heb denk ik wel het probleem gevonden, is ook mijn eigen eigen schuld.

Ik heb vanochten de zekering van de haldex er uit getrokken , en boef trilling weg, Haldex gaat dus snel aan en uit.
ik ben toen de omtrek van de banden gaan meten en de diameter uitgerekend en de voor banden zijn dus 72.1 en de achterbanden
71.0 dat scheeld dus 1.1 cm vergelijkbaar met een banden slijtage van 5.5mm verschil

Dit verklaart ook meteen waarom als ik de banden spanning voor verlaag dat het minder wordt want dan wordt de effectieve banden diameter minder
En krijgen de banden de zelfde diameter.

Hier waar ik de fout in gegaan ben, Ik dacht echt dat ik primacy 3 banden had, daarom heb ik 2 nieuwe primacy 4 banden gekocht ( 3 was niet meer verkrijgbaar )
Maar ik heb latitude 3 banden ( > dan 5.5mm )

Wat doe ik nu koop ik 2 nieuwe Primacies of 2 nieuwe latitude . Ik weet eigenlijk niet meer waarom ik in het verleden voor latitude gekozen heb?


Ik heb er niet zoveel verstand van maar ik neem aan dat je een AWD heb, ik ook op mijn R,ik heb er Michelin PS4 op zitten, net nog de bandenspanning gecheckt, ik doe ze alle 4 op 2.6 bar , ik check het om de 4 weken, mocht ik ooit de banden vervangen dan doe ik het alle 4 tegelijkertijd, een duur grapje , maar ja hoort bij het onderhoud
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1686
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Lichte trillingen redelijk hoog frequent rond 40 km/h

 · 
Posted: 07.05.2022 - 11:19  ·  #19
Quote door Gero

Quote door bartk

Heb denk ik wel het probleem gevonden, is ook mijn eigen eigen schuld.

Ik heb vanochten de zekering van de haldex er uit getrokken , en boef trilling weg, Haldex gaat dus snel aan en uit.
ik ben toen de omtrek van de banden gaan meten en de diameter uitgerekend en de voor banden zijn dus 72.1 en de achterbanden
71.0 dat scheeld dus 1.1 cm vergelijkbaar met een banden slijtage van 5.5mm verschil

Dit verklaart ook meteen waarom als ik de banden spanning voor verlaag dat het minder wordt want dan wordt de effectieve banden diameter minder
En krijgen de banden de zelfde diameter.

Hier waar ik de fout in gegaan ben, Ik dacht echt dat ik primacy 3 banden had, daarom heb ik 2 nieuwe primacy 4 banden gekocht ( 3 was niet meer verkrijgbaar )
Maar ik heb latitude 3 banden ( > dan 5.5mm )

Wat doe ik nu koop ik 2 nieuwe Primacies of 2 nieuwe latitude . Ik weet eigenlijk niet meer waarom ik in het verleden voor latitude gekozen heb?


Ik heb er niet zoveel verstand van maar ik neem aan dat je een AWD heb, ik ook op mijn R,ik heb er Michelin PS4 op zitten, net nog de bandenspanning gecheckt, ik doe ze alle 4 op 2.6 bar , ik check het om de 4 weken, mocht ik ooit de banden vervangen dan doe ik het alle 4 tegelijkertijd, een duur grapje , maar ja hoort bij het onderhoud


dat ik ze niet alle 4 tegelijk heb gedaan is omdat ik met het experimenteren met de achter ophanging de achterbanden compleet gemold had en voor nog meer dan 5.5mm ( dat is bijna nieuw ) opzat.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Lichte trillingen redelijk hoog frequent rond 40 km/h

 · 
Posted: 07.05.2022 - 20:55  ·  #20
Het is duidelijk dat het buitenspel zetten van de haldex werkt in het oplossen de klacht. Maar ik snap alleen niet dat de Haldex getriggert wordt wanneer er grotere voorbanden gemonteerd zijn dan achter.

Het zou toch zo moeten zijn dat de haldex actief wordt als er wielslip gemeten wordt? En met een grotere voorband heb je juist minder rotaties. Wat mis ik?
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1686
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Lichte trillingen redelijk hoog frequent rond 40 km/h

 · 
Posted: 07.05.2022 - 23:17  ·  #21
Quote door martijn-a

Het is duidelijk dat het buitenspel zetten van de haldex werkt in het oplossen de klacht. Maar ik snap alleen niet dat de Haldex getriggert wordt wanneer er grotere voorbanden gemonteerd zijn dan achter.

Het zou toch zo moeten zijn dat de haldex actief wordt als er wielslip gemeten wordt? En met een grotere voorband heb je juist minder rotaties. Wat mis ik?


ik denk dat het verschil zo groot is dat hij denkt dat het net slipt. Achter lijken de wiel harder te gaan dan voor omdat het wiel kleiner is, meer omwentelingen ( iets minder dan 1,5% procent ) . Ik ken het hele systeem niet. Maar heb vandaag zonder de zekering gereden, en geen enkele trilling gehad. Ik denk dat ik gewoon nog twee Primacies neem, verwacht dat het dan weer perfect is..
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1686
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Lichte trillingen redelijk hoog frequent rond 40 km/h

 · 
Posted: 15.05.2022 - 16:49  ·  #22
Nou gisteren 2 nieuwe primacies er op laten leggen dus nu rond om weer het zelfde, en van ochtend de zekerign van de haldex terug inclusief resetten
van de errors. En vandaag geen trillingen meer. Weer lekker rijden :-)
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Lichte trillingen redelijk hoog frequent rond 40 km/h

 · 
Posted: 15.05.2022 - 18:07  ·  #23
Mooi zo Bart ! :Thumbsup:
 
Selected quotes for multi-quoting:   0