Lichten rechterzijde onbetrouwbaar (dimlicht, knipperlicht, remlicht)

 
 
 
 
 
musje83
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 293
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Lichten rechterzijde onbetrouwbaar (dimlicht, knipperlicht, remlicht)

 · 
Posted: 25.08.2015 - 13:59  ·  #1
Sinds ik de S60 heb, heb ik om de zoveel weken een defecte lamp of ander gezeur met de verlichting. Het begon met de twee (moet je ook maar net weten) lampjes achter, toen het remlicht rechts achter, toen het knipperlicht rechts voor (deze doet het soms wel, soms niet) en nu ook regelmatig het dimlicht rechts voor (maar ook deze doet het soms gewoon wel).

Ik heb inmiddels alle lampjes achter vervangen maar kan niet makkelijk bij het knipperlicht komen.

Moet ik lampjes blijven vervangen of is er ergens een andere mogelijke oorzaak die ik even na kan kijken? Ik rijd niet echt heel veilig nu >_<
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Lichten rechterzijde onbetrouwbaar (dimlicht, knipperlicht, remlicht)

 · 
Posted: 25.08.2015 - 14:44  ·  #2
Omdat je het expliciet over de rechterkant hebt, zou ik eens even je "shunt" of parallelweerstand controleren:
Heeft jouw auto Xenon gehad en zijn ze doorgeboord?

CSH2 is van de rechterkant, daar zit vrijwel alle verlichting waar jij over schrijft via aangesloten. Wordt dus lekker priegelen, aangezien die precies in het midden zit :bandit:
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
DinanT5
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwijndrecht
Leeftijd: 50
Berichten: 1148
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Re: Lichten rechterzijde onbetrouwbaar (dimlicht, knipperlicht, remlicht)

 · 
Posted: 25.08.2015 - 15:45  ·  #3
Knipperlicht is waarschijnlijk de fitting zelf, die contactjes binnenin worden slecht.
Heb het zelf ook gehad, ene keer wel, dan weer niet knipperen.
Of richting aangeven kan niet, maar als je de auto op/van slot doet, doet ie het wel .. !!
meijer
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 76
Berichten: 494
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Lichten rechterzijde onbetrouwbaar (dimlicht, knipperlicht, remlicht)

 · 
Posted: 25.08.2015 - 17:38  ·  #4
Hallo Musje

Hoe lang ben je al in het bezit van deze S60 en van welk bouwjaar.
Lampen hebben niet het eeuwig leven.
Hoe vaak het je de zelfde lamp al vervangen.
Knipper lichten voor van nieuwe connector voor zien, deze hebben soms intern een geleider breuk.
Vraag wanneer er en melding. is dit tijdens het rijden of bij het starten.

Voorstel alle lampen vervangen (philips) dan heb je een goed start punt, vanwaaruit je het probleem kunt oplossen, als er een probleem is.

Groeten BUM
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Lichten rechterzijde onbetrouwbaar (dimlicht, knipperlicht, remlicht)

 · 
Posted: 25.08.2015 - 17:48  ·  #5
In welk gedeelte van Nederland woon je?

Wellicht heb je een bezoekje gehad van een steenmarter en is je kabelboom beschadigd en en maakt iets sluiting bij de unit?

Maar zoals ook geopperd.
Contacten na lopen, schoonmaken en iets inspuiten met contactspray.
musje83
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 293
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Lichten rechterzijde onbetrouwbaar (dimlicht, knipperlicht, remlicht)

 · 
Posted: 26.08.2015 - 11:22  ·  #6
@Waal: De 'kapjes' zijn inderdaad uitgeboord, er heeft dus Xenon ingezeten. Als ik de 'shunt' heb gelokaliseerd, hoe controleer ik of ze nog in orde zijn?

@DinanT5: Dat ga ik dan ook maar even doen. Moet ik de hele koplamp demonteren om er bij te kunnen?

@Meijer: Bouwjaar is december 2000 (MY2001) en ik heb 'm sinds eind Juni. Ik heb nog geen lampjes dubbel vervangen, maar het viel mij op dat ik tot nu toe bijna alle lampjes aan de rechterkant heb moeten vervangen. Kan toeval zijn, maar dat wilde ik dus even checken. Contactjes ga ik inderdaad nalopen, als ik weet hoe ik er bij kan komen :bandit:

@Plein69 Ik woon in Hilversum, auto staat aan een drukke doorgaande weg. De marter zou dan eerst een goed stuk bewoonde wereld moeten doorkruisen eer hij bij mijn auto is, en er staan er nog een honderdtal anderen in dezelfde straat. Zou wel heel veel pech zijn dan... >_<
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Lichten rechterzijde onbetrouwbaar (dimlicht, knipperlicht, remlicht)

 · 
Posted: 26.08.2015 - 15:09  ·  #7
Quote door musje83

@Waal: De 'kapjes' zijn inderdaad uitgeboord, er heeft dus Xenon ingezeten. Als ik de 'shunt' heb gelokaliseerd, hoe controleer ik of ze nog in orde zijn?


Als de kapjes zijn uitgeboord, is de weerstand van de shunt kunstmatig verhoogd. Let me guess, een gaatje van ongeveer 2mm?

Dat wordt gedaan om geen foutmeldingen op je DIM te krijgen bij gebruik van Xenon. Je computer "ziet" meer ballast op het lampencircuit dan er eigenlijk loopt.
Als je er de oude lampen weer inzet kan dit overblijvende stukje metaal heet worden en doorbranden; dan heb je helemaal geen licht meer.

Heel eenvoudige test is om de rechter en linkershunt te verwisselen. Als dan ineens alle lampjes aan de linkerkant de geest geven, dan zit het daarin :bandit:

Volgens mij zijn de shunts maar een paar euro per stuk, je kan natuurlijk ook de boel weer terugbrengen in de originele staat =)

Overigens, voor meelezers, Xenon cancelling hoeft niet met boren. Als je auto af-fabriek Xenon had kunnen hebben, volstaat het om één draadje in de CEM anders te verbinden en blijft de rest origineel.
musje83
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 293
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Lichten rechterzijde onbetrouwbaar (dimlicht, knipperlicht, remlicht)

 · 
Posted: 26.08.2015 - 16:25  ·  #8
Oh nee, er is niet met de shunt geknoeid (althans, ik heb de shunt nog niet eens gelokaliseerd/gezien), ik bedoel de plastic afdek kapjes van de koplampen. Die zijn uitgeboord, waarschijnlijk om plaats te maken voor een aftermarket Xenon kitje. :lol:
DinanT5
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwijndrecht
Leeftijd: 50
Berichten: 1148
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Re: Lichten rechterzijde onbetrouwbaar (dimlicht, knipperlicht, remlicht)

 · 
Posted: 01.09.2015 - 10:26  ·  #9
Quote door musje83
@DinanT5: Dat ga ik dan ook maar even doen. Moet ik de hele koplamp demonteren om er bij te kunnen?
Sorrie, beetje late reactie (de email-melding stond weer uit ...)
Maar nee, je hoeft niet de hele koplamp eruit te halen, alleen de vulpijp van de ruitensproeier (rechts). Links werkt het dacht ik makkelijker als je het luchtfilterhuis er even uit haalt.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0