Lichtopbrengst mistlampen voorzijde matig

Hoe verbeteren?

Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Lichtopbrengst mistlampen voorzijde matig

· 
Posted: 04.01.2018 - 15:12  ·  #1
Als ik hier in de bergen in het donker rij op onverlichte weggetjes, dan doe ik af en toe mijn mistlampen voorzijde aan, om de rand van de weg, berm (dieren) en ook scherpe bochten wat beter te zien.
Het betreft de standaard lampen onder in de voorbumper; breedstralers, lamp H1, 55W.
Eigenlijk vind ik de lichtopbrengst ronduit beroerd en ik vraag me af of ik dat beter kan krijgen zonder tegenliggers te verblinden.
Alhoewel niet vaak nodig voor dikke mist, vraag ik me wel af wat ik aan die lampen ga hebben als ik wel een keer een dikke mistbank in rij.
De lampen doen het beide, het glas heeft geen breuken oid en is 'normaal' schoon (standaard grijze waas na een tijd niet wassen, maar zit geen modder op oid). Ik kan verder aan de binnenzijde ook niks geks ontdekken, reflectoren zijn niet geoxideerd oid.

Ik zit te denken om ze eens te demonteren en schoon te maken, maar kan de lamp uberhaupt open? En eigenlijk verwacht ik daar niet gek veel verbetering van.

Wat anders? Sterkere lampen erin? Ik heb nu een standaard H1 lamp, dus wellicht maar eens zo'n extra sterke Flipse of Osram lamp proberen.

Iemand tips / ervaring?
VolvoV70Jeff
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

Re: Lichtopbrengst mistlampen voorzijde matig

· 
Posted: 04.01.2018 - 15:23  ·  #2
Dit draadje ga ik volgen - herkenbaar!
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 04.01.2018 - 16:26  ·  #3
Volgens mij is het nut van mistlampen ook niet om zelf iets te zien, maar om gezien te worden. Je ziet in Zweden vaak wel zo'n rek met ver stralers erop, dat werkt wel :)
Janvis
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 04.01.2018 - 16:31  ·  #4
Mistlampen aan de voorzijde zijn er wel degelijk om zelf profijt van te hebben volgens mij, de bedoeling is dat ze onder het wolken dek door schijnen en doordat ze zo laag zitten verblind je jezelf minimaal. Het dimlicht gaat reflecteren in de mist en dan heb je eigenlijk last van je eigen licht, dan zijn de mistlampen een uitkomst.
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.01.2018 - 16:34  ·  #5
Het glas van de mistlampen kan er niet af (tenminste, is niet de bedoeling).
En ja, met mistlampen zie je zelf weinig meer (uitgezonderd bij mist).

Maakt niet uit welke auto je hebt.
Zoals Jack al aangeeft, voor meer zicht heb je verstralers nodig.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.01.2018 - 16:37  ·  #6
Ik ben het eens met Janvis. Gezien word ik met de dimlichten ook wel. De mistlichten zijn ook 55W, net als de dimlichten, maar wel met veel kleinere reflectoren. Die zitten laag, om de zijkant van de weg te kunnen zien met mist en jezelf niet te verblinden.
Geel licht (zoals vroeger vaak gemonteerd) helpt daar ook bij, want is minder verblindend voor de ogen bij dichte mist.

De mistlichten schijnen wel degelijk naar de zijkant van de weg, in bijv. een tunnel is dat effect wel goed te zien. Maar ik vind de toegevoegde waarde van de mistlampen te weinig t.o.v. de dimlichten.

Maar ik zoek dus juist geen verstralers, ik zie in de verte zat met dimlicht en evt grootlicht, maar ik wil wel graag de zijkant van de weg en scherpe bochten beter zien, want ik kom langs veel plekken waar je echt niet even met twee wielen van het asfalt af wilt en de weg is niet bepaald recht op die plekken.

Laatst was ik bijv. HIER... daar worden stuurfoutjes en/of te enthousiaste snelheid hard afgestraft.
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 04.01.2018 - 16:40  ·  #7
Je zou er xenon in kunnen zetten.

Is iemand op het forum die er goedkope a 50 euro xenon van Kingco H1 heeft ingezet.
Geeft een puist meer licht.

Edit.
Je geeft aan dat je ze niet voor mist gebruikt.
Dan zou het zeker kunnen.
Janvis
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 04.01.2018 - 16:56  ·  #8
Xenon in de mistlampen lijkt er mooi en geeft onder normale omstandigheden meer licht dan de standaard halogeen lampen. Hou er echter wel rekening mee dat de werking als mistlamp dat te niet gedaan wordt. Door het witte licht zal de hoeveelheid contrast in de mist sterk verminderen en door de grote hoeveelheid licht neemt de kans op verblinden toe.

Nu gebied de eerlijkheid natuurlijk wel te zeggen ik het wel mooi vind lijken en je eigenlijk de mistlampen niet heel vaak echt als zodanig nodig bent. Dus als je bovenstaande in het achterhoofd houd kan xenon wel een bewuste en misschien best goede overweging zijn.
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 04.01.2018 - 17:16  ·  #9
Wat je zoekt is wat je zelf al aangeeft: een bermlicht of breedstraler.
Een mistlicht heeft een andere lens met een geconcentreerde lichtbundel. De bedoeling van de lens is om zo weinig mogelijk strooilicht te produceren.
Een verstraler produceert vooral veel meer licht. Het werkt op dezelfde manier als je koplamp. De achterliggende spiegel bundelt een gedeelte voor het ver=stralen en verstrooit de rest voor goed zicht om je heen.
Een breedstraler heeft een lens die het licht naar de zijkant bundelt, zodat het licht als aanvulling buiten het lichtbeeld van je koplampen terecht komt.

De opbrengst valt je tegen omdat je op zoek bent naar het licht op een plaats waar de ontwerper heeft zijn best gedaan om zo weinig mogelijk licht die kant op te sturen.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 04.01.2018 - 19:01  ·  #10
Heb je ze al eens omhoog opgesteld? Zit een schroefje. Dat scheelde bij mij al aardig wat. (Maar de bmw geeft merkbaar meer licht....)
JOv70BI

Subject:

· 
Posted: 04.01.2018 - 22:04  ·  #11
...

Selected quotes for multi-quoting:   0