Locatie PAM?

 
 
 
 
 
Aad Pilsch
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Fryslân
Leeftijd: 48
Berichten: 16
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Locatie PAM?

 · 
Posted: 05.08.2015 - 11:44  ·  #1
De parkeerhulp van mijn v70 2007 is bijziend, als er niks in de buurt is gilt 'ie al. Op de Park assist Module wilde ik uitvogelen welk sensortje scheel is maar ik kan de PAM niet vinden, de locatie is niet aangeduid in de service manual. Kan iemand mij de locatie van de PAM vertellen? Bij voorbaat dank!
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Locatie PAM?

 · 
Posted: 05.08.2015 - 12:55  ·  #2
Achter of voor?

Bij mij zit de module voor park assistance achter bij de RTI-DVD speler, linksachter achter de bekleding.

Het rechtopstaande, schuine, zwarte kastje:


EDIT: Een vieze sensor kan overigens ook tot gillen leiden, heb je ze al eens goed schoongemaakt?
Aad Pilsch
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Fryslân
Leeftijd: 48
Berichten: 16
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Locatie PAM?

 · 
Posted: 05.08.2015 - 13:10  ·  #3
Bedankt, vanavond zal ik het linker paneel eens verwijderen.

Het schoonmaken had ik ook al geprobeerd, dit helpt niet. Bij nat weer lijkt het probleem ook groter te zijn dan na een paar dagen droog weer. Denk dus vocht in de sensor of kapotte isolatie van bedrading...
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Locatie PAM?

 · 
Posted: 05.08.2015 - 13:15  ·  #4
Je kan er ook een schroevendraaier tegenaan zetten en luisteren.
Je hoort ze soort van tikken.

Ik had het zelfde ooit en de probleem veroorzaker klonk anders.
Aad Pilsch
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Fryslân
Leeftijd: 48
Berichten: 16
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Locatie PAM?

 · 
Posted: 05.08.2015 - 19:45  ·  #5
Eerst mijn oor eens te luisteren gelegd en alle 4 de sensoren tikken even hard en even snel. Daarna de bekleding van de kofferbak aan bakboord verwijderd en tot mijn verbazing zat er geen PAM naast de DVD speler. Tot aan de achterste zekeringhouder is het achterscherm verder leeg, ook voor de DVD speler is niks te vinden... Iemand een idee?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Locatie PAM?

 · 
Posted: 05.08.2015 - 21:03  ·  #6
Links het "kleine paneeltje" verwijderen en als het goed is zit hij vastgeplakt in de bak aan de kant van het reservewiel.
Zie onderstaand plaatje.
Aad Pilsch
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Fryslân
Leeftijd: 48
Berichten: 16
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Locatie PAM?

 · 
Posted: 05.08.2015 - 21:29  ·  #7
Ahaa, dat is 'm! In mijn naïviteit had ik gedacht dat de 4 sensoren met 4 aparte stekkertjes op de PAM zouden zitten zodat de schele sensor makkelijk te identificeren zou zijn... Maar natuurlijk zitten ze in één grote multistekker... Nou ja, de auto zit nu volgepakt voor een dagje strand, ik zal er overmorgen weer eens mee verder. BigDog, bedankt voor het lokaliseren!
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Locatie PAM?

 · 
Posted: 05.08.2015 - 21:50  ·  #8
Veel plezier morgen en oas op dat je niet verbrand. :-)
Aad Pilsch
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Fryslân
Leeftijd: 48
Berichten: 16
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Locatie PAM?

 · 
Posted: 23.11.2015 - 19:32  ·  #9
Vandaag uit laten lezen en het blijkt dat alle vier de parkeersensoren een foutmelding geven. Daarom verdenkt mijn (universele) garage de Parking Assistance Module (PAM). Is dat een logische conclusie of zijn er hier mensen met andere ervaringen?

Een nieuwe PAM kost 195 euro en kan na montage niet retour, wil het dus eerst wel ff zeker weten...
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Locatie PAM?

 · 
Posted: 23.11.2015 - 21:17  ·  #10
Al aan gedacht deze van de sloop te halen ?
Mocht het dan toch niet de oorzaak blijken, dan valt de schade in ieder geval mee.
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Locatie PAM?

 · 
Posted: 24.11.2015 - 08:21  ·  #11
En de stekkertjes zitten er wel goed in?
Je zegt dat je de boel geinspecteerd hebt in de zomer, ik neem aan dat je toen de stekker hebt losgetrokken. Als dat toevallig met contact aan is geweest, is het nogal wiedes dat er een storing op alle sensoren optreedt.

Als de PAM de geest geeft, is wat mij betreft niet het eerste euvel een storing op alle vier de sensoren, ik vind de conclusie van je garage op basis van wat je schrijft dus voorbarig.

Meer informatie dus: is de storingscode "rood", dwz hij treedt elke keer op? Wat heeft je garage, buiten uitlezen, nog meer gedaan voor deze conclusie?

Verder ben ik het met Hans (Bigdog) eens, een vervangingsmodule van de sloop is veel voordeliger. Volgens mij gaan deze modules doorgaans niet zo vaak stuk.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0