Lock-up die een beetje slipt???

 
 
 
 
 
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Lock-up die een beetje slipt???

 · 
Posted: 18.04.2019 - 08:38  ·  #16
Km stand is 1,
Hoe de kilometers er op zijn gekomen is 2
Ik heb 6 traps gezien die op waren bij 140.000 als taxi.
5 traps bij 128.000 en de nieuwe 8 traps waar een koppeling uit lag bij 120.000
220.000 in m'n eigen V8.
Dus zeg het maar.
Ook uitschieters naar boven met 500k, maar dat zijn meer uitzonderingen dan regel.
Een koppelomvormer heeft ook voering die opgerookt kan worden, dat materiaal komt dan weer door de hele bak heen en zal de bussen en brein ook doen verslijten, en idem met oliepompen die bij 4 ton versleten zijn door te lang met de atf rond te rijden...
Vandaar de vraag, want de bakdrukken zorgen er voor dat de hoogste versnelling ingeschakeld zal worden.
Dat is een samenspel tussen brein,pomp en koppelomvormer.
Ga naar eens een zware aanhanger trekken in de hoogste versnelling, dat komt een revisie er snel aan.

Dat zijn dr
Quote door Steve

Quote

En wat is dan de km stand? vreemd dat niemand dat vraagt...
Ook een Volvo bak kan slijten...


Draai het eens om en geef jouw “Two cents” en vertel bij welke km stand je volgens jou dergelijke problemen kunt/mag verwachten.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Lock-up die een beetje slipt???

 · 
Posted: 18.04.2019 - 08:57  ·  #17
Quote door Steve

Om even snel duidelijk te krijgen wat de "gevolgen" zijn van te veel olie ben ik erg benieuwd naar wat jullie ervaren hebben toen er te veel ATF in de bak zat en wat het effect was toen de olie op de juiste manier gepeild was.


Bij mijn V70 zorgde teveel olie voor pendelen op cruisesnelheid en een hik tussen 1-2, 2-3, 3-4. Kleine hikjes, maar ik ergerde me er wild aan. Het lijkt het meest op vertraagd schakelen. Alsof de bak even denkt, dan toch maar schakelt, en de samenwerking tussen motor en bak alles behalve vloeiend is.

Bij een vriend van mij een tijd later gepeild. Die was recent gespoeld: olie was al weer bruin en er zat teveel in (1 L). Hij had veel last van pendelen, de bak schakelde op zich wel vloeiend. Olie op peil gebracht en het pendelen verdween als sneeuw voor de zon. Nog steeds. KM-stand van die bak is 370k. ATF gaan we binnenkort weer verversen.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Lock-up die een beetje slipt???

 · 
Posted: 18.04.2019 - 09:21  ·  #18
Kijk, dat zijn antwoorden waar we wat mee kunnen.

Ik zal mijn bak met draaiende motor ook eens laten peilen volgende week, ben benieuwd. Ik weet namelijk 100% zeker dat bij de eerste keer dat er gespoeld werd toen ik de auto net een maand had, er niet gepeild is en er gemeld werd dat er niet genoeg ATF in de bak zat voor de POWERFLUSH.


Quote

Km stand is 1,
Hoe de kilometers er op zijn gekomen is 2
Ik heb 6 traps gezien die op waren bij 140.000 als taxi.
5 traps bij 128.000 en de nieuwe 8 traps waar een koppeling uit lag bij 120.000
220.000 in m'n eigen V8.
Dus zeg het maar.
Ook uitschieters naar boven met 500k, maar dat zijn meer uitzonderingen dan regel.
Een koppelomvormer heeft ook voering die opgerookt kan worden, dat materiaal komt dan weer door de hele bak heen en zal de bussen en brein ook doen verslijten, en idem met oliepompen die bij 4 ton versleten zijn door te lang met de atf rond te rijden...
Vandaar de vraag, want de bakdrukken zorgen er voor dat de hoogste versnelling ingeschakeld zal worden.
Dat is een samenspel tussen brein,pomp en koppelomvormer.
Ga naar eens een zware aanhanger trekken in de hoogste versnelling, dat komt een revisie er snel aan.


Allemaal duidelijk Raymond.

Dit geldt voor alles. Ook voor de motor.

Omdat jij ervaring hebt met bakken die kapot gegaan waren met lage kilometerstanden, vind ik het te kort door de bocht om dan meteen maar te zeggen dat vanaf een kilometerstand van 200.000 de bak gereviseerd moet worden.


Uiteraard is alles onderhevig aan slijtage, uiteraard is hoe er mee omgegaan is van groot belang. Maar uitgaan van de extremen en die als "standaard" hanteren is niet correct. Dat zijn ook meer uitzonderingen dan regel.

Voor een handbak geldt net zo goed dat als voor een automaat dat je niet in de hoogste versnelling moet gaan rijden met een zware aanhanger. Dus die redenatie klopt maar is niet wat voor de meeste gebruikelijk is.

En ook bij een handbak geldt weer dat je er uiteraard vanuit kunt gaan dat bij een hoge kilometerstand de koppeling er een keer aan zit te komen.
IanM
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Assen
Berichten: 129
Geregistreerd: 02 / 2019
Subject:

Re: Lock-up die een beetje slipt???

 · 
Posted: 18.04.2019 - 11:16  ·  #19
Waar zit de oliepeil schroef op de GT6? En moet dit met draaiende motor in P, schroef eruit en dan moet er als het goed is niets uit lopen?
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Lock-up die een beetje slipt???

 · 
Posted: 18.04.2019 - 12:42  ·  #20
Steve,
Ik zeg niet dat een bak bij 2 ton versleten is, maar het kan wel.
Ik heb de XC90 T6 gezien met een versleten bak bij 120.000 km.
Maar ook 5 traps die gewoon de 6 ton haalden, alles hangt af van het gebruik, motorisering en aantal schakelmomenten en onderhoud.
Een non turbo doet langer met de bak in vergelijk met een zelfde wagen met een turbo.
Een turbo zonder awd doet het weer langer dan een wagen met turbo en awd .

Minder koppel is hier ook een ingrediënt voor de levensduur.
Dat alles kapot kan gaan weten we inmiddels allemaal wel.
Onderhoud is zeer belangrijk, dat staat vast.
Maar goed, wat zal de km stand zijn van een 15 jaar oude D5? Die wagens bezit je niet om 5000 per jaar mee te rijden.
Dus ga maar uit van gemiddeld 25-30k per jaar.
En dat keer 15.
Als een automaat dan weinig onderhoud gehad zou kunnen hebben........
Nou, vul de rest maar in dan.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Lock-up die een beetje slipt???

 · 
Posted: 18.04.2019 - 23:16  ·  #21
Quote door IanM

Waar zit de oliepeil schroef op de GT6? En moet dit met draaiende motor in P, schroef eruit en dan moet er als het goed is niets uit lopen?


De bak moet rond de 50 graden zijn. Maar je kunt evt ook peilen bij niet al te warme bak/koud. De peilschroef is een torx 35 of 40 -schroef onder de bak. Je peilt met draaiende motor, idd in P. Op een waterpas level uiteraard.

Het peil is oke als de olie eruit druppelt. Dus gewoon eruit draaien. Begint de stroom te druppen, schroef er weer in. Staan ook wel filmpjes van op Youtube.

Als er niets uitloopt, dan is de kans groot dat er te weinig in zit. En dat is ook niet goed.
IanM
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Assen
Berichten: 129
Geregistreerd: 02 / 2019
Subject:

Re: Lock-up die een beetje slipt???

 · 
Posted: 19.04.2019 - 09:07  ·  #22
Thanks! Bij de oliewissel binnenkort direct maar meenemen ter controle.
Blackfox
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 56
Berichten: 408
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Lock-up die een beetje slipt???

 · 
Posted: 19.04.2019 - 09:56  ·  #23
Quote door TPR Powerflush

Steve,
Ik zeg niet dat een bak bij 2 ton versleten is, maar het kan wel.
Ik heb de XC90 T6 gezien met een versleten bak bij 120.000 km.
Maar ook 5 traps die gewoon de 6 ton haalden, alles hangt af van het gebruik, motorisering en aantal schakelmomenten en onderhoud.
Een non turbo doet langer met de bak in vergelijk met een zelfde wagen met een turbo.
Een turbo zonder awd doet het weer langer dan een wagen met turbo en awd .

Minder koppel is hier ook een ingrediënt voor de levensduur.
Dat alles kapot kan gaan weten we inmiddels allemaal wel.
Onderhoud is zeer belangrijk, dat staat vast.
Maar goed, wat zal de km stand zijn van een 15 jaar oude D5? Die wagens bezit je niet om 5000 per jaar mee te rijden.
Dus ga maar uit van gemiddeld 25-30k per jaar.
En dat keer 15.
Als een automaat dan weinig onderhoud gehad zou kunnen hebben........
Nou, vul de rest maar in dan.


Ik heb er hier 1 met 615K.

gr,
Bas
R-P
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 53
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Lock-up die een beetje slipt???

 · 
Posted: 19.04.2019 - 23:29  ·  #24
Leerzame discussies hier ;)

Mijn GT bak is de eerste 195.000km door de politie mishandeld. Blok was zo ver heen dat ik (meteen) voor een ruilblok met 80k heb gekozen.
Ik schat zo'n 100.000 geleden dus (zelf) geflushed. En zelf met peilstok en lopende motor gechecked en correcte hoeveelheid olie (volgens mij).
Inmiddels op 370.000 op de teller.

Wel AWD maar ook al sinds het begin een tekort aan vermogen, dus levensduur verlengend voor de automaat ;)

Ik zal de kleur weer eens nakijken.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0