2.4T loopt/trekt niet lekker door en ruikt naar benzine

 
 
 
 
 
GerardD
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 53
Berichten: 533
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

2.4T loopt/trekt niet lekker door en ruikt naar benzine

 · 
Posted: 18.01.2015 - 14:19  ·  #1
Na 2 lange weken wachten konden we gisterochtend eindelijk onze V70 2.4T uit 2002 ophalen. Wat een heerlijke wagen en de terugweg was 1 grote glimlach, heerlijk cruisen op een rustige A6.
's Middags meteen een flinke rit gemaakt om eens goed aan elkaar te wennen en daarbij ben ik wel wat dingen tegengekomen die mij wat zorgen baren.
Bij het doortrekken voel ik dat hij ergens tussen 2500 à 3000 toeren de pit even kwijt is bij het optrekken, daarna gaat hij wel weer gewoon door.
Verder bij het op een constante snelweg-snelheid rijden voel ik heel af en toe een haperingetje.
Op een gegeven moment had ik de cruisecontrol aangezet en wilde ik die een tandje harder zetten toen de auto een schokje gaf en meteen daarna kreeg ik de melding "minder motorvermogen". Op de vluchtstrook de auto uitgezet en weer opnieuw gestart en toen was het over. Ik ben daarna dit soort meldingen gelukkig niet meer tegengekomen..
In de boordcomputer bleef hij trouwens zowel daarvoor als daarna aangeven dat er geen meldingen zijn.
Na het uitstappen viel het mij op dat (voornamelijk) achter de auto een duidelijke benzinelucht hangt.
De terugweg ging al wel wat soepeler, maar het inhouden blijft wel aanwezig, net als de benzine lucht na uitstappen.
In de 1 en 2 trekt hij lekker pittig door, maar vooral in de hogere versnellingen is dat goed te merken.
Hebben jullie een idee waar te gaan zoeken naar mogelijke oorzaken?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: 2.4T loopt/trekt niet lekker door en ruikt naar benzine

 · 
Posted: 18.01.2015 - 14:22  ·  #2
Haperingetje kan ook aanslaan airco zijn. Dat voelt als een happering, niet erg soepel is bekend. had je de airco aan?
GerardD
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 53
Berichten: 533
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: 2.4T loopt/trekt niet lekker door en ruikt naar benzine

 · 
Posted: 18.01.2015 - 14:32  ·  #3
Dank je GrunnS60, de airco stond inderdaad aan en op automatisch, dat zou dus de haperingen kunnen verklaren.
Streep ik die voorlopig maar even van mijn zorgenlijstje af ;-)
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: 2.4T loopt/trekt niet lekker door en ruikt naar benzine

 · 
Posted: 18.01.2015 - 14:36  ·  #4
Het is handig om m "even" te laten uitlezen eventueel door een lid met vida: topic.php?t=3519
das de beste manier om te checken of een fout is opgeslagen. Weet je in ieder geval veel meer over de status van je auto.
Bertus
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Leeftijd: 63
Berichten: 231
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Re: 2.4T loopt/trekt niet lekker door en ruikt naar benzine

 · 
Posted: 18.01.2015 - 14:37  ·  #5
Wat ook kan helpen is bij onze oosterburen eens even lekker een half uurtje lekker doorblazen. Minstens 15 minuten aan een stuk op constant hoge toeren de motor ( warm) laten werken. Dan nog eens de continue snelheid op,lagere toerentallen testen.
Vooraf ff lekker 98 erin gooien .

Succes
Bertus
GerardD
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 53
Berichten: 533
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: 2.4T loopt/trekt niet lekker door en ruikt naar benzine

 · 
Posted: 18.01.2015 - 15:05  ·  #6
Klinkt inderdaad wel heel verstandig om eerst te laten uitlezen, ga ik eerst daar eens achteraan.
En daarna een lekker stuk flink doorrijden is natuurlijk geen straf :thumb:

Ik heb er pas 1 middag in gereden en heb nog geen echte indruk van wat hij verbruikt, maar ga dat ook zeker goed in de gaten houden
Thijsvanzwam
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heiloo
Leeftijd: 43
Berichten: 159
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: 2.4T loopt/trekt niet lekker door en ruikt naar benzine

 · 
Posted: 18.01.2015 - 15:19  ·  #7
hapering, minder vermogen, melding op het display... klinkt als een overslag. de computer telt deze en is terug te vinden via Vida.
Ik zou eens beginnen bij de bougies, als er daarvan 1 slecht aan het worden is dan kan dat de eventuele overslag en brandstof lucht wel enigszins verklaren.
Tijdens het stationair lopen is de brandstof-lucht verhouding (stoichiometrische verhouding) niet optimaal omdat de gasklep nagenoeg gesloten staat en er een behoorlijke onderdruk in het inlaatgedeelte heerst. als een bougie dan een zwakke vonk geeft kan het gebeuren dat niet alle brandstofdeeltjes in de verbrandingsruimte tot ontbranding komen voordat de uitlaatklep zich al opent. hierdoor kunnen er onverbrande deeltjes naar buiten komen via de uitlaat welke dan te ruiken zijn. Het gevaar hiervan is dat je katalysator er kapot door kan gaan. Je kunt bougies eruit draaien en als ze goed zijn terugdraaien maar let wel op de de afdichting dan al een keer is platgedrukt, draai ze dus heel voorzichtig aan!
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: 2.4T loopt/trekt niet lekker door en ruikt naar benzine

 · 
Posted: 18.01.2015 - 15:27  ·  #8
Wanneer is zijn laatste beurt geweest?

En anders kan je een beetje sleutelen?

Bestel bij skandix.com bougies (orgineel), een luchtfilter een oliefilter en benzinefilter.
Olie bij de action van shell 5w40 voor 5.99 per liter. (5.8 liter)
PepijnZ
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwollywood
Berichten: 656
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: 2.4T loopt/trekt niet lekker door en ruikt naar benzine

 · 
Posted: 19.01.2015 - 18:09  ·  #9
Heb zelf ook een dergelijk iets gehad (S60 met 2.4T) en de niet vloeiend verlopende trekkracht is nu top na vervangen van de TCV (Turbo Control Valve).

Ik heb deze vervangen door een van IPD, maar na bijna 3 ton zat de originele er nog in, dus om te zeggen dat de kwaliteit slecht is... moah... :thumb:
GerardD
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 53
Berichten: 533
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: 2.4T loopt/trekt niet lekker door en ruikt naar benzine

 · 
Posted: 19.01.2015 - 20:17  ·  #10
heren, bedankt voor het meedenken! :thumb:

Ik ga alle aangedragen punten langslopen en laat jullie de uitkomst zeker nog weten :-)
PepijnZ
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwollywood
Berichten: 656
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: 2.4T loopt/trekt niet lekker door en ruikt naar benzine

 · 
Posted: 19.01.2015 - 21:03  ·  #11
Even wel puntje van aanvulling op mijn bericht: ik had geen benzinegeur...
hatzeflats
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Giesbeek. Gelderland.
Berichten: 23
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: 2.4T loopt/trekt niet lekker door en ruikt naar benzine

 · 
Posted: 22.01.2015 - 20:17  ·  #12
Ben ook heel nieuwsgierig. Sinds 2 weken ook 2.4 t. 2003.Snelweg cruisecontrol tandje bij ook de noodloop. Vd week nog 1x. Wel melding. Luchtmassa niet juist en turbodruk te hoog. Alle meldingen gewist en even rijden of ze terug komen. Dan gericht zoeken. Ook bij mij soms inhouden tijdens accelereren. Wel altijd keurig onderhoudt gehad. Slangen lijken oke. Wat zal het zijn? Moet over 2 weken diep Duitsland in. Moet het wel opgelost zijn. Van 200 naar noodloop lijkt me niet leuk.
GerardD
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 53
Berichten: 533
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: 2.4T loopt/trekt niet lekker door en ruikt naar benzine

 · 
Posted: 26.01.2015 - 13:34  ·  #13
Ik heb alle slangen zo goed en zo kwaad als het kon bekeken, maar zagen er allemaal nog oké uit.
Omdat ik nog garantie heb, heb ik contact met de garage opgenomen en daar kan ik de V70 maandag 2 febr. afgeven, ik krijg een leenauto mee en zij gaan alles nog een keertje goed nalopen.
Ben zelf ook heel benieuwd wat daar uit gaat komen, ik laat dat natuurlijk ook jullie weten.
GerardD
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 53
Berichten: 533
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: 2.4T loopt/trekt niet lekker door en ruikt naar benzine

 · 
Posted: 09.02.2015 - 15:51  ·  #14
Ik heb mijn wagen weer terug van de garage.
Bij het uitlezen vonden ze de codes 6805 en 981A en ze hebben daarna het gasklephuis schoongemaakt.

Ik heb nog niet veel kunnen rijden/testen en ben het probleem met de cruiscontrol nog niet tegengekomen.
Wel heb ik het idee dat ik bij het optrekken de ene keer meer vermogen tot mijn beschikking heb als een andere keer, maar ben daar niet helemaal zeker van.
Het helpt ook niet dat ik geen ervaring heb met een auto als deze en dus ook niet weet wat te verwachten bij een (tussen)sprintje..
maurits
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Afferden, Gld
Leeftijd: 66
Berichten: 1035
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: 2.4T loopt/trekt niet lekker door en ruikt naar benzine

 · 
Posted: 09.02.2015 - 17:39  ·  #15
Daar zou ik dan niet te lang mee wachten, het lijkt me sterk dat dit aan een vervuild gasklephuis ligt. Daarna evt door medeforummer laten uitlezen met VIDA/DiCE. Doet mij meer denken aan bijvoorbeeld defecte tps.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0