Losse alu slang luchtinlaat B5244S S80 MY2001

 
 
 
 
 
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Losse alu slang luchtinlaat B5244S S80 MY2001

 · 
Posted: 25.05.2018 - 15:31  ·  #1
Een kennis heeft een 2001 S80 met B5244S benzinemotor die ik met VIDA heb uitgelezen wegens een hardnekkige lambdastoring. Lambda is vervangen maar storing blijft, dus ik heb hem (VIDA instructies volgend) aangeraden om een controle te doen op evt valse lucht in de uitlaat. De volgende stap zou zijn om de lambda weer te vervangen (kan evt ook nog een onjuiste zijn allicht, is geinstalleerd door een generieke garage).
Iemand nog andere tips?

Ook was hem opgevallen dat er een dikke alu geribbelde slang slecht bevestigd zat, die loopt van een plaat boven het uitlaatspruitstuk en sluit aan op de luchtinlaat, na de gasklep. Ik was hiermee niet bekend maar begrijp uit VIDA dat dit voor de luchtvoorverwarming is. Verdere details kan ik er niet over vinden, maar ik heb hem gezegd dat deze lekvrij bevestigd moet worden om valse lucht in de inlaat te voorkomen (deze buis wordt als een van de mogelijke oorzaken aangewezen door VIDA), met slechte motorloop als gevolg (dat was hem eens opgevallen, en toen vond hij de slang volledig los...). Zit verder ook niet met slangklemmen vast of zo. Vreemd.
Wel ben ik benieuwd naar de werking van dit geheel, en de functie ervan. Kan iemand dat toelichten?
Is het zo simpel dat die plaat boven het uitlaatspruitstuk opwarmt en daardoor de inlaatlucht opwarmt, of is het iets als een EGR waarbij er effectief sprake is van recirculatie van uitlaatgassen? Dat kan ik uit de technische tekeningen niet opmaken.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Losse alu slang luchtinlaat B5244S S80 MY2001

 · 
Posted: 25.05.2018 - 16:05  ·  #2
Volgens mij ben je die slang niet echt nodig in spanje, hehe.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Losse alu slang luchtinlaat B5244S S80 MY2001

 · 
Posted: 25.05.2018 - 16:20  ·  #3
Dat zou je denken, maar hier in het noordwesten is het over het algemeen niet veel warmer dan in NL (zowel in winter als in zomer). Wel 2 skigebieden op een uurtje rijden dus wellicht heeft hij die voorverwarming toch nodig na een dagje op de latten komende winter ;-)

Blijft mijn vraag over de werking van het geheel en evt risico's van het losliggen / slechte aansluiting van die slang...?
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Losse alu slang luchtinlaat B5244S S80 MY2001

 · 
Posted: 25.05.2018 - 16:28  ·  #4
Zal wel loslopen. Maar een vervangende heb je toch er zo op gezet?
Holger
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Berichten: 57
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Losse alu slang luchtinlaat B5244S S80 MY2001

 · 
Posted: 07.06.2018 - 17:36  ·  #5
Ik ben net precies het zelfde tegen gekomen bij mijn V70 classic (benzine). De slang was nog net niet los (bij uitlaat spruitstuk) dus heb hem nu maar even vast gezet met een slangklem. Ik vond het ook al gek dat dit zo een geribbelde alu slang was wat uit 2 diktes is opgebouwd (bij luchtfilter is de aansluiting smaller). Dus ik ging hier zoeken of ik erachter kon komen welke slang hier op hoort, Iemand een part nummer of hoe noem je die slang?
Ik kwam erachter omdat na uitlezen er een melding kwam van een te hoog signaal van de voorste lambda en toen zag ik dat die slang bijna los was gekomen. Heb nu al een nieuwe lambda sensor besteld dus ik hoop niet dat het gewoon aan die stomme slang ligt :P

Dus ik ben ook wel benieuwd of iemand hier opheldering over kan geven.
Holger
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Berichten: 57
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Losse alu slang luchtinlaat B5244S S80 MY2001

 · 
Posted: 07.06.2018 - 17:47  ·  #6
Quote door Holger

Ik ben net precies het zelfde tegen gekomen bij mijn V70 classic (benzine). De slang was nog net niet los (bij uitlaat spruitstuk) dus heb hem nu maar even vast gezet met een slangklem. Ik vond het ook al gek dat dit zo een geribbelde alu slang was wat uit 2 diktes is opgebouwd (bij luchtfilter is de aansluiting smaller). Dus ik ging hier zoeken of ik erachter kon komen welke slang hier op hoort, Iemand een part nummer of hoe noem je die slang?
Ik kwam erachter omdat na uitlezen er een melding kwam van een te hoog signaal van de voorste lambda en toen zag ik dat die slang bijna los was gekomen. Heb nu al een nieuwe lambda sensor besteld dus ik hoop niet dat het gewoon aan die stomme slang ligt :P

Dus ik ben ook wel benieuwd of iemand hier opheldering over kan geven.


Ok, ik snap nu dat dit een lucht voorverwarming is :P

Dit zal niet mijn probleem zijn van soms willen afslaan met koude motor het is tenslotte zomer :) en ook niet het hoge brandstof verbruik.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0