LPG of diesel?

 
 
 
 
 
David de Vries
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: H.i.Ambacht
Leeftijd: 42
Berichten: 94
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: LPG of diesel?

 · 
Posted: 19.02.2013 - 21:33  ·  #16
Ik heb vorig jaar bij 175dkm een g3 installatie van brc met kleppensmeer systeem in mijn s60 2.4 140 pk uit 2002 in laten bouwen.
Nu 40dkm verder en zonder problemen, alleen met die min tien graden een paar weken geleden deed hij een beetje stotteren bij het automatisch overschakelen van benzine naar gas.
Ik deed hem dan handmatig overschakelen als de temperatuur van de moter iets warmer was.
Verder elke 25 dkm een brandstoffilter, kost 35 euro
Kleppensmeer olie kost 65 euro voor 5 liter, hier doe je ongeveer 60dkm mee, dus deze kosten moet je er wel bij rekenen.

Ik heb 2 keer langs de weg gestaan met een diesel( geen volvo) maar voor mij ff geen diesel meer, maar is inderdaad heel persoonlijk.

Dus mijn advies.. koop een v70 benzine met 140 of 170 pk iig zonder turbo rond de 2 ton op de teller en laat er zelf een nieuwe g3 installatie in bouwen.
De brc van mij kostte incl kleppensmeersysteem 2150 euro incl. btw. en 3 jaar volledige garantie.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: LPG of diesel?

 · 
Posted: 19.02.2013 - 21:42  ·  #17
Ik heb zelf geen ervaring met een volvo op gas.
Mijn buurman echter wel, hij heeft een Bi-Feul.
Hij heeft al behoorlijk wat kilometers met zijn Volvo gereden.
Uiteraard krijgt zijn auto goed onderhoud (automonteur), maar bijzondere dingen, m.u.v. de gasklep heeft hij nog niet gehad.
Let wel; deze auto heeft ruim 4ton gelopen en er is nog steeds niets mis mee.
En hoe goed een auto ook is gebouwd, je moet er wel een beetje geluk mee hebben.
David de Vries
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: H.i.Ambacht
Leeftijd: 42
Berichten: 94
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: LPG of diesel?

 · 
Posted: 19.02.2013 - 21:59  ·  #18
Bi fuel heeft standaard al geharde klepzittingen geloof ik en gasklephuis is bij mij ook gereviseerd, dit is gelijk gebeurd toen ik de g3 in heb laten bouwen.
Die gasklephuis revisatie kostte me trouwens wel ff 30 pk, want je krijgt dan een software update, mooi dat hij die 30pk tuning overschrijdt.
Ik had 170 pk nu weer 140. >_< >_< >_<
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: LPG of diesel?

 · 
Posted: 19.02.2013 - 22:21  ·  #19
De meeste tuning bedrijven herstellen kosteloos de tuning, als deze door de dealer overschreven wordt.
Als je die 30 pk mist, dan zou je dit allicht eens kunnen vragen.
mike1975
 
Avatar
 
Subject:

Re: LPG of diesel?

 · 
Posted: 19.02.2013 - 22:46  ·  #20
Heb geen ervaring met een d5 maar mijn 2.4T trekt vanaf lage toerentallen ook aardig.
Zelfs bij het wegrijden in de tweede versnelling blijf je menig auto voor.
Zweer bij benzine/lpg maar denk da een d5 ook heerlijk rijdt.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: LPG of diesel?

 · 
Posted: 19.02.2013 - 23:04  ·  #21
Quote door ronajon

ik heb dit overzicht gemaakt op basis van 70000 km /jr

Diesel LPG
1,529 0,88 / ltr
1:15 1:9 verbruik
€ 7135 € 6844 /jr brandstof
€ 1760 € 1264 wegenbelasting
€ 600 € 600 verzekering
€ 9495 € 8708 totaal /jr
€ 791 € 726 totaal /mnd

het verschil is dus €65 maand of €787
Wat ik nu niet meereken is onderhoudskosten? Zo las ik al over koprevisie bij gas, distributieriem vervangen

zijn er nog meer onderhoudskosten, wat kan ik aanhouden per maand?


Adviesprijzen bij LPG liggen erg vaak ruim maar dan ook erg ruim boven de werkelijke liter prijs. Afwijkingen naar beneden tussen de 10 en 15 cent zijn eerder regel dan uitzondering. Dat geldt over heel Nederland. Ik tank hier in Almere 20 cent beneden de adviesprijs van 88 cent.

De adviesprijzen voor benzine & diesel liggen duidelijk minder ver verwijderd van de werkelijke prijzen van benzine & diesel.

Onderhoudskosten : koprevisie bij LPG >300.000 km. Bij dieselmotoren lees ik relatief vaak over koppeling en (erg duur) een nieuw vliegwiel. Onderhoudskosten voor een auto op LPG zijn niet hoog. Wat ik bij mijn auto vervangen heb zou ik ook bij een diesel gedaan hebben.

Dieselpomp, injectoren, en nog meer onderdelen die bij een diesel ook een keer kapot gaan, en dan kan de rekening aardig oplopen.

Mijn inschatting is dat het verschil in kosten bij een diesel & LPG eerder ruim boven de 100 EUR per maand ligt, in het nadeel van de diesel.
erbakker
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 136
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: LPG of diesel?

 · 
Posted: 19.02.2013 - 23:22  ·  #22
Ik heb beide gereden en het bevalt beide prima..

Op LPG moet je wel 3x zo vaak tanken als op diesel en vergeet de tank niet in de kofferbak, dat is niet altijd even handig. En qua kosten zal het niet veel schelen.. je moet gewoon een beetje geluk hebben.. Je rekent je dikwijls rijk, maar je betaalt je meestal arm... :lol:

Laat je een nieuwe LPG-installatie inbouwen, dan moet je hem wel eerst terug verdienen..

Zelf zou ik bij 70000 km/jaar kiezen voor een fijne D5... da's in het buitenland ook handiger.

En een standkachel kan ik iedereen aanbevelen... wil nooit meer zonder! :love:

Succes met je keuze!! Ga gewoon op je eigen gevoel af..
v40pokemon
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 114
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: LPG of diesel?

 · 
Posted: 20.02.2013 - 01:07  ·  #23
Quote door erbakker

Op LPG moet je wel 3x zo vaak tanken als op diesel


Dat hangt van je tank af ;-)
Ik ben errug tevreden over mijn actieradius van 750km op lpg met een (bruto) 100 liter tank O-)
En vooral maar 5 tientjes voor die volle tank....

Ik blijf erbij dat het heel persoonlijk is. In de praktijk zal het qua kosten niet veel uitmaken en je moet een beetje geluk hebben bij alle auto's. Is het motorisch in orde, dan komt er wel iets elektrisch om de hoek kijken :devil:

Maar een D5 met een 2.4 140pk vergelijken is als appels en kiwi's vergelijken :whistle:
David de Vries
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: H.i.Ambacht
Leeftijd: 42
Berichten: 94
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: LPG of diesel?

 · 
Posted: 21.02.2013 - 21:45  ·  #24
Quote door Bigdog

De meeste tuning bedrijven herstellen kosteloos de tuning, als deze door de dealer overschreven wordt.
Als je die 30 pk mist, dan zou je dit allicht eens kunnen vragen.


Dat is wel netjes dat ze dat doen, alleen moeilijk te achterhalen waar het is gebeurd 10 jaar geleden.
Zal eens tussen alle bonnen gaan zoeken welke ik erbij heb gehad.
Derk
 
Avatar
 
Subject:

Re: LPG of diesel?

 · 
Posted: 25.02.2013 - 19:16  ·  #25
Heren, vergeet bij de berekeningen niet de accijns verhoging per 2014. 7 cent op lpg en 3 cent op diesel.

Verhoging slaat natuurlijk nergens op. De lpg rijder wordt 4 dubbel gepakt ten opzichte van de (zuinige)diesel rijder als je kijkt naar het verbruik.

Rijdt zelf nu ook nog Lpg (alleen nog geen volvo), maar door deze grappen van de politiek ga ik nu waarschijnlijk ook over op diesel.

Derk
Philken
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leeuwergem
Leeftijd: 54
Berichten: 711
Geregistreerd: 12 / 2010
Subject:

Re: LPG of diesel?

 · 
Posted: 25.02.2013 - 20:16  ·  #26
ik heb vroeger ook veel km(60.000KM/j) gemaakt en bijna altijd op LPG, enkel voor mijn laatste Volvo een 2.4diesel 130pk 'moeten' nemen(ik mocht geen R meer van't vrouwtje nadat ik de R op 2 bomen had geparkeerd O-) )
aangezien ik al mijn kosten minutieus bijhield(aparte rekening voor de kmvergoeding) kon ik een goed vergelijk maken tussen de V70R classic op LPI(265pk) en de 2.4d(198pk na tuning)
onderhoud over 200.000km: even duur, geen voordeel voor diesel(ok langere intervallen duurder per beurt & enkele extra reparaties die ik niet had met de gasser)koppeling+vliegwiel na 200.000km(trekkend voertuig en sportief rijgedrag) voor de diesel tov automaatbakrevisie bij 300.000km voor de R meegerekend(idem trekkend voertuig & sportief rijgedrag)
verbruik: in centen was de LPI veel goedkoper per km dan de diesel(prijzen 2002-2005), actieradius was dan weer in't voordeel van de diesel(2X per week ipv elke dag)
nu heb ik een firmaslet BMW 316D(116pk 2L diesel) en een V70R 300pk op LPI(kweetet een schande :devil: )
ik moet de facturen van onderhoud goedkeuren eer de baas ze betaald dus ik ken de kost
vergeleken met de R is deze duurder
verbruik hou ik van beide (nog altijd minutieus) bij en de R kost hetzelfde aan benzine+lpg als de diesel met een andere rijstijl(R is enkel plezier, dus put the pedal to the metal :love: )
eens een week met de R gaan werken(2000km/week) omdat de vervangwagen een mini cooper S was(en die zoop :'( ) en dan kwam ik zelfs 1,5 cent per km goedkoper uit dan de diesel(zelfde rijstijl als de diesel)
ik betaal momenteel voor diesel 1,366 en voor LPG slechts 0,615 in België
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: LPG of diesel?

 · 
Posted: 25.02.2013 - 20:43  ·  #27
Quote door Derk

Heren, vergeet bij de berekeningen niet de accijns verhoging per 2014. 7 cent op lpg en 3 cent op diesel.

Verhoging slaat natuurlijk nergens op. De lpg rijder wordt 4 dubbel gepakt ten opzichte van de (zuinige)diesel rijder als je kijkt naar het verbruik.

Rijdt zelf nu ook nog Lpg (alleen nog geen volvo), maar door deze grappen van de politiek ga ik nu waarschijnlijk ook over op diesel.

Derk


Bedacht me vandaag toen ik voorbij de pomp reed, 67,9 cent versus 1,489. 1 op 10 versus 1 op 16. Daar kan ik aardig wat kilometertjes op LPG extra mee rijden. Wegenbelasting 400 EUR per jaar voordeliger. Dat staat nog eens gelijk aan ruim 5000 km LPG km's.

En dan geldt uiteindelijk ook dat ik met een LPG wagen uiteindelijk redelijk relaxed een APK tegemoet kan zien. Typegoedkeuring halen is geen probleem. De vraag is of veel diesels op de Nederlandse weg uberhaupt door de typegoedkeuring zouden komen, omdat ze simpel weg de opgegeven uitlaatgasemissienormen niet meer halen zodra ze ernstig inwendig vervuild zijn en / of de EGR is afgesloten waardoor de NOx waarde waarschijnlijk flink hoger ligt dan "as designed".

Ook met 7 cent prijsverhoging van LPG kom ik nog steeds op een verhouding waarbij het hoogst waarschijnlijk is dat ik voordeliger rijd dan een vergelijkbare wagen op diesel zou kunnen halen.

En zolang je LPG tank maar groot genoeg is, haal je ook met LPG een actieradius die ruim boven de 700 km kan liggen.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: LPG of diesel?

 · 
Posted: 25.02.2013 - 21:18  ·  #28
Er zijn gratis apps verkrijgbaar waar je de brandstofprijzen in je regio in een oogopslag kunt zien.
Erg handig.
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: LPG of diesel?

 · 
Posted: 25.02.2013 - 21:48  ·  #29
Grappig; heel wat posts over het kostenverschil tussen LPG en Diesel, maar weinig over het rijden zelf. Natuurlijk zal er wel een (klein) voordeel zijn te berekenen voor LPG, maar ik denk dat de werkelijke kosten meer te maken hebben met geluk / tegenvallers met mankementen. Zowel diesel als benzine hebben zo hun specifieke dure reparaties, dit kan leuk oplopen.
Samengevat: autorijden kost gewoon geld.

Aan welke auto geef je dat geld het liefste uit?

Ik heb zelf nu een T5 MY2005 260pk op LPG, maar heb ook zo'n 1000 km in een 2.4d MY2007 163pk gestuurd. Beiden met girltronic.
Wat mij voornamelijk opvalt is het geluid van de motor. Hoewel bij diesel zeker niet irritant, maar een benzine is gewoon een stuk stiller, dit vind ik zelf erg plezierig.
Het vermogen / koppel is bij beiden prima in orde, heel goed mee te rijden in het dagelijks verkeer. De T5 trekt wel langer door, maar dan rijd je al 180+ wat nu niet echt dagelijkse praktijk is. Echter de meeste auto's op LPG hebben geen turbo en dat merk je wel... 't is maar net of je dit belangrijk vindt. Zelf zou ik niet meer zonder turbo willen, puur om het koppel en gemak waarmee je door het verkeer laveert.
En ja, dat tanken. Ook een verschil tussen LPG en Diesel. LPG in de V70 kan max een 72 liter tank in onder de laadvloer. Effectief bij mij iets van 57 liter. Afhankelijk van mijn rijstijl tussen de (ruim) 550 km en 450 km range.
marcel56
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eefde
Leeftijd: 48
Berichten: 541
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: LPG of diesel?

 · 
Posted: 25.02.2013 - 22:45  ·  #30
Ik heb zelf ook wel eens nagedacht over diesel / lpg. Ik vraag me nu eigenlijk af: hoe kun je zien wat de staat is van een motor die op lpg heeft gelopen. Kun je nagaan of er een revisie aan zit te komen of dat de motor nog een tonnetje of 2 met lpg kan rijden.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0