LPG of diesel?

 
 
 
 
 
Philken
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leeuwergem
Leeftijd: 54
Berichten: 711
Geregistreerd: 12 / 2010
Subject:

Re: LPG of diesel?

 · 
Posted: 25.02.2013 - 23:13  ·  #31
Quote door Mekstra

Grappig; heel wat posts over het kostenverschil tussen LPG en Diesel, maar weinig over het rijden zelf. Natuurlijk zal er wel een (klein) voordeel zijn te berekenen voor LPG, maar ik denk dat de werkelijke kosten meer te maken hebben met geluk / tegenvallers met mankementen. Zowel diesel als benzine hebben zo hun specifieke dure reparaties, dit kan leuk oplopen.
Samengevat: autorijden kost gewoon geld.

Aan welke auto geef je dat geld het liefste uit?

Ik heb zelf nu een T5 MY2005 260pk op LPG, maar heb ook zo'n 1000 km in een 2.4d MY2007 163pk gestuurd. Beiden met girltronic.
Wat mij voornamelijk opvalt is het geluid van de motor. Hoewel bij diesel zeker niet irritant, maar een benzine is gewoon een stuk stiller, dit vind ik zelf erg plezierig.
Het vermogen / koppel is bij beiden prima in orde, heel goed mee te rijden in het dagelijks verkeer. De T5 trekt wel langer door, maar dan rijd je al 180+ wat nu niet echt dagelijkse praktijk is. Echter de meeste auto's op LPG hebben geen turbo en dat merk je wel... 't is maar net of je dit belangrijk vindt. Zelf zou ik niet meer zonder turbo willen, puur om het koppel en gemak waarmee je door het verkeer laveert.
En ja, dat tanken. Ook een verschil tussen LPG en Diesel. LPG in de V70 kan max een 72 liter tank in onder de laadvloer. Effectief bij mij iets van 57 liter. Afhankelijk van mijn rijstijl tussen de (ruim) 550 km en 450 km range.

idd beste is om een turbobenzine met een turbodiesel te vergelijken
anders moet je terug gaan in de tijd naar de 240, kan je atmo met atmo vergelijken
Mocht ik morgen de keuze mogen maken: ik kies onmiddelijk voor kmvergoeding met de R op gas ipv de 31d van't werk, wetende dat 't minstens een 0 operatie wordt(of dat ik zelfs nog moet opleggen)
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: LPG of diesel?

 · 
Posted: 25.02.2013 - 23:18  ·  #32
Als er bekend is wanneer de installatie is ingebouwd, zou je een voorzichtige inschatting kunnen maken van de km's die er nog in zitten.
Blijft wel lastig inschatten hoe er mee is gereden. Automaat of niet? Turbo of niet? Netjes warm gereden? Voorzien van een klepsmeersysteem en zo ja welke (centraal op vacuum of electronisch per cylinder)?

Zelf heb ik gekozen een benzine auto te kopen (heeft over het algemeen minder km's) en de installatie te laten inbouwen. Koop je een auto met installatie, dan heb je de kosten hiervan al bespaard, maar mogelijk komt er wel wat sneller onderhoud aan de kleppen.
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: LPG of diesel?

 · 
Posted: 03.03.2014 - 15:49  ·  #33
ik rij ook al jaren op LPG.
dat is goedkoop maar heeft toch ook enkele serieuze nadelen.
- er moeten 2 brandstof systemen worden onderhouden , de kans op technische gebreken en fouten is dus gewoon groter. Daar kan je niet omheen.
- het LPG systeem kan vaak niet worden uitgelezen via de OBD-poort, het opsporen van fouten wordt daardoor een stuk lastiger. Helemaal als de fout te maken heeft met het schakelen tussen B en LPG.
- de actieradius van een LPG auto is ruim 2x zo klein want het verbruik is 2x zo hoog op LPG. je zal dus bij 2x zo vaak aan de pomp staan.
70000km = 70x diesel tanken bij een rustige rijstijl.
70000km = 140x LPG tanken. met 1 tankbeurt ben je minimaal 15min kwijt. da's 35 uur... tegen 17,5uur als je diesel tankt.
zonde van je tijd en als je 70000km per jaar moet rijden gaat dat vaak moeten tanken heel snel irriteren.

daarom zou ik als ik 70000km/jaar moest gaan rijden altijd kiezen voor een diesel.
Verder benijd ik je niet want zelfs al zou je 100km/h gemiddeld kunnen halen , dan nog zit je 700uur per jaar in de auto...dat zijn ruim 29 etmalen, of 87,5 werkdagen...

Ik heb vroeger gewerkt voor een bedrijf dat navigatie systemen maakt, veel test gereden in het buitenland in die tijd en toen gedurende 1j 80000km gemaakt. Dat doe ik nooit meer... en dat zeg ik als hardcore auto en motorliefhebber.
Baksteen
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Berichten: 791
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: LPG of diesel?

 · 
Posted: 03.03.2014 - 16:47  ·  #34
Quote door TeeFive



- de actieradius van een LPG auto is ruim 2x zo klein want het verbruik is 2x zo hoog op LPG. je zal dus bij 2x zo vaak aan de pomp staan.
70000km = 70x diesel tanken bij een rustige rijstijl.
70000km = 140x LPG tanken. met 1 tankbeurt ben je minimaal 15min kwijt. da's 35 uur... tegen 17,5uur als je diesel tankt.
zonde van je tijd en als je 70000km per jaar moet rijden gaat dat vaak moeten tanken heel snel irriteren.






Ligt er natuurlijk ook aan hoe groot je LPG tank is.
Ik ben van een S80 met tank op de plaats van reservewiel naar een S60 gegaan met 80 liter tank achterin.
Hij tankt ook 75 liter, ik rij veel snelweg en haal dan 1:10. Is ook 750 km voor de volgende tankbeurt :)

Ik tank voornamelijk in Belgie, betaalzuil naast de pomp. Pinnen, tanken en weer verder, 5 minuten.
RoyvW
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brunssum, Limburg
Berichten: 242
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: LPG of diesel?

 · 
Posted: 04.03.2014 - 09:05  ·  #35
Quote door marcel56

Ik heb zelf ook wel eens nagedacht over diesel / lpg. Ik vraag me nu eigenlijk af: hoe kun je zien wat de staat is van een motor die op lpg heeft gelopen. Kun je nagaan of er een revisie aan zit te komen of dat de motor nog een tonnetje of 2 met lpg kan rijden.


Dat is een lastige vraag, je kunt in ieder geval niks zien aan de motor op het moment dat je gaat kijken bij een auto. Als je met de auto gaat rijden merk je meestal wel of de motor inhoud of iets dergelijks, maar zelfs dan weet je het niet zeker.

Bij het zoeken naar een LPG auto moet je navragen bij welke kilometerstand de LPG installatie is ingebouwd. Het komt namelijk wel eens voor dat een auto pas bij 150 - 200k voorzien is van een LPG installatie. Als je zo'n auto koopt bij 250k dan zou je toch weer een tijd probleemloos kunnen rijden. Waarschijnlijk gaat de motor dan ook langer mee dan een benzine variant omdat je de motor veel schoner blijft op LPG dan benzine en de kleppen hebben nog weinig te verduren gehad.

Mijn auto is al voorzien van een LPG installatie vanaf 10k, ik heb de auto gekocht met 276k op de teller, dus al heel water kilometers achter de kiezen op LPG, toch wel een risico. Nu ben ik de 2e eigenaar en de 1e eigenaar heeft er altijd rustig mee gereden, dit wordt nog eens bevestigd omdat de kleppen nog nooit gesteld zijn en ook niet gesteld dienen te worden, nu 312k. Als je dus weet dat een auto al meerdere malen de kleppen heeft gesteld zou ik hem zelf persoonlijk laten staan.

Natuurlijk heb ik zelf ook stilgestaan bij het kiezen van een diesel of LPG auto. Voor mij was het vrij simpel, ik woon aan de grens en kan voor 0.52 cent in België LPG tanken, dit maakt een LPG auto voor mij vele malen goedkoper dan een diesel.

Maar om LPG te rijden vind ik dat je een beheerste voet moet hebben, rustig in de toeren rijden en zo kun je flink wat kilometers maken zonder dure reparaties. Als je iemand bent die houd van power en flink toeren maken dan is een LPG auto niks voor jou en kun je beter een diesel kopen. Je hebt dan namelijk een grote kans dat je de boel kapot rijdt en je LPG winst verliest aan erg dure reparaties.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: LPG of diesel?

 · 
Posted: 04.03.2014 - 12:02  ·  #36
Automaat & LPG bij Volvo lijkt me een redelijke combi. Minder hoge toeren bij kruissnelheden en dan ook nog eens een karakter van de motor / bak combi waarbij hoge toeren niet noodzakelijk zijn.

Normaal gesproken moet het dan mogelijk zijn om lang te genieten van de relatief lage brandstofkosten. 1 op 10 op LPG is prima haalbaar.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: LPG of diesel?

 · 
Posted: 11.12.2018 - 09:46  ·  #37
Quote door David de Vries

Dus mijn advies.. koop een v70 benzine met 140 of 170 pk iig zonder turbo rond de 2 ton op de teller en laat er zelf een nieuwe g3 installatie in bouwen.


Even dit oude topic omhoog schoppen om niet een nieuwe, dezelfde discussie te starten. Ik denk over bovenstaande quote, gezien de huidige (mogelijk serieuze) koelwaterproblemen van mijn 2.4D.
Ik heb een prachtige V70 van 2004 gezien (online), 170pk (2.4 zonder turbo), 130.000km op de teller, 1e eigenaar... toevallig buiten en binnen dezelfde kleur als mijn huidige, zelfs dezelfde velgen. Helaas wel een handbak, voor mijn vrouw had ik een automaat wel prettig gevonden, zij is niet zo handig met de zware V70 hellingproeven en die heb je hier continu nodig.

Hier in Spanje is de dieselhetze ook goed begonnen, en in plaats van breed in te zetten op electrisch (liefst in combi met zonnepanelen...), wordt hier in Spanje op dit moment LPG verheerlijkt als het uitstootwalhalla (terwijl het mijns inziens nogsteeds een fossiele brandstof is, zij het met veel betere uitstootwaarden tov diesel&benzine) en de huidige politiek wil de dieselprijs komend jaar middels extra belastingen verhogen tot gelijk aan de benzineprijs. OK, dan is er nogsteeds het verbruiksverschil wat de diesels goedkoper maakt per km, maar het is toch weer een extra maatregel om de diesel te ontmoedigen.
In Madrid is intussen ook een fikse milieuzone ingesteld, al komt ik daar vrijwel nooit, maar goed, het is de eerste stad en mogelijk zullen er meer volgen.
En afgezien van de praktische redenen voel ik ook wel een stukje verantwoordelijkheid (ook al hebben anderen dat niet...) om mijn uitstoot te verminderen als dat redelijkerwijs mogelijk is. Zo probeer ik ook steeds vaker even de fiets te pakken, ook al moet ik daar de regen voor in, en terug naar huis stevig heuvelop fietsen (lees: met de mountainbike de ketting op het kleinste blad voor...). Een euro5 diesel of nieuwer, of hybride, voel ik ook wel voor, maar die zijn nog erg duur en de technologie is ook erg gevoelig heb ik het idee.

Dus ondanks dat het overgrote merendeel van de auto's hier (nog?) diesel is, denk ik toch aan LPG.
De auto die ik op het oog heb heeft weliswaar een derde bankje wat mogelijk de inbouw van een ringtank mogelijk lastig maakt, maar ik neem aan dat ik dat bankje er wel uit kan halen. Dat hebben we toch niet nodig. Grote kofferruimte wel, dus een dikke cilindertank achter de achterbank denk ik niet echt over, ik heb de achterbank ook nog wel eens naar beneden om de mountainbike in de auto te schuiven.
Ik kan direct bij het uitrijden van mijn werk LPG tanken (en tankstations met LPG zijn (nog) niet zo dikgezaaid hier) dus qua beschikbaarheid zou ik geen probleem moeten hebben. Wat benzinekilometers maken is ook geen ramp, al snap ik dat dat het economische voordeel van LPG wel rap compenseert.

Tot zover mijn overwegingen: rest de vraag: welke motortypes zijn het best geschikt voor LPG? Zijn alle Volvo P2 benzinemotoren wel OK, of zijn er types die met kop en schouders bovenuit steken? Koppel heb ik hier wel nodig ivm alle hellingen, dus toch best een turbomodel nemen, of kom ik met de 170pk ook wel rond? Ik probeer doorgaans rustig en zuinig te rijden...
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3209
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: LPG of diesel?

 · 
Posted: 11.12.2018 - 09:54  ·  #38
Ik heb mijn oude 2007 T5 in 2012 gekocht met 130K erop. Daarna gelijk Vialle LPi in laten bouwen. Op twee hele kleine dingen na probleemloos 140K erbij opgezet. En voor zover ik weet, rijdt de nieuwe eigenaar er ook nog probleemloos mee in de rondte. Ik kan deze motorisering dan ook van harte aanbevelen.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: LPG of diesel?

 · 
Posted: 11.12.2018 - 11:02  ·  #39
Ik heb er inmiddels 465.000 km op staan, waarvan 350.000 op LPG (Vialle).
Het betreft een 2.4 140 pk versie.
De motor blijft heerlijk schoon, geen verstopte carterventilatie o.i.d.
Ik had er ook een achterbankje in, die is simpel te verwijderen voor de gastank (72 liter).

Een Vialle systeem is prima zelf uit te lezen met een setje dat op internet te koop is.
Daarnaast is de auto stiller dan de dieselversie.

Maar eerlijk is eerlijk, wat koppel betreft: daar wint de diesel het van een benzine/lpg auto.

Overigens zit er tussen het koppel van een 140 en 170 PK versie geen verschil. Het max. koppel ligt bij de 170 versie zelfs iets hoger in de toeren. Wel trekt de 170 versie boven de 3000 toeren beter door.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: LPG of diesel?

 · 
Posted: 11.12.2018 - 11:11  ·  #40
Ik heb een 2.4 20v op g3 met 710.000 km (inmiddels uit de roulatie ivm teveel onderhoud op andere technische aspecten)
En mijn huidige 2.4 20v op g3 heeft 644444 km er op staan. Beiden 170 pk en nagenoeg geen onderhoud en ellende.

Sinds kort heb ik ook een 850 T5 op g3 en dat is toch wel een erg groot verschil qua koppel met de niet geblazen versie. Maar goed, ik heb achter de v70 170pk ook de tandemasser caravan van 1600 kg gehad en dat ging ook prima.
henry classic v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: N/O Veluwe
Leeftijd: 61
Berichten: 692
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: LPG of diesel?

 · 
Posted: 11.12.2018 - 14:09  ·  #41
Voor het NN type heb ik veel gelezen dat de 2.5FT het meest geschikt is voor LPG
Deze Flexifuel motor zou makkelijker een hogere verbrandingsgraad aan kunnen
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3186
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: LPG of diesel?

 · 
Posted: 11.12.2018 - 19:56  ·  #42
Mijn S60 2.5T is vorige maand omgebouwd naar LPG, Vialle LPi. Kostte 2670 euro in Assen, ik verwacht het binnen 30.000 km terug te verdienen. Het is zelfs wat goedkoper dan diesel, omdat de MRB daarvan volgend jaar 15% verhoogd wordt. Nu €140, straks €161. MRB voor de 2.5T kost me nu €96.
Auto staat op 250.000 km.
Veel over gelezen en ik ben niet zo bang voor LPG in deze motor.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0