LPG installatie hapert

Vogels G3 VGI 45L

hnoordhuis
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 56
Subject:

LPG installatie hapert

· 
Posted: 13.04.2025 - 20:15  ·  #1
In december 2024 heb ik de S80 gekocht met een Vogels VGI45L installatie erin met Flash Lube.
Bij het proefrijden viel het me al op dat de auto bij het accelereren soms licht hapert. Verder liep en reed ie goed, ik kon het toen niet thuisbrengen. Inmiddels heb ik gemerkt dat het iets met de gasinstallatie te maken heeft.

Normaal protocol:
A- De auto start op benzine.
B- Als de temperatuurmeter uit de hoek komt, gaat er een rood lampje 2x knipperen, het benzinelampje knippert even en binnen 5 seconden is ie ongemerkt overgeschakeld op gas.
C- Hij blijft op gas lopen totdat je hem weer uitzet.

Wat gebeurt er bij mij:
Bij het wegrijden worden protocol A en B feilloos uitgevoerd. Hij loopt lekker op benzine het lampje knippert en hij schakelt onvoelbaar over op gas. Helemaal goed.
Als ik vervolgens een beetje gas bijgeef hapert ie soms licht. Dan knippert het rode ledje, hij staat een paar seconden op benzine en schakelt weer naar gas, alsof deel B weer wordt uitgevoerd.

Soms gaat ie een stap verder, je voelt een lichte hapering, dan brandt er even geen enkel lampje van de gasinstallatie. Het lijkt dan alsof de hele installatie opnieuw opstart, eerst op benzine, direct gaat het rode lampje weer knipperen en gaat ie binnen een paar seconden over op gas.

Het heeft niet te maken met veel of weinig gas geven. Het kan gebeuren bij hard optrekken of bij een beetje snelheid verhogen.

Het is irritant en het voelt onbetrouwbaar. Ik denk dat het bij de meeste ritten die ik maak, lang of kort wel gebeurt. Soms is het vaak soms minder vaak.

Wat ik al heb gedaan:
- Omdat het bij het accelereren gebeurt, dacht ik dat het met een verhoogde brandstofflow te maken zou kunnen hebben. Ik heb daarom het gasfilter vervangen.
- Ik dacht dat het misschien met misfires te maken zou kunnen hebben. Ik heb daarom de bougies vervangen.
Beide dingen gaven geen verandering.

Kilometerstand: 485k, gasinstallatie is ingebouwd bij 194k

Eigenlijk kan ik niks bedenken wat het zou kunnen zijn. Het heeft te maken met het accelereren. Wie weet waar ik moet zoeken?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groet, Henk
Rudolph
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 60
Subject:

Re: LPG installatie hapert

· 
Posted: 13.04.2025 - 21:29  ·  #2
Dag Henk, heb je al eens contact opgenomen met Vogels zelf? Zij zijn erg behulpzaam en ik ben er zelf al een paar keer langsgegaan (voor jou iets te ver uit de buurt) en ze helpen altijd met advies. Bel ze eens op 0499 473229.
dbs1
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.04.2025 - 21:46  ·  #3
Hallo Henk, wat Rudolph zegt klopt, ze zijn zeer behulpzaam bij Vogels (ik belde met 0499473229).
Ik had soortgelijke klachten, het te pas en te onpas terug schakelen naar benzine. Mijn garage kwam er niet uit.

Op advies van Vogels eerst een extra massakabel aangelegd, verdamper naar chassis. Dat hielp iets maar niet afdoende. Weer gebeld. Toen kreeg ik het advies eens naar de computer stekker te kijken, pin 50 en 22 zouden na langere tijd wel eens lichte corrosie kunnen vertonen.

Bij losmaken van de grote stekker enorm veel pinnen, maar geen nummering. Toen heb ik alle pinnen schoongemaakt met isopropyl alcohol en weer teruggestoken en de klacht is nu bijna 7 weken weg. Of het nu komt door het schoonmaken of puur door het los- en vastmaken blijft raden, maar voor nu ben ik blij dat het weg is.
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 40
Subject:

· 
Posted: 13.04.2025 - 21:47  ·  #4
Krijg je ook een motorstoring?
Heb je ooit je injectoren vervangen of gereviseerd?

Ik heb ook een vogels systeem en had na zo'n 130k op lpg dat ze aan een revisie toe waren. Dit is een relatief simpel en goedkoop klusje; een aantal rubbertjes en een cupje moet je in iedere injector vervangen.
De injectoren sluiten namelijk niet meer lekker af en geven daardoor teveel gas.
hnoordhuis
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 56
Subject:

· 
Posted: 16.04.2025 - 09:02  ·  #5
Quote door dbs1

Op advies van Vogels eerst een extra massakabel aangelegd, verdamper naar chassis. Dat hielp iets maar niet afdoende. Weer gebeld. Toen kreeg ik het advies eens naar de computer stekker te kijken, pin 50 en 22 zouden na langere tijd wel eens lichte corrosie kunnen vertonen.

@DBS1
Ik kreeg precies dezelfde adviezen. Het is me niet helemaal duidelijk waar de extra massakabel aan vast zou moeten, heb je hier een foto van? En heb je ook een verbinding gemaakt tussen de draden achter pin 2 en 50? (hij noemde de dikke zwarte en de zwart-rode)

@koennie
Ik heb geen motorstoring en ik heb nog geen injectors gereviseerd. Die revisie noemde de man bij Vogels ook nog. Dat is de volgende stap, eerst de verbinding goed schoon maken.

Groet, Henk
jpelverding
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 68
Homepage: elverdesign.nl
Subject:

Ik volg het even

· 
Posted: 16.04.2025 - 10:35  ·  #6
Geef altijd de electronica de schuld, maar injectoren heb ik eigenlijk nooit aan gedacht. In dik anderhalf miljoen kilometer met "oude volvo's" heb ik één keer een injector moeten vervangen, volgens mij met een vialle systeem

@Henk: Als je nog lube nodig hebt, ik heb nog wel wat :)

Succes!
dbs1
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.04.2025 - 10:29  ·  #7
Quote door hnoordhuis

@DBS1
IHet is me niet helemaal duidelijk waar de extra massakabel aan vast zou moeten, heb je hier een foto van? En heb je ook een verbinding gemaakt tussen de draden achter pin 2 en 50? (hij noemde de dikke zwarte en de zwart-rode)
Groet, Henk

Welk onderdeel het precies is weet ik niet, hier is een foto. Ik meen de afsluiter.
Een verbinding heb ik niet gemaakt, alleen die grote stekker losgemaakt en de pinnen van de computer gereinigd, dit is tot nu toe voldoende.

Selected quotes for multi-quoting:   0