Luchtmassameter defect?

 
 
 
 
 
peerke84
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Drunen
Berichten: 48
Geregistreerd: 02 / 2018
Subject:

Luchtmassameter defect?

 · 
Posted: 07.04.2025 - 10:07  ·  #1
Hallo Allemaal,

Sinds een aantal dagen brand mijn motorstoringslampje.
Bij uitlezen krijg ik de melding ECM-1210 Luchtmassameter - Doorstroming te hoog(melding komt na resetten bij 2e ritje weer terug)
De motor lijkt normaal te lopen, als ik met draaiende motor de stekker van de luchtmassameter los trek veranderd er niets aan het lopen van de motor, als ik daarna de stekker weer aansluit veranderd er ook niets.

Kan hieruit geconcludeerd worden dat de luchtmassameter defect is of zit ik er naast en kan er nog een andere oorzaak zijn?

PS. het betreft een V70 2.5T MY2005

Ik hoor graag van jullie
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1120
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Luchtmassameter defect?

 · 
Posted: 07.04.2025 - 11:36  ·  #2
Vacuüm systeem al uitgesloten?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4502
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Luchtmassameter defect?

 · 
Posted: 07.04.2025 - 11:46  ·  #3
Internet zegt er het volgende over. Zie 4 punten onderaan, die zou ik in die volgorde controleren.

P0101 - Informatie diagnostische foutcode (DTC) ECM-1210

Conditie

De motorregelmodule (ECM) berekent de verwachte luchtmassastroom. De berekening is gebaseerd op een aantal verschillende parameters. De berekende waarde voor de luchtmassastroom wordt vervolgens vergeleken met de gemeten waarde van de luchtmassastroomsensor (MAF).
De diagnostische foutcode (DTC) wordt opgeslagen als de motorregelmodule (ECM) detecteert dat de correctiefactor voor de luchtmassa (gemeten luchtmassa/gewenste luchtmassawaarde) te hoog is, terwijl de long term fuel trim boven of onder een ingestelde waarde ligt.
De diagnostische foutcode (DTC) kan worden gediagnosticeerd wanneer de motor draait.

Vervangende waarde

•Berekende boostdruk
•Berekende luchtmassa
•Uitschakeling regeling verwarmde zuurstofsensor (HO2S) achter
•Uitschakeling diagnostische ontstekingsfout.

Mogelijke aanleiding

•Contactweerstand of oxidatie in de massale luchtstroom (MAF)-connectoren
•Luchtlekkage in het inlaatsysteem
•Geblokkeerd inlaatsysteem
•Beschadigde massale luchtstroom (MAF)-sensor.
Tim Post
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 236
Geregistreerd: 10 / 2024
Subject:

Re: Luchtmassameter defect?

 · 
Posted: 07.04.2025 - 11:59  ·  #4
Ik zou, zoals gezegd, alle vacuüm leidingen controleren. Desnoods met een rookmachine. Na 20 jaar worden die slangen/ leidingen broos en dan kan je dit soort storingen krijgen
peerke84
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Drunen
Berichten: 48
Geregistreerd: 02 / 2018
Subject:

Re: Luchtmassameter defect?

 · 
Posted: 07.04.2025 - 12:12  ·  #5
Hallo,
Ik ga eens kijken wat ik in de buurt een rooktest kan laten doen.
Ik heb 2 jaar geleden alle vacuüm leidingen vervangen voor siliconen maar wel met behoud van de originele vacuüm klepjes.
Tim Post
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 236
Geregistreerd: 10 / 2024
Subject:

Re: Luchtmassameter defect?

 · 
Posted: 07.04.2025 - 17:27  ·  #6
Kan zijn dat zo een klepje niet fris meer is
 
Selected quotes for multi-quoting:   0