luchtmassameter preventief vervangen

 
 
 
 
 
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 930
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: luchtmassameter preventief vervangen

 · 
Posted: 11.05.2021 - 20:44  ·  #16
Erg duur is hij niet, vaak rond de €75. Je kunt hem gewoon los uit het huis schroeven, twee mini schroefjes. Productie datum staat er wel op met een datumcode, althans bij de mijne. Als je in de sensor van dichtbij bekijkt zie je één verdikking die normaal bruin is van de hars, dit is de temperatuur meter, deze wordt nog wel eens zwart, maar schoonmaken heeft geen effect op de werking. Als je dan in de schacht kijkt zie je twee mini weerstandjes zitten, deze meten de lucht flow. Als je daar aan gaat zitten is de kans groot dat de sensor sneuvelt.

Of je hem preventief vervangt moet iedereen natuurlijk zelf weten, maar ik ben niet van het vervangen als er geen symptomen zijn. Wel is het lastig te achterhalen wat de juiste waarden zijn die een LMM moet geven in bepaalde situaties. Er zit een temperatuurmeter en een luchtflow / luchtmassa meter in de Denso DMA-0113.

mijn metingen:
luchtmassa:
stationair: 2,8 - 3,5 g/s
23 km/u (gps), 1500 rpm: 5,6 - 8 g/s
42 km/u (gps), 1730 rpm: 7 - 11,0 g/s
77 km/u (gps), 1850 rpm: 12,0 - 15 g/s
94 km/u (gps), 2250 rpm: 15,5 - 17,7 g/s
104 km/u (gps), 2500 rpm: 19,2 - 20,5 g/s

de flow varieert enorm afhankelijk van de last, maar heb geprobeerd een zo constant mogelijke situatie te creëren.

De lucht temperatuur begint bij mij bij koude start bij de buiten temperatuur met een verschil van +/- 3 graden celcius. Na 60 km was de inlaat temperatuur gisteren ongeveer 35 graden celcius, zo'n 15 tot 20 graden hoger dan omgevingstemperatuur. Deze waarde is wel stabiel en klimt er langzaam naartoe. Bij stilstand bij een stoplicht oid klimt de waarde langzaam verder op en daalt dan weer als de snelheid weer toeneemt.
Van deze temperatuur waarden ben ik onzeker wat deze zou moeten zijn bij mijn auto zonder turbo. Bij een auto met turbo en intercooler zullen de waarden volledig anders zijn.
Ik vraag me af of de luchttemperatuur écht 35 graden is, of dat de sensor gewoon opwarmt in de motorruimte en daarmee een foute waarde afgeeft. Het kan natuurlijk ook zijn dat de lucht gewoon net zo hard opwarmt onder de motorkap, alhoewel me dat sterk lijkt.
Ik heb met onze kleine Nissan Micra deze temperatuur metingen ook gedaan, maar die geeft vele lagere waardes, zo'n 2 tot 5 graden hoger dan omgevingstemperatuur. Deze auto heeft dan ook een ander inlaat traject.

Is er iemand die deze metingen ook zou kunnen proberen te doen en dan te vergelijken? ik heb deze metingen gedaan met Torque en mijn ELM327 OBD Dongle. Bijgaand een screenshot van mijn scherm. Hierbij moet je niet kijken naar mijn LTFT waarde, dit is een meting van vóór mijn lpg injector revisie. Nu is die rond de nul, maar de LMM geeft gelijke waarden.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: luchtmassameter preventief vervangen

 · 
Posted: 11.05.2021 - 21:53  ·  #17
De waardes durf ik niet te zeggen.

Maar mij is ooit wijs gemaakt dat je een lmm het beste met huis en al kunt vervangen.
Doordat ze ook op huis gekalibreerd worden.
Of het een fabel is of niet weet ik niet. Maar ik heb het hele huis vervangen met sensor er in. Gewoon voor de zekerheid
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: luchtmassameter preventief vervangen

 · 
Posted: 12.05.2021 - 01:50  ·  #18
Bij een atmosferische motor, zit er op het luchtfilter ook een verwarminsbuis vanaf het uitlaatspruitstuk. Dat zorgt voor een hogere temperatuur op de lmm.

Ik heb er zelf een aanzuigbuis van een turbo op gezet. Die heeft die verwarmingsbuis niet en dan blijft de temperatuur op de lmm maar 2 a 3 graden boven de buitentemperatuur.
DJ--NeO--
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maastricht
Leeftijd: 40
Homepage: itvoorons.nl
Berichten: 360
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: luchtmassameter preventief vervangen

 · 
Posted: 12.05.2021 - 06:38  ·  #19
Quote door ravado

Bij een atmosferische motor, zit er op het luchtfilter ook een verwarminsbuis vanaf het uitlaatspruitstuk. Dat zorgt voor een hogere temperatuur op de lmm.

Ik heb er zelf een aanzuigbuis van een turbo op gezet. Die heeft die verwarmingsbuis niet en dan blijft de temperatuur op de lmm maar 2 a 3 graden boven de buitentemperatuur.


deze mening kan ik helaas toch niet met je delen.
op mijn vorige V70 140PK welke echt geheel origineel was was de inlaat temp gemiddeld 2 graden hoger dan de buiten temp.
Heb hem met regelmaat los gehad, het gehele filterhuis voor het reguliere onderhoud en heb ook nooit een verwarmings element of buis kunnen vinden wat hierop duidt. is mijn inziens ook geheel onlogisch, warmere lucht bevat tenslotte minder zuurstof dan koudere lucht waardoor (daargelaten dat warmere lucht "groter" is dan koude lucht) waardoor je een minder ideale situatie maakt voor de motor.
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 35
Berichten: 1625
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: luchtmassameter preventief vervangen

 · 
Posted: 12.05.2021 - 06:44  ·  #20
De Non Turbo motoren hebben deze warme aanzuigbuis van de uitlaat af wel. Althans ik heb hem ook gehad. Ik heb de mijne ook verwijderd en vervangen voor een Turbo luchtfilterhuis. Daar bij ook het schot in de bumper weg gehaald die voor de inzuigbuis zit achter de grill. Wellicht zit er een omslag in qua bouwjaar welk hem wel heeft en wel niet.
sw2983
 
Avatar
 
Subject:

Re: luchtmassameter preventief vervangen

 · 
Posted: 12.05.2021 - 07:02  ·  #21
Er loopt zo'n slang vanaf het uitlaatspruitstuk naar het luchtfilterhuis. Zit ook best losjes, zonder slangklemmen vaak.

Bij een S80 2001 140pk zit ie er hier op. Heb ze wel meer gezien. Maar wellicht zijn ze hier vanaf 'n bepaald moment weer mee gestopt. Heeft vooral met de emissie te maken, zodat je blok nog iets sneller opwarmt. Dus niets met zuurstofverhoudingen, die idd met lage temperaturen, hoger zijn..
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: luchtmassameter preventief vervangen

 · 
Posted: 12.05.2021 - 12:21  ·  #22
Zit er bij mij ook op. Is een soort metalen buis.
En het zal wel goed helpen om de motor sneller op te warmen.
Ik ben er verbaast over hoe snel deze motoren op temperatuur zijn.
Ik had ooit een Peugeot met de kleine 1.2 vti 3 cilinder benzine en die was ontworpen om snel op temperatuur te komen.
Nou, ik kan zeggen, dit relatief oude Volvo blok komt sneller op temperatuur dan dat piepkleine 3 cilindertje.
En dat snel op temperatuur komen zal ook best meehelpen aan de lange levensduur van deze 5 cilinder Volvo motoren.
Immers, hoe korter de koude start des te beter het is voor de motor.
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 930
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: luchtmassameter preventief vervangen

 · 
Posted: 12.05.2021 - 12:34  ·  #23
Bij mij zit hij er ook op, bj 2007. Kan me goed voorstellen dat dit is om de motor snel op temperatuur te laten komen, maar als die dat eenmaal is, is warme lucht ongunstig. Om deze reden zitten er ook intercoolers op turbomotoren. Een turbo warmt de lucht op, die vervolgens door de intercooler wordt afgekoeld om een gunstiger mengsel te kunnen maken.
Sinds ik de buis heb losgetrokken van de airbox, varieert mijn inlaat temperatuur niet meer met 20/30 graden binnen een kilometer rijden, deze is nu stabiel. De klep zal nog steeds wel bewegen, maar heb er nog geen tijd voor gehad die los te halen. Hij zal dus nog steeds wel lucht uit de motorruimte trekken af en toe.
Oftewel de oorzaak bij mij was waarschijnlijk de vacuum klep die pendelt of kleppert of iets dergelijks.

Zit er bij de turbo blokken ook een vacuum klep die inlaatlucht anders laat lopen? Of is dit dus alleen een buis die vanaf de grill direct naar de airbox loopt?
Spier1968
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Houten
Leeftijd: 55
Berichten: 333
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: luchtmassameter preventief vervangen

 · 
Posted: 12.05.2021 - 13:08  ·  #24
Quote door koennie

Zit er bij de turbo blokken ook een vacuum klep die inlaatlucht anders laat lopen? Of is dit dus alleen een buis die vanaf de grill direct naar de airbox loopt?


Volgens mij zit er op mijn 2.5T AWD uit 2005 alleen een luchtinlaatbuis van de grille naar de luchtfilterbox...
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: luchtmassameter preventief vervangen

 · 
Posted: 12.05.2021 - 13:39  ·  #25
Quote door Spier1968

Quote door koennie

Zit er bij de turbo blokken ook een vacuum klep die inlaatlucht anders laat lopen? Of is dit dus alleen een buis die vanaf de grill direct naar de airbox loopt?


Volgens mij zit er op mijn 2.5T AWD uit 2005 alleen een luchtinlaatbuis van de grille naar de luchtfilterbox...


Klopt helemaal.

De inlaatlucht wordt al verwarmd door de turbo dus daarom zit er geen aparte buis.
Spier1968
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Houten
Leeftijd: 55
Berichten: 333
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: luchtmassameter preventief vervangen

 · 
Posted: 12.05.2021 - 15:20  ·  #26
Quote door ravado

Klopt helemaal.

De inlaatlucht wordt al verwarmd door de turbo dus daarom zit er geen aparte buis.


En in de LMM wordt de inlaattemperatuur niet gemeten bij de 2.5T, volgens mij zit hiervoor een gecombineerde inlaatdruk-/inlaattemperatuursensor op de drukslang vanaf de intercooler
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 930
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: luchtmassameter preventief vervangen

 · 
Posted: 12.05.2021 - 16:05  ·  #27
Bij de ingeblazen motoren zit er dus niet voor niets een slang naar het inlaatspruitstuk. Ik ga hier niet aan zitten prutsen door het om te bouwen, maar het moet gewoon werken zoals het ontworpen is. Ik vraag me af of die klep altijd open moet staan, of juist alleen met koude motor. Er loopt een vacuüm slang naar de airbox en eindigt in een soort splitter. Vanaf de airbox loopt er een slang weer naar het gasklephuis. Is iemand bekend met hoe het precies moet werken?
WillemV
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 711
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

Re: luchtmassameter preventief vervangen

 · 
Posted: 12.05.2021 - 16:44  ·  #28
Ook hier zit de buis gekoppeld aan het luchtfilter.

Ik laat het lekker zitten.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 930
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: luchtmassameter preventief vervangen

 · 
Posted: 13.09.2021 - 13:27  ·  #29
Quote door koennie

Bij de ingeblazen motoren zit er dus niet voor niets een slang naar het inlaatspruitstuk. Ik ga hier niet aan zitten prutsen door het om te bouwen, maar het moet gewoon werken zoals het ontworpen is. Ik vraag me af of die klep altijd open moet staan, of juist alleen met koude motor. Er loopt een vacuüm slang naar de airbox en eindigt in een soort splitter. Vanaf de airbox loopt er een slang weer naar het gasklephuis. Is iemand bekend met hoe het precies moet werken?


Inmiddels heb ik hier de vacuüm slangen afgedopt, zodat de klep niet bediend wordt. Er komt nu dus geen warme lucht vanuit het uitlaatspruitstuk de inlaat meer in. Mijn luchtmassameter geeft nu keurig de buitenlucht temperatuur weer, geen 35 / 40 graden meer zoals voorheen.

Dit is een test opstelling, maar ik vraag me af of ik niet gewoon dit systeem volledig uitgeschakeld kan laten. Ik vermoed dat de vacuüm klep in de inlaat buis niet goed meer werkt en deze zal je ook wel niet nieuw kunnen krijgen. Zonder dit systeem zal het langer duren om de katalysator op te warmen, maar hoeveel dit scheelt?
Ik ben benieuwd naar jullie mening.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: luchtmassameter preventief vervangen

 · 
Posted: 13.09.2021 - 13:54  ·  #30
Volgens mij zat een klep in de inlaat zat vroeger bij carburateur motoren om bevriezing van de venturie te voorkomen. Bij ongeblazen injectie motoren lijkt het mij nog een meerwaarde te kunnen hebben om verijzen net de de injectors te voorkomen.

Daar waar vloeistof verneveld wordt daalt altijd de temperatuur. Wat warmere inlaatlucht kan dan een meerwaarde zijn.

Mocht je de klep afgekoppeld hebben en deze winter op de koude dagen een motor problemen hebben (benzine/lpg/cng) zou ik eens checken of de inlaatverwarming wel of niet werkt.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0