Beste forumleden,
Airco gevuld, na 2 jaar bijna niets verloren, maar erg koud wordt het niet. Garage gaf aan dat het afstellen van de luchtspleet de oplossing is voor dit bekende probleem. Gemeten is een ruimte van 0,7mm. Dat is dus best plausibel.
Maar ik heb toch een vraag. Het klopt dat de compressor maar kort loopt en dan weer uitschakelt. Dit herhaald zich elke 15 tot 20 seconden. Als ik het lichtspleet probleem goed begrijp dan valt de magneetkoppeling af omdat de magneet te hard moet werken om de koppeling te bedienen. Daardoor wordt deze heet. Wordt de weerstand hoger en valt daardoor af. Al die tijd staat er dus wel stroom op de koppeling.
In mijn geval is het de wagen zelf die dmv het relais de koppeling kort laat aanslaan. Maw als ie afvalt is er ook geen stroom.
Heb ik dus wel te maken met een afstellingsprobleem. Of is er (ook) wat anders aan de hand. 0.7 mm is wat te veel. Liever rond de 0,3 tot 0,5 mm begrijp ik.
Ik hoor graag of er andere aandachtspunten zijn.
Dank!!
Hans
Airco gevuld, na 2 jaar bijna niets verloren, maar erg koud wordt het niet. Garage gaf aan dat het afstellen van de luchtspleet de oplossing is voor dit bekende probleem. Gemeten is een ruimte van 0,7mm. Dat is dus best plausibel.
Maar ik heb toch een vraag. Het klopt dat de compressor maar kort loopt en dan weer uitschakelt. Dit herhaald zich elke 15 tot 20 seconden. Als ik het lichtspleet probleem goed begrijp dan valt de magneetkoppeling af omdat de magneet te hard moet werken om de koppeling te bedienen. Daardoor wordt deze heet. Wordt de weerstand hoger en valt daardoor af. Al die tijd staat er dus wel stroom op de koppeling.
In mijn geval is het de wagen zelf die dmv het relais de koppeling kort laat aanslaan. Maw als ie afvalt is er ook geen stroom.
Heb ik dus wel te maken met een afstellingsprobleem. Of is er (ook) wat anders aan de hand. 0.7 mm is wat te veel. Liever rond de 0,3 tot 0,5 mm begrijp ik.
Ik hoor graag of er andere aandachtspunten zijn.
Dank!!
Hans
want ook als je luchtspleet kleiner is moet de magneet gewoon aan staan zolang als nodig is om de juiste druk in het systeem op te bouwen. Hij wordt warm door de stroom die er doorheen loopt lijkt me. das niet afhankelijk van de luchtspleet lijkt me. maar misschien vergis ik me en is er een andere verklaring. We hebben een airco lid tegenwoordig dus misschien dat die hier nog wat zinvols aan toe kan voegen. bv waarom het niet echt koud wordt als dit het niet is?