luchtstroomregelaar defect volvo V70

berthus
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

luchtstroomregelaar defect volvo V70

· 
Posted: 08.07.2025 - 08:49  ·  #1
Goedemorgen!

Ik probeer een defect te verhelpen dat ik geen luchtstroom krijg op de voorruit. Dit is een afkeur voor de APK maar ook gewoon erg hinderlijk/gevaarlijk als je je vooruit wil ontwasemen.

Ik heb al wat onderzoek gedaan en denk het probleem te kunnen oplossen door de kachelklepmotor te vervangen op basis van deze feiten:

1-De lucht blaast altijd naar voren, maakt niet uit op welke stand je de luchtstroom zet.
2-De volvo heeft een eigenschap dat als je de stand op de voorruit zet je dan alleen de airco aan kan zetten (hij zet meestal zelfs automatisch de airco aan). Geen idee of dat normaal is, maar dat is hoe het altijd gewerkt heeft in mijn auto toen airco en luchtstroomregeling nog werkten. Het blijkt dat dit nog steeds zo is, dus ik kan alleen de airco aanzetten als de luchtstroomregelaar op standje 'voorruit' staat. Hieruit maak ik op dat de electronica/mechanica van de knop dan nog goed werkt?
3-Ik weet waar het motortje zit op basis van deze youtube en heb geobserveerd dat de motor helemaal niets doet als je de stand van de knop wijzigt.

Op basis hiervan vermoed ik dat de kachelklepmotor kapot is en ben dus van plan die te vervangen, bv met deze.

Heeft iemand hier ervaring mee, maak ik de juiste conclusie of kan er nog een ander probleem zijn/is er nog iets anders wat ik kan of zou moeten testen/etc.
Zijn er nog dingen waar ik op moet letten als ik dat ding probeer te vervangen?
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

Re: luchtstroomregelaar defect volvo V70

· 
Posted: 10.07.2025 - 14:28  ·  #2
Je conclusies zijn de juiste, de regelaar staat in de uiterste stand omdat het elektromotortje defect is, die wil dan nog maar 1 kant op (ene uiterste is ventilatieroosters, andere uiterste is ontwasemen). Soms wil het motortje nog wel eens terugdraaien als je 'm op de stand ontwasemen zet, en er met een hamer tegenaan tikt.
Het is een ontzettende rotklus om te vervangen. Je hebt net als ik een 1999 versie met de oude 2.5 motor, die nog mechanische cruise control heeft, en die zit een beetje in de weg. Verder zit er een dikke stalen buis in de weg, die moet je er eerst tussenuit zien te frummelen.
Wat je beslist nodig hebt is om-de-hoek-gereedschap, veel geduld en incasseringsvermogen.

Zoek op YouTube naar "distribution damper motor"
Dit is het resultaat van mijn acties, het werkte weer. Maar hoe ik het deed heb ik niet gefilmd...

Dit is de vertaling van de Engelse how-to die ik erbij heb geschreven:

Ik heb met VIDA gecontroleerd of de damper motor in mijn Volvo S70 uit 1999 nu goed werkt. Dat is nu zo :)
Hij bleef hangen op de ventilatiestand, waardoor de voorruit niet ontwasemd werd. De unit gaf foutcode CCM-322, air distribution damper motor te lang actief, en reageerde niet op de schakelaarstand. Ik heb een vervangende motor gekocht bij een sloopbedrijf, Volvo-onderdeel 9134729. Ik heb hem opengemaakt, de ronde koolstofvezels schoongemaakt met contactspray en de tandwielen ingevet.
Voor vervanging bij een linksgestuurde V70 of S70 uit 1999 moet je het onderste dashboardpaneel, de kniebeschermers en de zwarte buis verwijderen (maak het bovenste dashboardpaneel links los om het eruit te halen). Nu begint het gepruts, want je kunt de drie T15-schroeven waarmee de damper motor vastzit niet bereiken, dus je hebt een korte Torx-sleutel en een flexibele schroevendraaier met een T15-bit nodig. Zodra de schroeven eruit zijn, gebruik je een platte schroevendraaier als hefboom om de motor eraf te halen. Lijn het mechanisme op met de vervangende motor door de witte schijf te draaien zodat deze vastklikt. Plaats vervolgens alles in omgekeerde volgorde terug; de T15-schroeven terugplaatsen is het moeilijkste gedeelte :)

En wat je ook doet, VOER GEEN KALIBRATIE VAN DE DAMPER MOTOR UIT MET VIDA. Dit brickt de unit. Vervang gewoon de vastgelopen motor en deze zal zichzelf kalibreren.

Word er maar handig in, want de volgende motor die stukgaat is die van de temperatuurregeling. Die aan de passagierskant blijft nu af en toe hangen, wat ik kan fiksen door 'm naar maximaal heet te zetten en dan terug naar koud. Zolang dat werkt ga ik het dashboard niet weer openmaken...
berthus
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 10.07.2025 - 19:40  ·  #3
Hey Robert, ontzettend veel dank voor je uitleg, ook al zegt de video niet veel, aan die tekst heb ik wel een hele hoop. Vooral om niet die calibratie te doen met VIDA. Want ik was al bezig om te kijken of en hoe ik dat kon gaan regelen, want ik dacht dus dat dat wél nodig was. Heb jij het aan het werk gekregen zonder 'iets' te doen verder? Want ik meen dus aan de hand van de video van Robert DYI dat er wel iets nodig was. Of was het voldoende om de accu er even af te halen ofzo?

Verder; ben je zeker van dat onderdeelnummer? Want ik kreeg ergens 9142629 als nummer op basis van het invoeren van mijn kenteken, maar weet ook niet hoe betrouwbaar dat is. Ziet er precies zo uit als 9134729 trouwens.

Anyway, ik dacht eigenlijk gewoon die kachelklep motor eruit te halen en dan zie ik het nummer ook wel en dan schaf ik de vervangende wel aan. Was net al even enthousiast begonnen met die zwarte metalen buis te verwijderen en dat ging al meteen nog niet zo heel makkelijk. Ik moet links nog 1 bout, maar die is heel lastig te verwijderen. Ik denk alleen dat het wel lukt als ik alle snoerenbundels daar weg haal, dan moet het met een steeksleutel vanaf boven te doen zijn hoop ik. Anders moet het hele dashboard eraf denk ik? Niet veel zin in. Was dat jou wel gelukt zonder verdere sloopwerkzaamheden?

Morgen weer verder. :) Tikken met hamer hielp helaas niet trouwens, maar dat zal sowieso vast maar een tijdelijke oplossing zijn.
berthus
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 11.07.2025 - 10:30  ·  #4
Quote door berthus

Verder; ben je zeker van dat onderdeelnummer? Want ik kreeg ergens 9142629 als nummer op basis van het invoeren van mijn kenteken, maar weet ook niet hoe betrouwbaar dat is. Ziet er precies zo uit als 9134729 trouwens.

Anyway, ik dacht eigenlijk gewoon die kachelklep motor eruit te halen en dan zie ik het nummer ook wel en dan schaf ik de vervangende wel aan.

Ja, het is wel degelijk 9134729.

Was net al even enthousiast begonnen met die zwarte metalen buis te verwijderen en dat ging al meteen nog niet zo heel makkelijk. Ik moet links nog 1 bout, maar die is heel lastig te verwijderen. Ik denk alleen dat het wel lukt als ik alle snoerenbundels daar weg haal, dan moet het met een steeksleutel vanaf boven te doen zijn hoop ik. Anders moet het hele dashboard eraf denk ik? Niet veel zin in. Was dat jou wel gelukt zonder verdere sloopwerkzaamheden?

Het is voldoende om 1 bout los te maken links onderin ( onder een strip) van het dashboard, dan heb je genoeg ruimte om die buis eruit te wrikken, dus hele dashboard losmaken eraf halen valt wel mee.

En ja, ik quote mezelf, is heel normaal. :D
berthus
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 11.07.2025 - 16:29  ·  #5
Nou, het is gelukt hoor, na vervangen van het motortje accu weer aangesloten en auto op contact bleef even een half minuutje de lampjes van de airco knipperen (bezig met calibreren?) en vervolgens werkt het gewoon weer.

Grote dank
-Aan Robert voor de tip dat VIDA niet nodig was en me het vertrouwen gaf dit gewoon maar te gaan doen.
-Aan dit bedrijf dat het onderdeel voor een habbekrats had liggen en voor mij ook nog eens om de hoek is.
-Aan de action voor dit doppensetje met allerlei mogelijke adapters; was echt hard nodig om de rare hoeken hier en daar te maken.
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 15.07.2025 - 08:29  ·  #6
Sorry, een paar dagen niet op het forum gekeken, maar wat fijn dat het gelukt is!
Selected quotes for multi-quoting:   0