Ik heb een tijdje geleden een 1997 V70 2.0 T5 (B5204T3) op de kop getikt met een 'slechte' M56 versnellingsbak.
Nu is de tijd gekomen om deze te vervangen door een frisser exemplaar, ik heb een M56 met koppeling op de kop kunnen tikken uit een 2000 2.4 140pk.
Na demontage blijken er toch enkele verschillen op te zitten, maar volgens het internet zou het mogelijk zijn om dit werkend te krijgen. Mijn 1997 blijkt dichter aan te leunen bij een 850 dan een V70, zo heeft hij namelijk nog een externe slave tov de interne slave van de nieuwe bak. Ook de aandrijfassen zijn nog van het type 'grote moer'
Ik vind op het internet echter weinig info over de exacte M56 varianten, ik weet nog steeds niet welke 2 ik nu heb liggen
Nu ben ik (op de keerring na) klaar om terug te beginnen monteren. Enkel ben ik dus niet helemaal zeker welke onderdelen er nu juist met elkaar werken en wat niet.
De verschillen:
1997 T5: Externe slave
2000: Interne slave
- Geen problemen hier, ik heb de bijhorende hydraulische leiding meegekregen.
1997 T5: 'VDO' connector op de vbak
2000: geen connector op diezelfde plaats, niet over te zetten.
- Wat is hier de functie juist van? Lijkt magnetisch aangezien er metaalschilfers langs de binnenkant zitten. Ik ben ook niet 100% zeker of deze aangesloten was, ik denk het eigenlijk niet.
1997 T5: Single Mass Flywheel
2000: geen idee, is dit sowieso een dual mass?
1997 T5: Lange hendel om de 'horizontale beweging' kabel aan te sluiten
2000: Hendel is maar half zo lang, maar valt volgens mij over te zetten. Ik denk niet dat dit enorm veel verschil maakt.
Het grootste vraagteken zit 'm in de combinatie van vliegwiel/koppeling/drukplaat, wat is uitwisselbaar en wat niet?
Ik heb nu dus 2 verschillende versnellingsbakken, koppelingen en drukplaten liggen.
Kies ik nu best de koppeling& plaat die bij de vbak hoort of diegene die bij het vliegwiel hoort? Ik gok op het eerste maar kan dus nergens een definitief antwoord vinden..
Ik kan morgen indien gewenst foto's van alles toevoegen!
Nu is de tijd gekomen om deze te vervangen door een frisser exemplaar, ik heb een M56 met koppeling op de kop kunnen tikken uit een 2000 2.4 140pk.
Na demontage blijken er toch enkele verschillen op te zitten, maar volgens het internet zou het mogelijk zijn om dit werkend te krijgen. Mijn 1997 blijkt dichter aan te leunen bij een 850 dan een V70, zo heeft hij namelijk nog een externe slave tov de interne slave van de nieuwe bak. Ook de aandrijfassen zijn nog van het type 'grote moer'

Ik vind op het internet echter weinig info over de exacte M56 varianten, ik weet nog steeds niet welke 2 ik nu heb liggen

Nu ben ik (op de keerring na) klaar om terug te beginnen monteren. Enkel ben ik dus niet helemaal zeker welke onderdelen er nu juist met elkaar werken en wat niet.
De verschillen:
1997 T5: Externe slave
2000: Interne slave
- Geen problemen hier, ik heb de bijhorende hydraulische leiding meegekregen.
1997 T5: 'VDO' connector op de vbak
2000: geen connector op diezelfde plaats, niet over te zetten.
- Wat is hier de functie juist van? Lijkt magnetisch aangezien er metaalschilfers langs de binnenkant zitten. Ik ben ook niet 100% zeker of deze aangesloten was, ik denk het eigenlijk niet.
1997 T5: Single Mass Flywheel
2000: geen idee, is dit sowieso een dual mass?
1997 T5: Lange hendel om de 'horizontale beweging' kabel aan te sluiten
2000: Hendel is maar half zo lang, maar valt volgens mij over te zetten. Ik denk niet dat dit enorm veel verschil maakt.
Het grootste vraagteken zit 'm in de combinatie van vliegwiel/koppeling/drukplaat, wat is uitwisselbaar en wat niet?
Ik heb nu dus 2 verschillende versnellingsbakken, koppelingen en drukplaten liggen.
Kies ik nu best de koppeling& plaat die bij de vbak hoort of diegene die bij het vliegwiel hoort? Ik gok op het eerste maar kan dus nergens een definitief antwoord vinden..

Ik kan morgen indien gewenst foto's van alles toevoegen!