M56 versnellingsbak swap - nieuwer model

wriemis
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

M56 versnellingsbak swap - nieuwer model

· 
Posted: 01.03.2019 - 19:20  ·  #1
Ik heb een tijdje geleden een 1997 V70 2.0 T5 (B5204T3) op de kop getikt met een 'slechte' M56 versnellingsbak.
Nu is de tijd gekomen om deze te vervangen door een frisser exemplaar, ik heb een M56 met koppeling op de kop kunnen tikken uit een 2000 2.4 140pk.
Na demontage blijken er toch enkele verschillen op te zitten, maar volgens het internet zou het mogelijk zijn om dit werkend te krijgen. Mijn 1997 blijkt dichter aan te leunen bij een 850 dan een V70, zo heeft hij namelijk nog een externe slave tov de interne slave van de nieuwe bak. Ook de aandrijfassen zijn nog van het type 'grote moer' :-)

Ik vind op het internet echter weinig info over de exacte M56 varianten, ik weet nog steeds niet welke 2 ik nu heb liggen :-)

Nu ben ik (op de keerring na) klaar om terug te beginnen monteren. Enkel ben ik dus niet helemaal zeker welke onderdelen er nu juist met elkaar werken en wat niet.

De verschillen:

1997 T5: Externe slave
2000: Interne slave
- Geen problemen hier, ik heb de bijhorende hydraulische leiding meegekregen.

1997 T5: 'VDO' connector op de vbak
2000: geen connector op diezelfde plaats, niet over te zetten.
- Wat is hier de functie juist van? Lijkt magnetisch aangezien er metaalschilfers langs de binnenkant zitten. Ik ben ook niet 100% zeker of deze aangesloten was, ik denk het eigenlijk niet.

1997 T5: Single Mass Flywheel
2000: geen idee, is dit sowieso een dual mass?

1997 T5: Lange hendel om de 'horizontale beweging' kabel aan te sluiten
2000: Hendel is maar half zo lang, maar valt volgens mij over te zetten. Ik denk niet dat dit enorm veel verschil maakt.

Het grootste vraagteken zit 'm in de combinatie van vliegwiel/koppeling/drukplaat, wat is uitwisselbaar en wat niet?
Ik heb nu dus 2 verschillende versnellingsbakken, koppelingen en drukplaten liggen.
Kies ik nu best de koppeling& plaat die bij de vbak hoort of diegene die bij het vliegwiel hoort? Ik gok op het eerste maar kan dus nergens een definitief antwoord vinden.. :-)

Ik kan morgen indien gewenst foto's van alles toevoegen!
Ruspek
Supporting Member
Subject:

Re: M56 versnellingsbak swap - nieuwer model

· 
Posted: 01.03.2019 - 19:54  ·  #2
Hoi,

inhoudelijk heb ik geen idee.
Maar stel je vraag ook eens op het 850 forum. daar zit volgens mij iemand die dit al eens heeft gedaan.
V70R^2
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 38
Subject:

· 
Posted: 01.03.2019 - 21:23  ·  #3
Ik heb ze zelf ook diverse malen uitgewisseld, geen probleem zoals je al zegt om de drukcikinder in of uitwendig om te bouwen en m.b.t.:

"Het grootste vraagteken zit 'm in de combinatie van vliegwiel/koppeling/drukplaat, wat is uitwisselbaar en wat niet"

Gebruik sowieso niet het dual massa vliegwiel maar de single massa met bijbehorende drukgroep en koppelingsplaat. Dual massa is duur, kan stuk en voegt alleen maar gewicht toe waar je niet zó veel wilt.

En wat Ruspek zegt, kijk eens op het 850forum ja, daar is het al 100keer gedaan, zelfs met nóg modernere bakken op de oudjes.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 01.03.2019 - 23:06  ·  #4
Er zijn heel veel verschillende M56 bakken, met of zonder toevoeging H of F of andere letters. Maar ook dat zegt nog niet alles. Het beste is duidelijke fotos maken, of de oude bak meenemen als je naar een andere gaat kijken. De kans is groot dat je denkt met de juiste bakk thuis te komen en dat hij toch anders is.
wriemis
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 02.03.2019 - 13:23  ·  #5

Gebruik sowieso niet het dual massa vliegwiel maar de single massa met bijbehorende drukgroep en koppelingsplaat.

Aangezien ik van de nieuwere bak het vliegwiel niet heb meegenomen blijf ik sowieso bij m'n SMF, ik vermoed dat er op die sloper dan toch een dual mass zat aangezien die koppeling+drukplaat een stuk dunner zijn dan wat er bij mij uit kwam :-) Ik check sowieso nog even op 850 forum, bedankt voor de tip!

Het beste is duidelijke fotos maken, of de oude bak meenemen als je naar een andere gaat kijken.

Lesje voor volgende keer, ik heb 'm hier nu al liggen.
Ik gok er op dat ik hem er wel werkend zal inkrijgen, het is gewoon nog even uitzoeken welke onderdelen mix- en matchen :-D

Selected quotes for multi-quoting:   0