2 maal resonantie

Thijs
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 57
Subject:

2 maal resonantie

· 
Posted: 06.08.2018 - 15:53  ·  #1
Hallo Allen,

Twee vragen over mijn 'nieuwe' V70R my '06.

Ik vind dat de kachelfan vrij veel herrie maakt vanaf stand 5. Is dat normaal bij een V70N? Zeker met dit weer moet de climate control hard moet werken, als je de auto meeneemt die in de zon heeft gestaan, en dan is het toch een beetje alsof je in een Messerschmit of Spitfire zit.

Tevens lijkt het blok wat extra resonantie (soort donkere brom) te hebben rond de 3000 rpm. Begint een beetje bij 2800 en is bij 3200 weer voorbij. Is dat normaal voor een V70R?

De auto gaat nog terug onder garantie voor de voorwielophanging. Mochten deze twee dingen niet normaal zijn (of zelfs zorgwekkend) dan wil ik dat gelijk mee laten nemen. Ik kan ook even bij de dealer binnenfietsen, maar misschien dat iemand van jullie al een idee heeft.

Alvast weer bedankt voor jullie tijd,

Groet,

Thijs.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

Re: 2 maal resonantie

· 
Posted: 06.08.2018 - 16:24  ·  #2
Ik kom normaal gesproken niet voorbij standje 3, zelfs met dit weer. Als de auto eenmaal op temperatuur is, ga ik vaak zelfs terug naar stand 1. Stand 5 idd standje Messerschmitt, die gebruik ik zelden
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 06.08.2018 - 17:06  ·  #3
Als hij op auto staat en de auto is warm van binnen gaat hij idd op stand Spitfire

De climate control zal zo snelmogelijk de ingestelde waarde willen bereiken.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.08.2018 - 17:21  ·  #4
Ik gebruikte in mijn V70N alleen de hogere standen van de ventilator om veel wind te hebben toen mijn airco kapot was (en je te hard rijdt om de ramen open te zetten). Bij mij maakte het vervangen van het pollen-/interieurfilter een enorm verschil in luchtstroom. Dus (evt) airco laten maken en pollenfilter vervangen en je kan weer rustig muziek luisteren zonder die ventilatorherrie, en er toch frisjes bij zitten bij 30+ graden :-)
Als de ventilator echt geluid maakt (piepend oid) kan schoonmaken en asje smeren ook helpen, er zijn er al meerdere die dat gedaan hebben (ik herinner me een post van Walterj).

Het is veel efficienter om eerst even alle ramen (of zelfs deuren) open te zetten om de initiele warmte weg te laten, en dan de airco aan te zetten, dan de airco gebruiken om het interieur af te koelen waarin de lucht 50 graden is.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 06.08.2018 - 17:28  ·  #5
Klopt ja. Ik laat mijn dakraampje ook altijd op de 'kier stand' staan als ik de auto parkeer bij mijn werk. Scheelt een hoop warmte. Verder de eerste paar honderd meter met de raampjes open, en dan pas de airco aan. Dan is het in korte tijd aangenaam qua temperatuur in de auto
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 06.08.2018 - 17:38  ·  #6
CFE dr in.....
Twee x binnen 3 seconden op ontgrendelen klikken en je dakraam en eventueel je ramen gaan open.
Ideaal zodat je niet eerst de hete auto in hoeft om alles open te doen.
Thijs
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.08.2018 - 12:05  ·  #7
Ok, dank. Dus de kachelfan maakt best wel herrie op stand 5/6/7. Ik laat hem de afgelopen twee weken niet meer door de automatische stand regelen. Handmatig gaat het prima. :)

En het tweede stukje in mijn post, over een 'donkere brom' rond 3000rpm? Is dat iets wat bij een R-blok normaal is of juist zorgwekkend?
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 07.08.2018 - 12:30  ·  #8
Brom lijkt me helemaal niets om je druk om te maken. Heeft meestal te maken met de eigenschappen van materialen wanneer ze resonanties versterken.

Die van mij bromt ook maar dat is ook een gevolg van de 3” RVS uitlaat die eronder zit
Thijs
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.08.2018 - 12:31  ·  #9
Het klinkt ook niet zorgwekkend, maar het valt wel op dat hij over de rest van het toeren bereik eigenlijk best heel stil is. :)
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.08.2018 - 14:40  ·  #10
Idd meestal de uitlaat die die broom rond 3000 rpm veroorzaakt, maar is makkelijk en goedkoop op te lossen (doe het hier wel vaker). Slijp een metalen vrachtwagen oliefilter door en op maat, haal het eindstukje / sierstuk van je uitlaat af, en zet dat net op maat geslepen stukje/rondje zo ver mogelijk in de uitlaat en las deze met een paar puntjes even vast. Sierstukje weer monteren en geheid dat je van die brom af bent. Oliefiltertuning :). Ik pas dit ook wel eens toe bij de 10 kleppers waar een imitatie DP op gemonteerd zit met een kleinere cat ipv de originele, je krijgt dan ook een vrij vervelende brom. Idem voor de grote 3" RVS uitlaten bij de estates want de ruimte achter fungeert als extra klankkast. Kun je geen metalen vrachtwagenfilter vinden, pak dan een plaatje van max 1 mm dikte en boor er zoveel mogelijk 3mm gaatjes in. Dan de rest gewoon volgen.

Je hoeft absoluut niet bang te zijn dat de uitlaat zijn gassen niet meer fatsoenlijk kan afvoeren, want al zou er een eindstukje op zitten van 12 mm doorsnede dan nog is het voldoende.
Thijs
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.08.2018 - 07:07  ·  #11
Goed verhaal, Dirk. :-)

Weet niet of ik het zelf ga doen, maar vind het een meesterlijke oplossing.
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.08.2018 - 09:45  ·  #12
Het idee komt eigenlijk van volgens mij Chris met de tentharingtuning :) Gebleken is als je een stukje kippengaas in de uitlaat propt, deze vastzet met een tentharing en die haring even aanlast, dat die vervelende resonantie gewoon weg is. Ik ben zelf niet zo'n fan van die tentharingtuning, maar het idee is super. Vandaar dat ik met die oliefiltermethode aan het experimenteren ben geweest en dat wekt gewoon erg goed. Plus je ziet het niet in de bestaande uitlaat en de sonde (bij de keuringen) kan ook nog gewoon in de uitlaat gestoken worden.

Selected quotes for multi-quoting:   0