MAF of LMM sensor ?

Hoe de werking te controleren

 
 
 
 
 
erikvolvo
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 39
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

MAF of LMM sensor ?

 · 
Posted: 16.09.2015 - 19:35  ·  #1
Hoi,

Ik heb een Volvo S60 2,4 liter benzine uit 2001, en 's morgens als hij koud is draait hij stationair 1500 rpm, volgens mij is dit te veel. Bij het schakelen van versnellingen valt op dat bij het ontkoppelen het toerental eerst toeneemt naar 2000 toeren / 2500 toeren voordat het afneemt. Na wat op het forum gelezen te hebben zou het aan de MAF sensor kunnen liggen.

De werking van de MAF sensor zou je kunnen controleren door bij stationair toerental de connector van de MAF sensor los te nemen.

Dat heb ik gedaan, en de motor blijft ook zonder MAF sensor net zo mooi rondlopen, er veranderd niets. Is dit nu goed of niet, is de MAF sensor nou wel of niet goed?

Erik

MAF = massa air flow, LMM = lucht massa meting, volgens mij is dit dezelfde sensor, toch?
erikvolvo
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 39
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: MAF of LMM sensor ?

 · 
Posted: 16.09.2015 - 19:46  ·  #2
Hoi S60racer,

Ik heb de ETM, de gasklep, zelf schoongemaakt. Daarna begon deze ellende. Daarna heb ik de scharnierpunten van de gasklep ingesmeerd met WD40, geen positief effect. Daarna heb ik geleerd dat je de gasklep kunt laten "inleren" door met een warme motor 1 minuut op 3000 toeren, 2 minuten stationair, 1 minuut op 3000 toeren, 2 minuten stationair enzovoort te laten draaien. De ECM zou dan de werking van de gasklep opnieuw kalibreren. Werkt ook niet. Ook heb ik de koelvloeistofsensor al vervangen, maar ook dit heeft geen effect gehad.
Vandaar dat ik nu de MAF sensor verdenk. Ik zal deze vanavond met de OBD dongle en Torque uitlezen, weet je zo welke waarde hij zou moeten aangeven?

Erik
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: MAF of LMM sensor ?

 · 
Posted: 16.09.2015 - 19:57  ·  #3
Volgens mij was het 3.3 g/s bij warme motor op stationar toerental.

Quote
MAF = massa air flow, LMM = lucht massa meting, volgens mij is dit dezelfde sensor, toch?
LMM = Luchtmassameter betekent inderdaad hetzelfde als MAF (mass air flow)
erikvolvo
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 39
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: MAF of LMM sensor ?

 · 
Posted: 16.09.2015 - 20:38  ·  #4
Ok, ik zit nu op 4,1 g/s bij een motor waarvan de koelvloeistof 60 graden is.

Als zo'n sensor niet te duur is denk ik toch dat ik deze preventief ga vervangen.

Erik
 
Selected quotes for multi-quoting:   0