Matige acceleratie V70N T5

 
 
 
 
 
GertjanT
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Enschede
Homepage: gertjantillema.nl
Berichten: 25
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Matige acceleratie V70N T5

 · 
Posted: 14.08.2014 - 12:32  ·  #1
Sinds een klein half jaar heb ik een V70 T5 handbak uit 2001 (MY2002). Ding bevalt vooral erg goed, maar ik heb de indruk dat de turbo z'n werk niet altijd goed doet.
Soms kan (kon) ik optrekken als een malle, dan zit ik echt in m'n stoel geplakt en lijkt alles prima. Maar steeds vaker gaat dat allemaal wat minder snel, dan loopt vanaf ergens tussen de 2000 en 2500 toeren de acceleratie wel iets op, maar het is net alsof ik dan in een ongeturbode auto zit die pas bij een hoger toerental een beetje pit krijgt.
Het lijkt ook steeds een beetje erger te worden (het aantal keren dat ik geen echte acceleratie heb). Overigens is het niet zo dat ik niet fatsoenlijk met de auto kan rijden, het geeft me alleen totaal niet het gevoel van 250pk.

Nu wordt er veel geschreven over de TCV, ook op dit forum. Maar dan is het meestal het wegzakken van de acceleratie in een bepaald toerengebied. Daar heb ik geen last van.
De auto loopt verder stationair zo goed als prima: heel soms zakt het toerental een beetje weg, om onmiddelijk weer stabiel naar de 700rpm te gaan.

Er zijn geen foutcodes te vinden en het verbruik van 1:10,5 gemiddeld (o.b.v. tankbeurten, boordcomputer is iets optimistischer) lijkt me ook redelijk te nomen. Ik zie geen rare rook uit de uitlaat komen.
Franky B
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: 0523
Leeftijd: 40
Berichten: 448
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Matige acceleratie V70N T5

 · 
Posted: 14.08.2014 - 12:44  ·  #2
Misschien een rare opmerking (maar ik spreek uit ervaring) is het geen gewenning? of net op willen trekken uit een verkeerd / minder gunstig toerental?

Ik heb soms ook het idee dat mn auto mindere dagen heeft, maar als ik dan weer eens in een langzamere andere auto rijd en ik stap weer in mn volvo denk ik meteen weer, oh ja, dit ding is toch echt wel snel...

Je kan het eens proberen door in de 3de versnelling (weet niet of je een automaat hebt) stapvoets te gaan rijden dan vol het gas erop te doen. laat de auto doortrekken tot 6K toeren. hiermee kun je goed voelen wanneer de turbo erin komt en of er haperingen, onregelmatigheden oid zijn.
GertjanT
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Enschede
Homepage: gertjantillema.nl
Berichten: 25
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Matige acceleratie V70N T5

 · 
Posted: 14.08.2014 - 12:57  ·  #3
Ik zal eens een video maken in z'n 3 van 1500 toeren tot ~5000. Dat van dat wennen dacht ik ook al aan, maar daarvoor is het verschil echt te groot. Na mijn vakantie, toen ik weer eens in m'n Amazon (met B16) reed dacht ik ook dat ik daar de handrem nog aangetrokken had, zo traag. :D
GertjanT
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Enschede
Homepage: gertjantillema.nl
Berichten: 25
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Matige acceleratie V70N T5

 · 
Posted: 14.08.2014 - 20:53  ·  #4
Hm. Net even een rondje wezen testen. Misschien dat het toch aan mij ligt. Want het enige wat ik heb gedaan is het stekkertje van de TCV losgehad en wat schooongemaakt (geoxideerd), maar ik kan me niet voorstellen dat dat het was. Dan zou de boordcomputer daar toch wel wat van moeten zeggen? Je hoort de turbodruk toch echt wel weglopen bij het opschakelen. En eigenlijk gaat 'ie ook best hard. Als je in z'n 2e versnelling optrekt op een vlakke, droge weg (met redelijke zomerbanden) en de traction control vliegt d'r in rond de 4000rpm zonder dat je aan de koppeling hebt gezeten, kan het nooit heel slecht zijn...
Franky B
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: 0523
Leeftijd: 40
Berichten: 448
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Matige acceleratie V70N T5

 · 
Posted: 14.08.2014 - 21:57  ·  #5
Als ik dat zo lees is er (gelukkig) niets aan de hand :D

Gewoon in de gaten houden, en bij twijfel toch eens uit laten lezen. Dat kan natuurlijk nooit kwaad.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0