Meer trillingen bij intrappen rem

 
 
 
 
 
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Meer trillingen bij intrappen rem

 · 
Posted: 26.11.2022 - 17:03  ·  #1
Kan iemand eens met mij meedenken?

S60 D5 2002 met 756.000 op de teller. Ik merk sinds een tijdje dat wanneer ik de rem intrap bij stilstand, er meer trillingen voelbaar zijn. Je hoort en ziet (trillende binnenspiegel) dat de motor wat harder moet werken. Wanneer ik de rem loslaat zijn de trillingen minder.
Verder merk ik tijdens rijden en remmen niets geks. Geen meldingen, goed remvermogen, normaal verbruik (1:17 ongeveer), geen raar vermogensverlies behalve wat je mag verwachten voor deze kilometerstand.

Ik ben nog niet echt op onderzoek uitgegaan, ook omdat ik niet vaak met een ingetrapte rem stil sta. Mijn vermoeden is dat het zou kunnen komen door een lek in de rembooster of de slangen daarnaartoe? Nog niet groot genoeg om een verminderd remvermogen te krijgen, maar wel groot genoeg dat de vacuümpomp harder moet gaan werken bij ingetrapte rem?
Maar als er een lekje zou zijn, dat zou dat er toch ook zijn als ik de rem niet intrap?

Hoe kan ik achterhalen wat de oorzaak is voordat ik (wellicht, denk aan de kilometerstand....) lukraak allerlei onderdelen ga vervangen? Rembooster vervangen is een vervelende klus had ik begrepen.
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 35
Berichten: 1625
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: Meer trillingen bij intrappen rem

 · 
Posted: 26.11.2022 - 22:28  ·  #2
Is de vacuumpomp zelf wellicht stuk? Dat die te weinig vacuum levert als die werkt? Booster vervangen is inderdaad een werk. Maar is te doen met een hoop geduld en doorzettingsvermogen.
deusjevo
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 871
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Meer trillingen bij intrappen rem

 · 
Posted: 27.11.2022 - 09:26  ·  #3
Motorsteunen even controleren?
Wilde gok 😂
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Meer trillingen bij intrappen rem

 · 
Posted: 27.11.2022 - 09:35  ·  #4
Motorsteunen zijn al jaren lang afgekoppeld. Maar ook dan zou je vacuüm verlies moeten hebben onder de 1000 toeren zonder dat je de rem intrapt...
Het probleem is hier echt gerelateerd aan het intrappen van de rem bij stilstand.
gerardsmink
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Garsthuizen
Leeftijd: 36
Berichten: 68
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Meer trillingen bij intrappen rem

 · 
Posted: 27.11.2022 - 09:47  ·  #5
Trilt alles ook zo als je sochtends de auto start? Ik denk dat of je rembekrachtiger lek is of je vacuüm pomp stationair te weinig vermogen meer heeft.

Beide kun je uitsluiten door een vacuüm meter. De rembekrachtiger zet ke onder vacuüm en moet dan onder vacuüm blijven staan en de vacuüm pomp meet je uiteraard het vacuüm
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Meer trillingen bij intrappen rem

 · 
Posted: 27.11.2022 - 10:14  ·  #6
Ja, soms merk ik dat het vacuüm inderdaad weg is bij het rempedaal. Ik zal eens op zoek gaan naar een goede vacuüm meter.
Het kan ook nog zitten in de terugslagklep wellicht, maar die heb ik al eens vervangen zonder resultaat.

Weet iemand de waardes die de vacuümpomp zou moeten halen?
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Meer trillingen bij intrappen rem

 · 
Posted: 27.11.2022 - 17:52  ·  #7
Ik had ook meer trillingen in met intrappen van mijn rempedaal bij stilstand.
Draagarmen links en rechts vervangen met originele Volvo rubbers/bussen, trillingen weg.
Voordat de trillingen begonnen had stalen draagarmen met powerflex bussen gemonteerd, dat was de oorzaak van de toegenomen trillingen bij mij…
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Meer trillingen bij intrappen rem

 · 
Posted: 27.11.2022 - 19:03  ·  #8
Hmm Emiel dat is een aparte conclusie.
Ik heb toevallig een aantal weken geleden de draagarmen vervangen, daarna is het me pas opgevallen. Maar ik heb draagarmen van Lemforder gemonteerd, samen met nieuwe fuseekogels van Lemforder. Volgens mij is dat juist OEM materiaal.
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Meer trillingen bij intrappen rem

 · 
Posted: 27.11.2022 - 19:35  ·  #9
Toen ik de draagarmen met powerflex bussen had geplaatst merkte ik het direct..
tijdje aangekeken maar toch besloten om de originele Volvo bussen en rubbers in de oude draagarmen te monteren en deze weer te monteren om van de trillingen af te zijn…
 
Selected quotes for multi-quoting:   0