Melding accustoring

almer.wolthuizen@gmail.com
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Melding accustoring

· 
Posted: 20.10.2025 - 17:58  ·  #1
Goedenavond,

Van de week gaf de auto onder het rijden een rood waarschuwingsteken met het accu teken weer. Na verloop van tijd ging deze vanzelf weer uit. We dachten dat de dynamo niet goed meer werkte, maar vandaag hebben we de accu door laten meten en blijkt dat deze gewoon bijlaadt. Als de motor uit staat meet hij 12.8, als je auto start zit hij rond de 13.8. Als je alles aanzet in de auto laadt hij nog steeds gewoon bij. We hebben wel eerde gehad dat als we de radio maar heel even aanzette, zonder dat de motor aanstaat, hij al heel snel accuspanning laag aangeeft. Dit vonden we ook al vrij snel. Kan dit verhouden dat de auto ook een melding geeft srs airbag service spoed aangeeft, of zijn dit twee aparte dingen?

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 40
Subject:

Re: Melding accustoring

· 
Posted: 20.10.2025 - 18:19  ·  #2
Het kan best zijn dat je accu wat slecht begint te worden, maar dit is vaak alleen te meten met een goede accu tester. De komende dagen wordt het 's nachts wat kouder, als hij dan wat moeizamer start dan is dat wel een teken.
Een rood driehoek heb ik nog nooit gehad met een slechte accu, al helemaal niet tijdens het rijden, dus misschien is er meer aan de hand. Je zou je accu en laadsysteem eens kunnen laten testen.

Voor je aan je airbag storing begint zou ik inderdaad eerst zorgen dat het elektrisch systeem 100% is. Tenzij deze storing er altijd al is.
Uitlezen en resetten helpt je sowieso verder.
Tim Post
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 20.10.2025 - 18:26  ·  #3
13.8 is niet per se hoog, 14.2 is meer een goede laadspanning. Hoeveel zakt de laadspanning als je alle verbruikers aanzet? Denk aan lampen, blower op max en achterruitverwarming?
almer.wolthuizen@gmail.com
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 20.10.2025 - 19:44  ·  #4
Hij zakt niet heel erg... blijft eigenlijk een waarde van rond de 14 geven. Soms 13.8, maar ook boven de 14 gezien
Dickamerica
Supporting Member
Leeftijd: 25
Subject:

· 
Posted: 21.10.2025 - 22:20  ·  #5
Ik lees ff mee
isaacvanasselt
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.10.2025 - 16:18  ·  #6
Die getallen zijn heel prima en verwacht voor een accu, tussen 13.8 en 14.2 bij laden heb ik ook en 12.8V in rust zie ik na een paar dagen bij mij al aflopen :-(.
Dus een spookmelding?
Een contactje dat slecht wordt? Aardpunten schoonmaken?
aelse
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 66
Subject:

· 
Posted: 22.10.2025 - 18:56  ·  #7
Heb onlangs soortgelijke problemen gehad.
Af en toe srs en rembekraachter melding, anti skid meldingen en laadsysteem meldingen.
Deze laatste alleen tijdens een rit. Laadspanning gemeten altijd goed, echter altijd gemeten bij stilstaand voertuig.

De oorzaak bleek uiteindelijk versleten koolborstels van de dynamo.
Ik lees meer verhalen van versleten koolborstels rond een kilometerstand van 3 ton.

De storing laadsysteem storing kwam bij mij steeds vaker. Na vervanging dynamo totaal geen problemen meer gezien.
J.vd.W.
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: Gisteren om 09:51  ·  #8
Bij mijn vorige S40 had ik een soortgelijk probleem. Dynamo stuk en vervangen, laadde uiteindelijk 14,3V. Accu was ook al vervangen, maar toch na een lange tijd rijden (en veel gebruikers aan) spanning te laag. Acculampje aan en allerlei systemen die uitschakelden met de bijbehorende rode lampjes.

Wat bleek het uiteindelijk te zijn: de aansluiting van de laadkabel van de dynamo op de accu bevatte een gecorrodeerde klem. Daardoor teveel weerstand en dus werd er niet goed geladen. Nieuwe klem is er toen opgekomen en toen was het opgelost.

Succes, hoop voor je dat het zoiets kleins is. Dan vallen de kosten enorm mee.
Selected quotes for multi-quoting:   0