melding dat ik lampen moet controleren

...maar alles doet het!

Albertje
Forumlid.
Geslacht: n/a
Leeftijd: 61
Subject:

melding dat ik lampen moet controleren

· 
Posted: 10.11.2025 - 07:52  ·  #1
Ik heb vanaf het begin een melding in beeld (duits, dat dan wel) dat ik mijn lampen moet controleren en als ik rem de waarschuwing dat er iets met mijn remlicht is. Het vreemde is dat al mijn lichten branden en ook al mijn 3 remlichten net gewoon doen.

Heb al de lampen vervangen (niet van het derde remlicht), remschakelaar vervangen, zekeringen nagelopen en het relais vervangen voor 2 relais blokken ipv 1 maar helaas blijft de melding en dus daarbij het oranje ( geen gele) driehoekje branden.

Storingsmeldingen betreft alleen een melding van de koppelingpedaalsensor ECM-930A onjuist signaal. Er wordt verwezen naar de CC maar die heb ik niet in deze volvo.

Kan iemand mij opo weg helpen met dit probleem?
Maartjinski
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

Re: melding dat ik lampen moet controleren

· 
Posted: 10.11.2025 - 08:35  ·  #2
Bij mij was 1 fitting van de remlichten ontzet. Het lampje kon daardoor scheef trillen. Tijdens het rijden kreeg ik dan af en toe de melding dat de remlichten gecontroleerd moesten worden.
Die fitting heb ik verwarmd en weer in model geduwd, sindsdien is de melding weg.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.11.2025 - 09:09  ·  #3
Heb je leds gemonteerd? Die verbruiken minder stroom dan een gloeilamp en daardoor registreert een systeem een te laag verbruik en triggert de melding dat er een lamp kapot is. Er zijn 'canbus-veilige' leds die een extra weerstand hebben (waar de extra stroom in opgestookt wordt als hitte...) waardoor het systeem wel de waarden ziet die origineel geprogrammeerd zijn. Of gewoon weer gloeilampjes monteren. Of 'goedkope' leds en zelf een weerstand opnemen in de schakeling, maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent (weet ik ook niet, daar niet van, maar hier wel eens gelezen).
Albertje
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 10.11.2025 - 09:29  ·  #4
Quote door Bolbo

Heb je leds gemonteerd? Die verbruiken minder stroom dan een gloeilamp en daardoor registreert een systeem een te laag verbruik en triggert de melding dat er een lamp kapot is. Er zijn 'canbus-veilige' leds die een extra weerstand hebben (waar de extra stroom in opgestookt wordt als hitte...) waardoor het systeem wel de waarden ziet die origineel geprogrammeerd zijn. Of gewoon weer gloeilampjes monteren. Of 'goedkope' leds en zelf een weerstand opnemen in de schakeling, maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent (weet ik ook niet, daar niet van, maar hier wel eens gelezen).

Nee, alles is origineel en wil dit ook graag houden. Ik heb deze auto gekocht in deze staat en zolang alles werkt is er niets aan de hand maar wil gewoon weten hoe het kan dat die melding blijft komen.

Auto start met de verlichtingsmelding en bij het remmen de remmelding... Misschien inderdaad de fitting even controleren maar wat een prutswerk met de remlichten!
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.11.2025 - 13:13  ·  #5
Ik heb het ook een tijdje gehad , wel anders , melding volgende rit geen melding , uiteindelijk alle lampje vervangen voor nieuw , probleem weg .
Let ook goed op dat wattage klopt met wat voorgeschreven wordt .

Er was geen kapot lampje bij , alles werkte dus nog ,wel een paar waar glas donker beetje zwart van waren .
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.11.2025 - 14:09  ·  #6
Afgelopen zomer ook iets vergelijkbaars gehad. Ook een melding in de Dim (toevallig ook in het Duits ;)).
Bleken enkele parkeerlichten te zijn, oa dat kleine sidemarkertje. En eentje in de achterunit, welke normaalgesproken ook nooit brand.
Tevens had ik ook een kapot remlichtlampje, wat dus elke keer wanneer je de rem intrapte een melding gaf. Dus beter even kijken of de (nieuwe) lampjes wel goed in de fitting zitten.
Albertje
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: Gisteren om 09:49  ·  #7
Quote door ohz274

Afgelopen zomer ook iets vergelijkbaars gehad. Ook een melding in de Dim (toevallig ook in het Duits ;)).
Bleken enkele parkeerlichten te zijn, oa dat kleine sidemarkertje. En eentje in de achterunit, welke normaalgesproken ook nooit brand.
Tevens had ik ook een kapot remlichtlampje, wat dus elke keer wanneer je de rem intrapte een melding gaf. Dus beter even kijken of de (nieuwe) lampjes wel goed in de fitting zitten.

Helaas, alles eruit gehad, bekeken, doorgemeten, schoongemaakt maar blijf de melding houden. Moet er mee leren leven denk ik, net als het gekleurde driehoekje die oranje blijft branden bij mij. ( In "even voorstellen" werd er gezegd dat deze geel moet zijn maar ik heb echt een oranje en een rode driehoek)

Vida geeft 2 meldingen: cem-6A01- portier ontgrendeld, links achter. Signaal te hoog (klopt, deze gaat ook niet op slot, iets voor een vrije droge dag)

en melding: ECM-930A Koppelingspedaalsensor-Onjuist signaal. Deze heb ik vervangen maar nog niet aan de vida gehad daarna.

Kunnen deze meldingen ook het brandend driehoekje veroorzaken?
Tim Post
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Homepage: Www.bonusbijzaak.n…
Subject:

· 
Posted: Gisteren om 10:57  ·  #8
Die koppelingpedaalsensor kan (en vaak geeft die dat ook) een melding motorservice vereist of iets in die richting met het driehoekje. Je cruise control doet het dan ook niet. Sensor kost 40 euro en is zeer makkelijk te vervangen.
Selected quotes for multi-quoting:   0