Melding hoge temperatuur versnellingsbakolie

geartronic schakelt pas bij hoge toeren

 
 
 
 
 
dukcer
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brabant
Leeftijd: 53
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Melding hoge temperatuur versnellingsbakolie

 · 
Posted: 05.03.2014 - 15:47  ·  #1
Bij aanschaf van mijn auto de versnellingsbak preventief laten flushen, er is toen synthetische olie er in gedaan. Vorig jaar tijdens de zomervakantie (naar Italië, via Zwitserland met caravan) vertoonde mijn auto problemen met de versnellingsbak. Hij bleef hoog in de toeren rijden en handmatig schakelen ging niet. Ik heb eigenlijk de gehele reis in de automaatstand gereden, later bleek dat niet moest want met caravan wordt geadviseerd om altijd zelf te schakelen met de geartronic. Als ik de auto even uit zette en daarna weer aan was het probleem (tijdelijk) opgelost. Als ik gewoon reed (dus zonder caravan) bleef hij af en toe ook hoog in toeren rijden, ook toen was de remedie de auto uit en weer aan zetten. Op een gegeven moment kreeg ik de melding hoge temperatuur versnellingsbakolie te zien, met een geel/oranje gevaren driehoekje. Deze melding bleef, ook na het minderen van de snelheid. De melding ging weg na de auto uit te zetten en weer aan. Het was in deze periode wel warm, ongeveer 35 graden. Na de vakantie ben ik naar GS powerflush geweest en daar heeft de auto een powerflush gekregen met synthetische olie.

Daarna geen problemen meer gehad tot afgelopen weekend naar Duitsland. Op de heen weg (deze keer geen caravan bij) reed ik 140 met cruisecontrol aan, na ongeveer een uur kon ik wederom niet zelf meer schakelen en trok de auto met hoge toeren op (3500 rtm). Het uit en aan zetten helpt dan even maar na een tijdje begint het weer. Op de terug weg hetzelfde verhaal. Op een gegeven moment was het rustig en ik ging even kijken hoe hard de auto zou rijden, bij 195 km/u kreeg ik de melding hoge temperatuur versnellingsbakolie te zien en ik ben meteen langzamer gaan rijden (110 km/u) maar de melding ging niet weg. Bij een tankstation de auto even uit en weer aan gezet, melding verdween. Wat kan er aan de hand zijn?
Volvo_V70
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Groningen
Leeftijd: 29
Berichten: 1384
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: Melding hoge temperatuur versnellingsbakolie

 · 
Posted: 05.03.2014 - 17:01  ·  #2
Ik heb het gevoel, maar dat kan ik niet op feiten baseren, dat het aan de olie ligt. Afhankelijk van de gebruikte olie, kun je behoorlijk wat problemen krijgen. Een automaatbak is immers gemaakt voor een bepaald type olie en de werking van de bak is mede afhankelijk van die olie. Als er dus verkeerde olie inzit - en dat komt vrij nauw bij een automaat - dan heb je dus kans de automaat van slag raakt, of erger nog, beschadigd.
Ik weet niet of de GT geschikt is voor synthetische olie, maar olie die aan de originele specificaties voldoet lijkt me sowieso verstandig.
Nogmaals, het is maar een idee, maar het zou me niet verbazen als het met de soort olie te maken heeft. Uiteraard kan er ook iets stuk zijn, maar daarover heb ik weinig kennis in huis.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39718
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Melding hoge temperatuur versnellingsbakolie

 · 
Posted: 05.03.2014 - 19:16  ·  #3
Synthetische olie is niet goed voor jouw type Volvo automaatbak.
De kans dat je je frictieplaten aantast is zeer wel aanwezig.
Ik raad je aan over te stappen op minerale olie, het liefst originele Volvo ATF.
EdwardP
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amstelveen
Leeftijd: 58
Homepage: camerafilterwebsho…
Berichten: 394
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Melding hoge temperatuur versnellingsbakolie

 · 
Posted: 05.03.2014 - 20:22  ·  #4
Voorgeschreven is de olie met JWS3309 specs, idd minerale olie.
Deze is er een maand geleden bij mij ook in gegaan.
dukcer
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brabant
Leeftijd: 53
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: Melding hoge temperatuur versnellingsbakolie

 · 
Posted: 08.03.2014 - 18:03  ·  #5
De geartronic is vandaag opnieuw geflushed, nu met originele olie. Er zijn geen foutmeldingen naar boven gekomen via Vida. Hopelijk is het probleem nu opgelost, zou anders een extra externe oliekoeler nut hebben? Als ik een keer tijd heb zal ik eens naar Duitsland rijden en kijken of het probleem idd opgelost is.
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Melding hoge temperatuur versnellingsbakolie

 · 
Posted: 09.03.2014 - 00:51  ·  #6
De automaat olie (ATF) loopt door een warmte wisselaar waarbij het koelwater en de bakolie wederzijds warmte kunnen uitwisselen.
n.m.m. heeft een extra koeler weinig zin. De ATF neemt toch de temperatuur aan van het koelwater.
Maarrrrr..... als de koelfan niet aan slaat of te weinig aanslaat of niet meer hard genoeg draait of als het koelblok van de radiateur vol zit met meuk (dode insecten, herfstbladeren, etc. ) dan koelt de koelvloeistof niet goed af en daardoor warmt ook de ATF te ver op.
De ATF door een geheel eigen separate koeler laten lopen zou wel kunnen helpen. Maar dan warmt de ATF in winter weer te weinig op. Is ook niet handig. Of je moet ook in dat geval een thermostaat in dat ATF koelcircuit zetten. (Mocal maakt mooie koelers.) te veel gedoe...

Ik zou beginnen met optimaliseren van wat de auto al heeft:
TIP1: maak het koelblok van de radiateur eens goed schoon ( tegen de rijrichting in onder een hoek van 90graden (loodrecht dus) met een tuinslang de hele radiateur schoon spuiten , daarbij wel voorkomen dat de koellamellen niet beschadigen.
als je de boel toch los hebt liggen, doe dan het zelfde met de intercooler als die op de auto zit (turbo motoren)
TIP2: zet een nieuwe thermostaat in het koelsysteem. cheap insurance, niet alleen in de winter maar ook bij 30+C met een caravan erachter in bergachtig gebied...
TIP3: maak toeren tijdens het rijden onder zware belasting (caravan, berg op, etc), want dan draaien oliepomp in de moter, koelwaterpomp en ATF-pomp in de bak hogere toeren dus wordt er meer vloeistof door de radiateur gedrukt. Dus meer koeling mogelijk.
TIP4: laat de diverse draaisnelheden van de koelfan controleren. maak eventueel een by-pass schakelaar ergens in de auto zodat je de fan zelf op voorhand volle polle aan kan zetten voordat je met een klim begint, tijdens de klim uiteraard vol laten draaien. Als je het koelwater beter kan laten afkoelen koel je, via de warmte wisselaar, ook de ATF af!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0