Meldingen V70 D5 bouwjaar 2006

 
 
 
 
 
michiel.vermeulen
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zaltbommel
Leeftijd: 54
Berichten: 13
Geregistreerd: 02 / 2025
Subject:

Meldingen V70 D5 bouwjaar 2006

 · 
Posted: 06.05.2025 - 09:53  ·  #1
Beste Forumleden,

Ik rijd nu enige tijd met een V70 D5 uit 2006 een heerlijke auto alleen geeft hij heel onregelmatig “engine system service required” met een oranje driehoek, kan die ook gewoon weer wegklikken staat in het linkerschermpje dus geen motorstoring in het rechter schermpje! Nu heeft mijn monteur de auto uitgelezen en komt er een melding “injector vermogen per trap .cil 5 - signaal te hoog” uit. Verder komt er uit dat er een permanente storing in zit met als melding “ communicatie met RTI regeleenheid-Signaal ontbreekt” uit. Ik voeg de foto’s bij van de meldingen. Kan iemand mij verder helpen wat ik hieraan kan doen. Ik heb geprobeerd om een vergelijkbaar onderwerp te vinden op het forum maar ongetwijfeld dat het er tussen staat maar ik kan het niet vinden. Alvast mijn dank.

Groet,

Michiel Vermeulen
Volvo V70 2.4D Momentum
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4551
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Meldingen V70 D5 bouwjaar 2006

 · 
Posted: 06.05.2025 - 11:49  ·  #2
RTI = Volvo navigatiesysteem (Road & Traffic Infomation o.i.d.), dat staat dus verder los van je motorstoring.

De andere elementen hebben wel direct te maken met het functioneren van de motor (luchtmassameter (aka LMM), injector en lambda) maar kunnen ook aan elkaar gerelateerd zijn zou je denken (bijv. LMM meet veel lucht, injector spuit te veel in, lambda meet onjuiste gasverhouding in uitlaatgas; of lambda geeft verkeerd signaal waardoor de inspuiting onjuist wordt afgeregeld...) dus of er 1 de oorzaak is, of meerdere samenhangende en in welke volgorde, dat zal een goede monteur (of forumlid...) moeten uitvissen. Ik zou denken dat dat uitleesprogramma ook wel de feitelijke waarden vs gewenste waarden kan weergeven, dan kan je beter zien wat er misgaat, maar als dat bij de garage moet wordt het gauw duur. Ik zou sowieso de foutcodes goed googlen om te zien of je meer achtergrondinfo kan vinden - al is het ook goed mogelijk dat je daarna door de bomen (mogelijke oorzaken en oplossingen) het bos niet meer ziet (waar met jouw probleem te beginnen).
Ik zou beginnen met "wat betekent nu precies signaal te hoog / laag": gaat dat om de waarde die de sensor doorgeeft, of gaat dat over de spanning op de elementen? Wat betekent die foutcode precies... ik zou niet zomaar beginnen met het vervangen onderdelen, tenzij je monteur op zeker kan zeggen dat dit altijd door bijv. de lambdasonde komt. Ook een injector wil wel eens kapot gaan op den duur, of de bedrading. Luchtmassameter kan ook vervuild raken... maar die kan je niet zomaar schoonspuiten met remreiniger oid, die zijn heel gevoelig.
michiel.vermeulen
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zaltbommel
Leeftijd: 54
Berichten: 13
Geregistreerd: 02 / 2025
Subject:

Re: Meldingen V70 D5 bouwjaar 2006

 · 
Posted: 06.05.2025 - 20:31  ·  #3
Dank je wel Bart voor de tips, zag al een gelijk geval nadat ik de foutcode op google zocht op een Engels Volvo forum. Ook daar een issue met cilinder 5 blijkbaar is dat er een die vaker voorkomt. Maar de oplossing was daar ook niet zo simpel.
1-wiel
Koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 51
Berichten: 2860
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Meldingen V70 D5 bouwjaar 2006

 · 
Posted: 07.05.2025 - 09:58  ·  #4
Als er uiteindelijk maar een oplossing van het probleem was…
Is je auto getuned?
Dat zorgt soms ook voor foutcodes die opgeslagen worden.
Uitlezen met vida geeft beste resultaat.
DrukSensor in intercooler wil ook nog weleens voor motor storing zorgen en kan door olie-nevel in het traject ook voor problemen zorgen…
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
michiel.vermeulen
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zaltbommel
Leeftijd: 54
Berichten: 13
Geregistreerd: 02 / 2025
Subject:

Re: Meldingen V70 D5 bouwjaar 2006

 · 
Posted: 07.05.2025 - 16:29  ·  #5
Ik weet niet of de auto getuned is maar hij heeft wel mooie koplampen van jou….
Kan ik niet weer eens langskomen of daar bij jou op de hobbyclub…
De auto rijd voor de rest super voel ook niet dat een cilinder het niet meer doet hij heeft genoeg power, ik denk soms wel eens dat ie getuned is maar weet het niet zeker. Op die Engelse site hebben ze het over een connector die teveel of te weinig spanning geeft en dat je daar een beetje aan moet utteren. En verder dat de bedrading een rol kan spelen.

Dank je Emiel voor je reactie.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
1-wiel
Koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 51
Berichten: 2860
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Meldingen V70 D5 bouwjaar 2006

 · 
Posted: 07.05.2025 - 18:31  ·  #6
Connectors op de injectoren zorgen wel eens voor problemen.. daar zijn reparatie setjes voor te koop.
Ik heb dat jaren geleden gehad bij 1 injector, ging wel in noodloop.. nieuwe connector er tussen gesoldeerd en weer jaren zonder problemen gereden, wil nog wel preventief de 4 andere doen binnenkort..
michiel.vermeulen
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zaltbommel
Leeftijd: 54
Berichten: 13
Geregistreerd: 02 / 2025
Subject:

Re: Meldingen V70 D5 bouwjaar 2006

 · 
Posted: 07.05.2025 - 19:46  ·  #7
Blijkbaar had V70D5Leeuw forumlid een soortgelijke melding in 2019 heb hem een privé bericht gestuurd maar zag al dat hij sinds 2022 niet meer actief is. Wilde weten hoe hij het opgelost heeft. Ik app je binnenkort Emiel heb net als bij Bart een hoop vertrouwen in jouw kunnen. Je hoort van mij .
michiel.vermeulen
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zaltbommel
Leeftijd: 54
Berichten: 13
Geregistreerd: 02 / 2025
Subject:

Re: Meldingen V70 D5 bouwjaar 2006

 · 
Posted: 07.05.2025 - 19:48  ·  #8
Een blijkbaar had Blade ook forumlid een link naar een draadje maar die link werkt niet meer, zie foto
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 47
Berichten: 1550
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Meldingen V70 D5 bouwjaar 2006

 · 
Posted: 08.05.2025 - 03:39  ·  #9
Ik zou eerst eens uitlezen met Vida, aangezien Volvo extra diagnostic codes heeft, buiten de standaard ODBC codes.
De kans is dat Vida gewoon precies vertelt wat er aan de hand is.

Als de melding hetzelfde blijft, zonder extra info, dan even het kabelboompje/ stekkers van de verstuivers controleren.
Dat is goedkoop en zelf te doen, ook als er een stekker vervangen moet worden.

Als er echt iets mis is met verstuiver 5, kun je het best naar een verstuiver specialist rijden zoals Terlouw in Mijnsheerenland.
Die krengen zijn wel een beetje prijzig.

Een goedkoper alternatief is om een set verstuivers op de kop tikken bij Rima, maar die moeten dan wel geprogrammeerd worden in de ECM met een afwijkingscode die dan 15 jaar daarvoor uit de test gebleken is....en dus niet meer zo precies is. Kans is dat je dan ook een stukje van de tuning verliest.
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 104
Berichten: 592
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Meldingen V70 D5 bouwjaar 2006

 · 
Posted: 08.05.2025 - 15:53  ·  #10
Eens met bovenstaande reacties, die boostsensor kan een probleem geven, evenals de injector-connectoren. En vergeet de intercoolerbuis die onder je motorblok loopt niet, evenals de 'resonatorbox' die tussen je turbo en die buis zit (die laatste kun je vervangen door een DO88 slang). Oh, en natuurlijk alle slangenklemmen in je inlaattraject!
Maar... ik zou eens kijken of je probleem verminderd door een busje injectorreiniger in de tank te mikken en je LMM eens schoon te maken met speciale LMM reiniger.
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4939
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Meldingen V70 D5 bouwjaar 2006

 · 
Posted: 09.05.2025 - 10:54  ·  #11
De melding mbt vermogen per trap injector geeft normaal gesproken geen melding of lampje in je display, als ik het goed onthouden heb. Dit is een fout die heel vaak voorkomt bij de 2.4D en D5 motoren. Als je in VIDA zou kijken bij storingsbeeld staat hier uit mijn hoofd ook even dat dit verder geen meldingen geeft of storingsbeeld.

Ik verwacht dat de melding verwarmde lambdasonde signaal te laag de oranje driehoek triggert. De melding luchtmassameter signaal te laag zal een andere oorzaak zijn. Wellicht is het een combinatie die de motormelding geeft.

Eigenlijk moet je hem met VIDA uit laten lezen. Dan kun je precies per melding zien wat wel en wat niet een motorlampje of melding in display triggert. Niet elke ECM melding geeft meteen een melding aan de gebruiker.

Wat betreft de RTI melding. Vaak gaat de laser kapot en dan gaat de navigatie alsnog omhoog. Om dit te voorkomen wordt vaak de zekering eruit getrokken, dan krijg je ook deze melding aangezien je het systeem dan niet meer voorziet van spanning.
michiel.vermeulen
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zaltbommel
Leeftijd: 54
Berichten: 13
Geregistreerd: 02 / 2025
Subject:

Re: Meldingen V70 D5 bouwjaar 2006

 · 
Posted: 12.05.2025 - 13:37  ·  #12
Toch nog even een update, met de gedane opmerkingen ga ik van de week aan de slag maar ik kreeg vanochtend de melding “ anti-Skid service required” met daarop na een uur of 2 de melding “anti-skid temporarily off” ik vermoed dat het allemaal te maken heeft met spanning. Wat ik al eerder aangaf de auto rijd normaal start normaal dus hierbij ook weer VIDA uitlezen neem ik aan?
Dennisthemenace
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hallum
Leeftijd: 53
Berichten: 38
Geregistreerd: 03 / 2023
Subject:

Re: Meldingen V70 D5 bouwjaar 2006

 · 
Posted: 15.05.2025 - 18:32  ·  #13
Quote door michiel.vermeulen

Ik weet niet of de auto getuned is maar hij heeft wel mooie koplampen van jou….
Kan ik niet weer eens langskomen of daar bij jou op de hobbyclub…
De auto rijd voor de rest super voel ook niet dat een cilinder het niet meer doet hij heeft genoeg power, ik denk soms wel eens dat ie getuned is maar weet het niet zeker. Op die Engelse site hebben ze het over een connector die teveel of te weinig spanning geeft en dat je daar een beetje aan moet utteren. En verder dat de bedrading een rol kan spelen.

Dank je Emiel voor je reactie.


Vaak de stekker op de verstuiver en zijn te vervangen via estate service voor een paar centen. Zelf ook gehad en auto liep goed en tijdens het rijden de melding en plots trillen.
Dat hoeft niet altijd maar heb me scheel gezocht.
Je kan wanneer de auto stationair draait per cilinder meten hoeveel spanning hij geeft per verstuiver, vaak scheelt het een paar volt.

Succes
 
Selected quotes for multi-quoting:   0