D5 met bijna 4 ton op de teller, risico's tunen?

 
 
 
 
 
Dr.Dream
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Übach-Palenberg (Scherpenseel)
Leeftijd: 42
Berichten: 1312
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: D5 met bijna 4 ton op de teller, risico's tunen?

 · 
Posted: 12.01.2013 - 20:27  ·  #31
Quote door Bover

Moet zeggen dat mijn eerste V70 D5 AUTOMAAT die dit haalt. heb er 3 gehad van dit type ( en ik heb geen woeste rijstijl zeg maar. Altijd cruise control enz. )


... dat zijn mooie cijfers, proficiat met het nieuwe record :D
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: D5 met bijna 4 ton op de teller, risico's tunen?

 · 
Posted: 13.01.2013 - 14:36  ·  #32
@Dream: dank je wel! :D
Ben er ook blij mee.
Als je uitrekent wat een besparing op jaarbasis met minimaal 50.000km. 8-)

Het moie is dat de volvo echt super mooi 'smooth' loopt ook door de automaat heen.
Ik heb wel flushen en aanpassing motormanagement gecombineerd met volvotune en GsPowerflush.
Kost een beetje maar' Great Value'

gr bob
KtH
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 25
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: D5 met bijna 4 ton op de teller, risico's tunen?

 · 
Posted: 10.02.2013 - 19:20  ·  #33
Bover, als ik vragen mag? Wat zijn je gemiddele rij omstandigheden cq. wegsoorten/rijsnelheden?
Ik zelf rij namelijk 80-90% op 60-80km wegen. En daarbij gaat de automaat nog net niet in de lock-up. Dat doet ie pas bij 85-90km/uur. En als ik dan terugzak naar 80km/uur, dan vliegt ie weer uit de lock-up. Dit is voor mij de reden dat ik denk aan een aanpassing van de software cq. motor tuning.
Gouwe
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Flevoland
Berichten: 286
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: D5 met bijna 4 ton op de teller, risico's tunen?

 · 
Posted: 10.02.2013 - 19:44  ·  #34
KtH; weet je wel zeker dat hij uit de lock-up schiet, of schakelt hij gewoon terug van z'n 6 naar z'n 5? (je had toch een 6-traps GT?)
Overigens heb ik een 5-bak AUT en volgens mij heb ik in de vierde en vijfde versnelling een lock-up.
Je ziet dit overduidelijk doordat het toerental na het schakelen nog een 150-250 toeren daalt....
Hoe zit dat bij jou?
Stijn
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nuenen
Leeftijd: 54
Homepage: steinkeuken.nl
Berichten: 1352
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: D5 met bijna 4 ton op de teller, risico's tunen?

 · 
Posted: 10.02.2013 - 20:01  ·  #35
En hier ben ik met een typische Stijn-vraag: wat is in hemelsnaam een lock-up stand van de automaat. Wiki helpt me niet verder, vandaar de vraag
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: D5 met bijna 4 ton op de teller, risico's tunen?

 · 
Posted: 10.02.2013 - 22:07  ·  #36
@Gouwe

Je stelling over lockup klopt. Dat ie 150-200 toeren zakt, en dan in de lock-up schiet klopt.

Wat je eigenlijk wil is dat de bak ook bij 80 op de teller gewoon in de lock-up blijft. Wat je merkt is dat ie het liefst weer uit de lock-up schiet met als gevolg onrustig gedrag van de motor / bak combinatie.

Ik denk dat je bij de 5-bak een lock-up in3, 4 en 5 hebt. Vierde versnelling ligt bij +/- 60 km/uur op de teller. 5e versnelling rond 80 km / uur op de teller. De 3e versnelling volgens mij alleen als je de versnellingspook in 3 zet. Te merken aan die 100-200 toeren dat ie zakt en dan serieus gaat versnellen als je aan het accelereren bent.

@Stijn

De lock-up is eigenlijk een soort verbinding als bij handbak waar de koppelingsplaat er voor zorgt dat bak & motor vast aan elkaar gekoppeld zijn.
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: D5 met bijna 4 ton op de teller, risico's tunen?

 · 
Posted: 10.02.2013 - 22:25  ·  #37
Quote door KtH

Bover, als ik vragen mag? Wat zijn je gemiddele rij omstandigheden cq. wegsoorten/rijsnelheden?
Ik zelf rij namelijk 80-90% op 60-80km wegen. En daarbij gaat de automaat nog net niet in de lock-up. Dat doet ie pas bij 85-90km/uur. En als ik dan terugzak naar 80km/uur, dan vliegt ie weer uit de lock-up. Dit is voor mij de reden dat ik denk aan een aanpassing van de software cq. motor tuning.


Tja ik rij erg veel autobaan in Nederland en hou dan 1900 toeren aan en rij dan 103km op de navigatie. (110 op teller ) Bij 80 blijft de bak nog in de lock up dacht ik toch? Weet niet zeker maar uit de lockUp laat zich toch voelen en heb gevoel dan toerental ietsje verhoogd.

Maar ik heb geen wetenschap, die is op mijn rij ervaring zeg maar. Ik heb een 6 bak. De aanpassing van motormanagement heeft wel geholpen dat de bak smooth reageert.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: D5 met bijna 4 ton op de teller, risico's tunen?

 · 
Posted: 10.02.2013 - 22:57  ·  #38
Mooi filmpje van een D5 met 6 bak.

http://www.youtube.com/watch?v=IK66JIwIRwo

Lock-up zou dacht ik kijkend naar dit filmpje al vanaf 3e versnelling werken. Maar zojuist uitgevonden dat dit bij een 6 bak pas vanaf 4e versnelling het geval is.

Het symptoom in het filmpje in 3e versnelling is dus een slippend bak. En wat het symptoon in 4e versnelling is.....waarschijnlijk ook slip.

Ik vind in dit filmpje het gedrag in 3e en 4e versnelling vooral erg moeizaam. Is niet bevorderlijk voor het acceleratievermogen van je auto.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0