D5 met bijna 4 ton op de teller, risico's tunen?

 
 
 
 
 
Crusader
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zoetermeer
Leeftijd: 49
Berichten: 43
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

D5 met bijna 4 ton op de teller, risico's tunen?

 · 
Posted: 20.11.2012 - 22:39  ·  #1
M'n S80 D5 163 PK automaat rijdt nu wel heerlijk, toch lonkt het tunen wel erg, minder verbruik met hoger vermogen. Motorisch is ie volgens mij perfect, loopt superstrak, geen zwarte pluim bij koude start of stevig doortrekken, olieverbruik nihil.
Maar hij heeft nu 380.000 km op de teller, welke risico's haal ik op m'n hals als ik 'm door Tunex laat tunen?
marc apeldoorn
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 328
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: D5 met bijna 4 ton op de teller, risico's tunen?

 · 
Posted: 21.11.2012 - 13:47  ·  #2
Fabel dat er minder wordt verbruikt. Je geeft het zelf al aan meer vermogen ....
Als je door tuning een zware voet krijgt zal e.e.a. ongetwijfeld sneller slijten, zo niet is er weinig aan de hand..
Crusader
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zoetermeer
Leeftijd: 49
Berichten: 43
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: D5 met bijna 4 ton op de teller, risico's tunen?

 · 
Posted: 21.11.2012 - 13:54  ·  #3
Quote door marc apeldoorn

Fabel dat er minder wordt verbruikt. Je geeft het zelf al aan meer vermogen ....
Als je door tuning een zware voet krijgt zal e.e.a. ongetwijfeld sneller slijten, zo niet is er weinig aan de hand..


Ik verwacht dat je op je fabel-opmerking een hoop tegengas gaat krijgen van de tuners en de mensen die hun auto hebben laten tunen ;-)
wmkuipers
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Fryslân
Leeftijd: 35
Berichten: 191
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: D5 met bijna 4 ton op de teller, risico's tunen?

 · 
Posted: 02.01.2013 - 19:41  ·  #4
Heb je hier nog over nagedacht? Ik zit met hetzelfde bij m'n S60 met 360.000 op de teller...
John uit Drenthe
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gieterveen
Leeftijd: 64
Berichten: 775
Geregistreerd: 08 / 2010
Subject:

Re: D5 met bijna 4 ton op de teller, risico's tunen?

 · 
Posted: 02.01.2013 - 19:47  ·  #5
Ik vermoed dat het een smoes naar je vrouw is...... tunen= zuiniger dus mag het.
Na korte tijd blaas je 'm op en moet je een nieuwe uitzoeken.
Kun je tegen de vrouw zeggen dat je er niets aan kunt doen en toch een ander moet!

Kortom, ik zou het niet doen. Dit lijkt mij vragen om problemen
Gouwe
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Flevoland
Berichten: 286
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: D5 met bijna 4 ton op de teller, risico's tunen?

 · 
Posted: 02.01.2013 - 20:29  ·  #6
Quote door John uit Drenthe

Kortom, ik zou het niet doen. Dit lijkt mij vragen om problemen


Tja,'t is maar hoe je het bekijkt John. De mijn heeft 388K gelopen en is gechipped naar 200pk+.
Wanneer dat is gebeurd weet ik niet, heb de auto nog maar een paar maanden. Loopt prima en gewoon met beleid mee omgaan.
Aan de andere kant 163pk is ook niet misselijk, zeker niet met de huidige downsize trend.
Het is dus maar wat je wil....... <_<
Dr.Dream
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Übach-Palenberg (Scherpenseel)
Leeftijd: 42
Berichten: 1312
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: D5 met bijna 4 ton op de teller, risico's tunen?

 · 
Posted: 02.01.2013 - 20:33  ·  #7
Quote door Crusader

M'n S80 D5 163 PK automaat rijdt nu wel heerlijk, toch lonkt het tunen wel erg, minder verbruik met hoger vermogen. Motorisch is ie volgens mij perfect, loopt superstrak, geen zwarte pluim bij koude start of stevig doortrekken, olieverbruik nihil.
Maar hij heeft nu 380.000 km op de teller, welke risico's haal ik op m'n hals als ik 'm door Tunex laat tunen?

Ik denk dat je bij Tunex een groot risico loopt gezien hetgeen hier op het forum al geschreven werd :alien:
Maar de KM-stand hoeft geen blokkade te zijn.
Wel het gebruik van een rechter klompvoet :lol:
En op het forum lees ik wel goede berichten over ATM chiptuning in NL en BE.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: D5 met bijna 4 ton op de teller, risico's tunen?

 · 
Posted: 02.01.2013 - 21:35  ·  #8
Quote door Dr.Dream

Ik denk dat je bij Tunex een groot risico loopt gezien hetgeen hier op het forum al geschreven werd


Even wat leesvoer.........
recensie Tunex
recensie Tunex
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: D5 met bijna 4 ton op de teller, risico's tunen?

 · 
Posted: 03.01.2013 - 09:44  ·  #9
Quote

Ik denk dat je bij Tunex een groot risico loopt gezien hetgeen hier op het forum al geschreven werd
Maar de KM-stand hoeft geen blokkade te zijn.
Wel het gebruik van een rechter klompvoet


Mijn auto is anderhalf jaar geleden getuned door Tunex en ik ben nog steeds dik te vreden.
Het is in mijn ogen allemaal slap gegriep dat de boel stuk gaat. Ja, duhhh, ga met een niet getunede auto ook constant het uiterste vragen. Moet je 's kijken hoe lang die het volhoudt.

Ook ik heb navraag gedaan bij Tunex alvorens over te gaan op tunen en wat ze mij vertelde wat je kunt verwachten is dat een versleten koppeling van een hanadbak zich eerder zal manifesteren dan wanneer je 'm niet laat tunen. dat is volkomen logisch omdat het koppel van de motor fors omhoog gaat. En dat is wat je voelt. Het koppel. De PK's komen bij een hoger toerenbereik dus zijn die niet zo interessant met een D5.
Wat het verbruik betreft dat verschilt echt niet zo veel. Omdat ik mijn auto net een maand had heb ik geen goed inzicht in het verbruik voor de tuning. De mijne zit op een gemiddelde van zo'n 1:14 over het afgelopen jaar.
raysa
 
Avatar
 
Subject:

Re: D5 met bijna 4 ton op de teller, risico's tunen?

 · 
Posted: 03.01.2013 - 10:29  ·  #10
Kijk, dat zijn berichten waar we wat aan hebben. Eigen verstand en ervaringen.
Dank.
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2396
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: D5 met bijna 4 ton op de teller, risico's tunen?

 · 
Posted: 03.01.2013 - 11:46  ·  #11
Prettig om hier nu ook een positieve ervaring van een gebruiker te lezen .
De negatieve reactie verbaasde me, op dit forum eerst de nodige positieve ervaring over dit bedrijf gelezen. Zelfs een oproep om gezamenlijk te laten tunen bij Tunex om prijsvoordeel te behalen. En dan zo'n negatieve. Waar vind ik de negatieve ervaringen op dit forum?
Aan de hand van alle ervaringen (positief / negatief) kun je dan zelf besluiten wat te doen.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: D5 met bijna 4 ton op de teller, risico's tunen?

 · 
Posted: 03.01.2013 - 12:14  ·  #12
Ik kan me herinneren dat er eens een advies werd gevraagd i.v.m. tuning, deze persoon had Tunex in gedachten.
Destijds was de reactie om maar naar ATM te gaan i.p.v. Tunex.
Lijkt mij dat hier ook de negatieve gedachte is ontstaan.
Onterecht, maar toch.
bobschepers
 
Avatar
 
Subject:

Re: D5 met bijna 4 ton op de teller, risico's tunen?

 · 
Posted: 03.01.2013 - 13:14  ·  #13
ik zie nu net boven dat het een fabel is dat minder verbruik.

ik heb mijn v70 uit 2002 laten chippen (eigelijk nieuwe software op de chip)
Ik rij nu met een d5 gemiddeld 6.7 liter per 100 km

dwz veel snelweg (in belgie) met gemiddeld 160km per uur
in de stad rij ik ook behoorlijk door.

zeker een aanrader kwa zuinig rijden.

ik heb zelf een automaat en denk dat deze wel de nodige klappen door het chippen heeft gekregen aangezien deze moet worden gereviseerd.
Gouwe
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Flevoland
Berichten: 286
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: D5 met bijna 4 ton op de teller, risico's tunen?

 · 
Posted: 03.01.2013 - 16:13  ·  #14
Quote door bobschepers

ik heb mijn v70 uit 2002 laten chippen (eigelijk nieuwe software op de chip)
ik heb zelf een automaat en denk dat deze wel de nodige klappen door het chippen heeft gekregen aangezien deze moet worden gereviseerd.


Een goede tuning houdt rekening met je automaat. Revisie is vaak een gevolg van te lang doorrijden met een probleem, bijvoorbeeld te lang rijden met oude, vieze olie.

Een handbak rijden en de koppeling zelf te veel laten slippen heeft tot gevolg dat je platen en drukgroep heel snel in rook opgaan 8-)
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: D5 met bijna 4 ton op de teller, risico's tunen?

 · 
Posted: 03.01.2013 - 16:42  ·  #15
Je zou eens contact kunnen opnemen met Varioclean.
Daar krijg je een eerlijk antwoord en ze reviseren ook.
Wel goed om te weten dat ze ook kijken wat er precies aan revisie toe is.
Hun specialisatie zit namelijk in de deelrevisie !
 
Selected quotes for multi-quoting:   0