Met pensioen, blijven rijden in mijn XC70 diesel?

 
 
 
 
 
FritsXC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 67
Berichten: 306
Geregistreerd: 02 / 2022
Subject:

Re: Met pensioen, blijven rijden in mijn XC70 diesel?

 · 
Posted: 10.10.2023 - 11:58  ·  #16
Quote door folke3

Je gaat makkelijker naar gelegenheden waarvoor je voorheen geen of te kort tijd had.


Daar heb je zeker een punt. Ik heb nog een audio hobby, speel golf, we hebben nog een caravan en een sloepje die makkelijk op een trailer gaat. En.... ik hou van autorijden. Voor mij zeker geen straf.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2208
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Met pensioen, blijven rijden in mijn XC70 diesel?

 · 
Posted: 10.10.2023 - 12:06  ·  #17
Het comfort, de trekkracht en de lage inruilwaarde zouden voor mij redenen genoeg zijn om lekker door te blijven rijden en de hogere belasting voor lief te nemen.
RIVADA
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 370
Geregistreerd: 07 / 2019
Subject:

Re: Met pensioen, blijven rijden in mijn XC70 diesel?

 · 
Posted: 10.10.2023 - 18:03  ·  #18
my 2 cts:

Ook voor mij is het pensioen niet ver weg meer: 1, hooguit 1,5 jaar en het is zo ver.
Ik rijd nu een V70 D5, ooit gekocht als snelle vervanger voor mijn A4 die alleen maar onverwachte facturen aan het genereren was. Maar de V70 bevalt eigenlijk heel erg goed, zonder echt op te vallen, een beetje als water uit de kraan.
De grootste kostenpost van de V70 is zodoende de wegenbelasting en dus zit ook ik straks met de afweging wat ik met de V70 ga doen.
Vooralsnog blijft de V70 na ingaan van mijn pensioen: financieel is dat geen probleem en lange stukken autorijden is in de V70 niet echt een straf. Nogmaals naar de Noordkaap staat nog altijd op mijn todo list, en ook ben ik regelmatig in Italië te vinden.
Wat echter wel vervelend kan uitpakken is wanneer onze regering -al dan niet zwichtend voor de chantage praktijken van allerhande milieugroepen- de kosten voor diesel sky-high gaat maken. Maar ach, wie dan leeft, wei dan zorgt.... :)
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 517
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Met pensioen, blijven rijden in mijn XC70 diesel?

 · 
Posted: 10.10.2023 - 21:11  ·  #19
Tja ik ga over 34(?) jaar met pensioen, dus ik zal dan wel zorgen;).
Alle gekheid op een stokje, ik vraag mezelf ook wel eens af wat ik hierna ga rijden. Met inmiddels meer dan 4 ton op de klok is ie volgens de kenners net ingelopen, maar met 50.000km/jaar zit ik binnen een paar jaar op veel meer kilometers. Het nieuwe spul kan me, op een paar onbetaalbare auto’s na, eigenlijk niet zo bekoren. Ik heb dus besloten om deze auto dus ook hélemaal op te rijden, tot het niet meer mag of kan (of er drastisch iets veranderd in mijn situatie). Als ik nu met pensioen zou gaan én ik zou het financieel kunnen verantwoorden, dan zou ik eerst eens een jaar kijken hoeveel kilometers ik daadwerkelijk rijdt, en als dat er inderdaad weinig zijn, dan zou ik exact dezelfde auto kopen maar dan op benzine.
FritsXC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 67
Berichten: 306
Geregistreerd: 02 / 2022
Subject:

Re: Met pensioen, blijven rijden in mijn XC70 diesel?

 · 
Posted: 10.10.2023 - 21:33  ·  #20
Quote door hetschaap

Tja ik ga over 34(?) jaar met pensioen, dus ik zal dan wel zorgen;).
Alle gekheid op een stokje, ik vraag mezelf ook wel eens af wat ik hierna ga rijden. Met inmiddels meer dan 4 ton op de klok is ie volgens de kenners net ingelopen, maar met 50.000km/jaar zit ik binnen een paar jaar op veel meer kilometers. Het nieuwe spul kan me, op een paar onbetaalbare auto’s na, eigenlijk niet zo bekoren. Ik heb dus besloten om deze auto dus ook hélemaal op te rijden, tot het niet meer mag of kan (of er drastisch iets veranderd in mijn situatie). Als ik nu met pensioen zou gaan én ik zou het financieel kunnen verantwoorden, dan zou ik eerst eens een jaar kijken hoeveel kilometers ik daadwerkelijk rijdt, en als dat er inderdaad weinig zijn, dan zou ik exact dezelfde auto kopen maar dan op benzine.


Zou voor mij dan de 6 cilinder worden.
BraboFrits
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tilburg
Leeftijd: 68
Berichten: 368
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Met pensioen, blijven rijden in mijn XC70 diesel?

 · 
Posted: 12.10.2023 - 13:46  ·  #21
Quote door FritsXC70

Elektrisch staat niet op mijn lijstje, ook geen hybride. Zou dan benzine worden.

Ha naamgenoot, voor mij was het juist wel een optie om naar hybride te gaan. De laatste jaren van mijn werkzame leven gebruikte ik mijn V70 D5 veel te weinig en dan gaat die belasting toch wel drukken. Die V70 heeft al bijna 3 jaar een zeer tevreden nieuw baasje, ook hier aanwezig op het forum.
Nu ruim een jaar pensionado en ik rij vrij veel ritten in en vlakbij onze woonplaats. Dan is elektrisch rijden voor mij ideaal en ook beter voor de benzinemotor die dan niet teveel korte ritten rijdt. Ook de wegenbelasting is nu (nog wel) een stuk gunstiger terwijl mijn XC90 aanmerkelijk zwaarder is. Onbegrijpelijk die hetze tegen moderne diesels...

Succes met je keuze en alvast een heel fijne grote vakantie gewenst!
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 298
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Met pensioen, blijven rijden in mijn XC70 diesel?

 · 
Posted: 12.10.2023 - 17:48  ·  #22
Ik denk dat als je die vraag aan 100 verschillende mensen stelt dat je ook 100 verschillende antwoorden krijgt 😂
Is ook al wel een beetje gebleken tot nu toe.

Zelf zou ik misschien eens met een S80 of XC90 met een v8 gaan proefrijden. Ik hou wel van een snelle (semi eigenaardige) auto 😊
Marcel classic v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 287
Geregistreerd: 01 / 2022
Subject:

Re: Met pensioen, blijven rijden in mijn XC70 diesel?

 · 
Posted: 12.10.2023 - 19:04  ·  #23
Is de nieuwe ex30 mss interessant?
Met het geld wat je nu kwijt bent aan belasting /onderhoud kan je mss stukje van die ex mee betalen
FritsXC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 67
Berichten: 306
Geregistreerd: 02 / 2022
Subject:

Re: Met pensioen, blijven rijden in mijn XC70 diesel?

 · 
Posted: 12.10.2023 - 19:32  ·  #24
Quote door BraboFrits

Quote door FritsXC70

Elektrisch staat niet op mijn lijstje, ook geen hybride. Zou dan benzine worden.

Ha naamgenoot, voor mij was het juist wel een optie om naar hybride te gaan. De laatste jaren van mijn werkzame leven gebruikte ik mijn V70 D5 veel te weinig en dan gaat die belasting toch wel drukken. Die V70 heeft al bijna 3 jaar een zeer tevreden nieuw baasje, ook hier aanwezig op het forum.
Nu ruim een jaar pensionado en ik rij vrij veel ritten in en vlakbij onze woonplaats. Dan is elektrisch rijden voor mij ideaal en ook beter voor de benzinemotor die dan niet teveel korte ritten rijdt. Ook de wegenbelasting is nu (nog wel) een stuk gunstiger terwijl mijn XC90 aanmerkelijk zwaarder is. Onbegrijpelijk die hetze tegen moderne diesels...

Succes met je keuze en alvast een heel fijne grote vakantie gewenst!


Dank, naamgenoot! De onzekerheid m.b.t. wegenbelasting werkt nu niet mee om een keuze te maken, helaas....
FritsXC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 67
Berichten: 306
Geregistreerd: 02 / 2022
Subject:

Re: Met pensioen, blijven rijden in mijn XC70 diesel?

 · 
Posted: 12.10.2023 - 19:36  ·  #25
Quote door Marcel classic v70

Is de nieuwe ex30 mss interessant?
Met het geld wat je nu kwijt bent aan belasting /onderhoud kan je mss stukje van die ex mee betalen



Nee, E zie ik nog niet zitten als vervanging. Misschien wachten en kijken of een ombouw naar waterstof toch een optie is. Schijnt bij diesels vanwege constructie blok een goede optie te zijn.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0