Met pensioen, blijven rijden in mijn XC70 diesel?

 
 
 
 
 
FritsXC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 67
Berichten: 304
Geregistreerd: 02 / 2022
Subject:

Met pensioen, blijven rijden in mijn XC70 diesel?

 · 
Posted: 08.10.2023 - 13:17  ·  #1
Ik ga binnenkort met pensioen en ga dus minder rijden. Ik schat dat ik straks nog zo'n 4-5000 km per jaar rij. Korte stukjes om het huis meer op de fiets en voor iets langer hebben we een E fiets aangeschaft.

Nu heeft mijn XC nog maar 136.000km gelopen. Is van 2014 en het is gewoon een heerlijke auto. Dat hoef ik verder niet toe te lichten, denk ik.

Wegenbelasting begint er dan wel in te tikken en voor de 2.0 5 cilinder is weinig km's / korte stukjes op termijn natuurlijk ook niet goed.


Wat zou je doen: Een leuk alternatief op benzine opzoeken, bv een leuke cabrio die mij de XC doet vergeten, of doorrijden en blijven genieten van de XC?
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2396
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Met pensioen, blijven rijden in mijn XC70 diesel?

 · 
Posted: 08.10.2023 - 13:45  ·  #2
Helaas zijn de dieselversies door overheids maatregelen in de verdomhoek geduwd, heel jammer.
Dat de XC70 je goed bevalt is logisch, maar als je voor een cabrio gaat zul je zeker de beschikbare laadruimte gaan missen. En bij verkoop/ inruil van de XC70 zul je hier financieel niet vrolijk van worden. Met de kilometers die je gaat maken worden het wel prijzige kilometers.
Lastige keuze.
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 512
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Met pensioen, blijven rijden in mijn XC70 diesel?

 · 
Posted: 08.10.2023 - 16:44  ·  #3
Tjonge, inderdaad lastige keuze want je rijdt je XC70 niet meer ‘op’. Misschien heb je iets aan deze tip; kijk eens welke auto jouw de XC70 doet vergeten (misschien een XC70 op benzine…?). Kijk eens wat die kost in aanschaf en qua vaste lasten. Vergelijk dat eens met de potentiële verkoopwaarde en vaste lasten van je huidige XC70, en bereken dan eens hoeveel jaar je die nieuwe auto moet rijden vs. met je huidige auto door te rijden. Dan weet je na hoeveel jaar het omslagpunt ligt.
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 541
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Met pensioen, blijven rijden in mijn XC70 diesel?

 · 
Posted: 09.10.2023 - 08:12  ·  #4
Heb je de rekensom al eens goed gemaakt?

Wat zijn de kosten/jaar bij 5000km? (Verzekering, wegenbelasting, brandstof)
Wat zouden de kosten/jaar zijn van een andere auto?
Wat zou je afschrijving zijn bij verkoop?
Hoe lang verwacht je nog je xc te houden?

Waarschijnlijk bespaar je door de afschrijving op de xc70 minder dan je nu op je gevoel zou denken.
Daarnaast: als je een nieuwere auto neemt, dan gaat die ook weer meer afschrijven.

Wel mooi moment om full electric te gaan.
henry classic v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: N/O Veluwe
Leeftijd: 61
Berichten: 692
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Met pensioen, blijven rijden in mijn XC70 diesel?

 · 
Posted: 09.10.2023 - 09:48  ·  #5
Je kunt ook een wagen overwegen op LPG
Met de huidige brandstofprijzen ligt het omslagpunt erg gunstig als de LPG installatie al aanwezig is...
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2058
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Met pensioen, blijven rijden in mijn XC70 diesel?

 · 
Posted: 09.10.2023 - 10:07  ·  #6
Mijn bescheiden mening;
Kun je het betalen en vind je het niet erg om te betalen? Ongeacht dat de km's die je maakt. De XC houden en niet meer over nadenken.
Ga je door het pensioen achteruit in inkomen en is een dergelijk hoog maandelijks bedrag te veel van het goede? Verkopen en een goedkope(re) auto zoeken :-)
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Met pensioen, blijven rijden in mijn XC70 diesel?

 · 
Posted: 09.10.2023 - 10:42  ·  #7
Eens met Joriz. Met pensioen gaan is sowieso een belangrijk moment om je persoonlijke financiën te heroverwegen, want tenzij je bij wilt werken, heb je in principe geen manieren meer om je inkomen uit te breiden, en vaak gaat dat achteruit t.o.v. tijdens je werkende leven (al valt dat voor jouw generatie mogelijk nog mee, maar dat is een ander verhaal). Dus kijk naar wat in de toekomst je inkomen gaat zijn vs je uitgaven, en bepaal daarop. Als de vaste last te hoog is, iets goedkopers zoeken, maar of dit het juiste moment is om over te stappen betwijfel ik persoonlijk. Om langetermijnbeslissingen te maken op vlak van mobiliteit qua investering moet je eerst meer duidelijkheid hebben waar de wegenbelasting en stroomprijs naartoe gaat, want overstap naar EV kan nog wel eens tegenvallen qua kosten als hier niet iets aan gedaan wordt, en dan had je net zo goed de XC kunnen houden want dan heb je geen aanschafkosten en onzekerheid. Dus persoonlijk zou ik het grotere plaatje wel even tegen elkaar afzetten (inkomsten vs uitgaven) maar puur op autovlak bekeken zou ik het persoonlijk nog even aankijken alvorens deze auto te verkopen waar je blij mee bent.
FritsXC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 67
Berichten: 304
Geregistreerd: 02 / 2022
Subject:

Re: Met pensioen, blijven rijden in mijn XC70 diesel?

 · 
Posted: 09.10.2023 - 10:50  ·  #8
Dank voor de reacties! Ik ga er financieel niet op achteruit. Gelukkig.... Daarvoor hoeft de XC niet weg.

Elektrisch staat niet op mijn lijstje, ook geen hybride. Zou dan benzine worden.
Volvofiel2
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 123
Geregistreerd: 11 / 2019
Subject:

Re: Met pensioen, blijven rijden in mijn XC70 diesel?

 · 
Posted: 09.10.2023 - 16:33  ·  #9
Klinkt alsof je de ruimte hebt om het gewoon een tijdje te ervaren. Misschien komt er wel een nieuwe hobby op je pad waarvoor je meer kilometers gaat maken. Mijn advies zou zijn om eerst te gaan genieten van je pensioen en als alle veranderingen een beetje zijn neergedaald pas de auto in de overwegingen te betrekken. Hoe dan ook een lekker vooruitzicht!
WillemV
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 711
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

Re: Met pensioen, blijven rijden in mijn XC70 diesel?

 · 
Posted: 09.10.2023 - 16:47  ·  #10
Ga van je pensioen en je XC genieten.
En als het kan lijden dan zeker de XC niet wegdoen, je gaat er spijt van krijgen.

Ik heb een tijdje in een kleine Mercedes A140 gereden en mij beviel het niet. Ik moet nog 8 weken wachten om met pensioen te gaan en m’n S60, 173K op de teller, blijft ook lekker voor de deur.
FritsXC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 67
Berichten: 304
Geregistreerd: 02 / 2022
Subject:

Re: Met pensioen, blijven rijden in mijn XC70 diesel?

 · 
Posted: 09.10.2023 - 19:15  ·  #11
Quote door Volvofiel2

Klinkt alsof je de ruimte hebt om het gewoon een tijdje te ervaren. Misschien komt er wel een nieuwe hobby op je pad waarvoor je meer kilometers gaat maken. Mijn advies zou zijn om eerst te gaan genieten van je pensioen en als alle veranderingen een beetje zijn neergedaald pas de auto in de overwegingen te betrekken. Hoe dan ook een lekker vooruitzicht!


Goede tip, neem ik zeker mee.
FritsXC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 67
Berichten: 304
Geregistreerd: 02 / 2022
Subject:

Re: Met pensioen, blijven rijden in mijn XC70 diesel?

 · 
Posted: 09.10.2023 - 19:24  ·  #12
Quote door WillemV

Ga van je pensioen en je XC genieten.
En als het kan lijden dan zeker de XC niet wegdoen, je gaat er spijt van krijgen.

Ik heb een tijdje in een kleine Mercedes A140 gereden en mij beviel het niet. Ik moet nog 8 weken wachten om met pensioen te gaan en m’n S60, 173K op de teller, blijft ook lekker voor de deur.


Vanmiddag bij een garage geweest. Saab Cabrio gekeken. Vertelde dat de Saab dan wel mij de XC moest doen vergeten. De man deed niet positief over mijn XC. Zou dan de handel ingaan. Hij belde met een handelaar en zou nog erop terug komen. Ik was al snel klaar met die negatieve benadering. Daar dus even niet voor mij.

Mijn vrouw heeft een A170 Avangarde. Best leuke auto, maar haalt het natuurlijk niet bij mijn XC. Op de terugreis door noord Groningen, via een omweg wegens wegwerkzaamheden, weer genoten van mijn XC.

Vrijdag koffie drinken met een man die in de auto business zit, is voor mij een vertrouwd persoon. Kijken wat hij zegt. Ik ga niet over een nacht ijs en ben dus dankbaar voor jullie reacties.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3184
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Met pensioen, blijven rijden in mijn XC70 diesel?

 · 
Posted: 09.10.2023 - 19:45  ·  #13
Ik wist wel wat ik zou doen wanneer ik met pensioen zou gaan. Mijn jaarlijkse kilometrage zou verdubbelen doordat ik drie keer per jaar richting scandinavië zou rijden. Daarnaast ook nog eens een paar keer de andere kant op.
Ik zou hem zekers (nog) niet weg doen.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Met pensioen, blijven rijden in mijn XC70 diesel?

 · 
Posted: 09.10.2023 - 23:01  ·  #14
Toen ik met pensioen ging was ook mijn inschatting veel minder te gaan rijden. Maar kom de afgelopen jaren toch steeds aan 8-10.000 km. Je gaat makkelijker naar gelegenheden waarvoor je voorheen geen of te kort tijd had. Al met al ben ik blij mijn S60 benzine te rijden, puur voor het comfort en de betrouwbaarheid. Jouw auto heeft nog een leven voor zich. Ga daarvan genieten !
FritsXC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 67
Berichten: 304
Geregistreerd: 02 / 2022
Subject:

Re: Met pensioen, blijven rijden in mijn XC70 diesel?

 · 
Posted: 10.10.2023 - 11:54  ·  #15
Quote door ohz274

Ik wist wel wat ik zou doen wanneer ik met pensioen zou gaan. Mijn jaarlijkse kilometrage zou verdubbelen doordat ik drie keer per jaar richting scandinavië zou rijden. Daarnaast ook nog eens een paar keer de andere kant op.
Ik zou hem zekers (nog) niet weg doen.


Klopt, ik heb nog een rondje Portugal / Spanje en rondje Zweden / Noorwegen op mijn lijstje staan. Echter is mijn vrouw nog niet met pensioen, dus de duur van deze ritten is de beperking nog.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0