Is mijn accu slecht?

12.2v in rust

 
 
 
 
 
WiWaaz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuidlaren
Berichten: 132
Geregistreerd: 04 / 2021
Subject:

Is mijn accu slecht?

 · 
Posted: 15.04.2023 - 15:54  ·  #1
Hi,

Mijn alarmsirene gaat sporadisch af. De sensor in de hemel al eens vervangen, leek het een tijdje weg.

Soms gaat die weken niet af, soms 3x per dag.

Mijn vermoeden is/was dat het de sirene is, en de batterij daarin die lekt. Maar het schijnt dat je dan vaak ook een 'alarm service vereist' krijgt in de auto.

Nu kreeg ik de tip dat dit wel eens te maken kon hebben met mijn gewone auto accu. Door val spanning wordt het alarm getriggerd.

Gemeten waarden:
12.2v bij 'rust', 10.4 bij starten en 14.2 bij draaiende motor.
Na stuk rijden 12.5 bij rust.

De 10.4 en 14.2 lijken mij prima. Vraag is dus of 12.2, en het verval daar naartoe, het signaal is dat de accu slecht is.

Vervang liever een accu dan een alarmsirene. Misschien niet qua kosten, wel qua inspanning.
Welke expert heeft een antwoord?
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3729
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Is mijn accu slecht?

 · 
Posted: 15.04.2023 - 17:18  ·  #2
Trek de zekering er uit van het alarm, dat is nog goedkoper en dan weet je het ook meteen ;)
En wees nou eerlijk, een oude Volvo staat nou niet echt hoog op de lijst van het dievengilde
isaacvanasselt
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veldhoven
Berichten: 27
Geregistreerd: 04 / 2023
Subject:

Re: Is mijn accu slecht?

 · 
Posted: 16.04.2023 - 17:00  ·  #3
Ik ben ook geen expert maar ik meet ook 12.2V voor mijn accu in rust (onder de motorkap). Dat moet ook genoeg zijn want waarom zouden ze apparatuur in de auto ontwerpen die meer dan 12V nodig heeft??

Als terzijde: Mijn ruststroom na 10 minuten is 16mA, 1 minuut na 'deuren dicht' ongeveer 100mA.
Benno123
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Langeweg, brabant
Berichten: 190
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Is mijn accu slecht?

 · 
Posted: 17.04.2023 - 08:33  ·  #4
10,4 bij starten is al aan de lage kant. Een volle accu is normaal ca. 12,6 volt. 12,2 is een gedeeltelijk ontladen of slechter wordende accu. Soms zijn alarmsystemen erg gevoelig op spanningsval. gemakkelijkste is natuurlijk om er tijdelijk een andere accu in te testen die wel goed is om te kijken of het probleem weggaat, dan weet je het zeker. Maar als je die niet bij de hand hebt. Weet niet hoe volvo het doet in die modellen maar ik weet dat er bij BMW en andere merken soms een tweede kleine stroomvoorziening is speciaal voor het alarm zodat als een onverlaat de accu losmaakt het alarm het nog steeds doet.

Benno
Gimle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Homepage: royalcrystalline.n…
Berichten: 718
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: Is mijn accu slecht?

 · 
Posted: 17.04.2023 - 08:39  ·  #5
Ditzelfde heb ik gehad met mijn vorige S80. Toen was het de sensor in de wielkast?
In ieder geval, toen werd er gezegd dat er een zuur vanuit de batterij erop lekte en dat dit op een gegeven moment bij al deze sensoren gebeurd.
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 103
Berichten: 1355
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Is mijn accu slecht?

 · 
Posted: 17.04.2023 - 09:00  ·  #6
Ook bij mij,zelfde herkenbare klacht.
In de sirene zit feitelijk alles dus ook de stroomvoorziening in de vorm van een stapeltje knoopcel batterijen..meen 5stuks.
Ik heb toen een nieuwe gekocht,belachelijk duur...je krijg ze wel open daar zijn menige filmpjes over te vinden,met een dremel of iets dergelijks...maar als de boel al gelekt heeft is de sirene afgeschreven.
Bij mij in de straat gaat af en toe een auto alarm af...geen hond die er op reageert dus of het nut heeft om een paar honderd euro uit te geven......
henry classic v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: N/O Veluwe
Leeftijd: 61
Berichten: 692
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Is mijn accu slecht?

 · 
Posted: 17.04.2023 - 09:41  ·  #7
Ik heb dat ook gehad, heb er toen een nieuw alarm ingezet omdat de oude was gaan lekken en niet meer te repareren viel.
Maar ook met een nieuw alarm gaat deze af en toe loeien... meestal bij warm weer als de wagen een tijdje staat en met de afstandsbediening op slot is gezet.
Enige wat ik me kan bedenken is stof in de bewegingsensor of dat er een spinnetje of vliegje op gaat zitten of zoiets :-/

Ik zet derhalve mijn wagen op slot met de sleutel, dan staat het alarm niet aan (knippert dat lampje voor op het dashboard niet)
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 456
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Welke zekering is dat?

 · 
Posted: 17.04.2023 - 11:45  ·  #8
Quote door [-Tom-]

Trek de zekering er uit van het alarm, dat is nog goedkoper en dan weet je het ook meteen ;)
En wees nou eerlijk, een oude Volvo staat nou niet echt hoog op de lijst van het dievengilde


Krijg sinds kort ook af en toe die melding, dacht eigenlijk dat het een probleem zou zijn met de batterij van de AB. Alarm staat steeds vaker in de hondenstand :) #valsalarm
WiWaaz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuidlaren
Berichten: 132
Geregistreerd: 04 / 2021
Subject:

Re: Is mijn accu slecht?

 · 
Posted: 17.04.2023 - 12:54  ·  #9
Dank voor alle reacties.
Uiteraard terechte vraag in hoeverre het alarm nog van toegevoegde waarde is. Toch al een paar keer nut van gehad (hond in de auto vergeten, 2-jarige zoontje was blijkbaar in de auto terecht gekomen en een keer een raam open laten staan).

Voor nu toch gegaan voor zekering er uit. Heb mijn twijfels over de accu, dus als die het inderdaad binnen korte termijn begeeft en ik een nieuwe plaats, doe ik de zekering er ook weer in.
Als nu het alarm toch weer af gaat, weet ik zeker dat het de lekkende batterij in de sirene is en zal ik daar dus iets mee moeten.
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 456
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Welke zekering is het?

 · 
Posted: 17.04.2023 - 16:09  ·  #10
Want ik heb het niet goed kunnen vinden in haynes.

Alvast dank voor het delen!
JP
WiWaaz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuidlaren
Berichten: 132
Geregistreerd: 04 / 2021
Subject:

Re: Is mijn accu slecht?

 · 
Posted: 17.08.2023 - 16:01  ·  #11
Maanden verder en geen issues met accu gehad. Dus moest wel de sirene zijn was mijn conclusie.
De zekering er destijds uitgehaald, maar dat geeft elke keer de melding 'alarm service vereist' en een oranje driehoek. Niet verschrikkelijk, maar ook niet leuk.

Op het moment zijn de koplampen er uit en dus kon ik 'vrij makkelijk' (viel nog vies tegen) bij de sirene. Dus die gedemonteerd met de intentie om dan ook de software uit te laten schrijven.
Uit nieuwsgierigheid toch de sirene maar open gemaakt. Zie foto's. Ik zie eigenlijk geen lekkage en de printplaat lijkt ook nog goed.
Iemand ideeën? Kan er nog iets anders mis zijn met alarm?
Nu begin ik toch te twijfelen of ik niet een nieuwe batterij er aan koppel. Leukste is als iets wat er op zit, het ook doet. Aan de andere kant; een 15 jaar oude auto kan ook wel zonder alarm.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 275
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Is mijn accu slecht?

 · 
Posted: 17.08.2023 - 17:22  ·  #12
Zit het plaatje van de bewegingssensor in je hemel niet gewoon los in de hemel? Veel voorkomend probleem is dat de randen van de hemel niet hun vorm behouden en dan krijgt dat plaatje speling. Bij mij is dat zo en dan reageert het alarm op de meest kleine trillingen al. Ik heb voor voorlopig de stekker van die sensor los gemaakt, nu kan ik wel nog het alarm gebruiken maar gaat ie niet meer te pas en te onpas af. Alleen krijg je dan bij starten even de melding: "alarm service vereist"

Overigens volgens mij is een spanningsval van 12v naar 10v normaal, een startmotor verbruikt nou eenmaal behoorlijk wat. Als het bijv naar 8v terug valt is je accu wel overleden.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0