Minder motorvermogen

Minder motorvermogen

J.W.Woermeijer
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

Minder motorvermogen

· 
Posted: 20.01.2018 - 19:09  ·  #1
Beste mede techneuten ik heb jullie hulp even nodig, want ondanks dat ik bijna kaal ben zit ik met mijn handen in mijn haar!!

Sinds afgelopen vrijdag ben ik weer eigenaar van een Volvo S60 T5 uit 2004 nadat mijn andere S60 T5 me in de steek liet.
Echter komen er na enkele ritjes wat kuren naar boven, waarvan er eentje echt stront vervelend is en ik het probleem niet kan vinden.

Ik krijg namelijk geregeld de melding "minder motorvermogen" in mijn display, het gele driehoekje gaat branden en de auto is dan dus ook niet voorruit te branden, en soms wordt deze even geruild voor de melding "motormanagement service vereist".
Deze meldingen kunnen weg gaan na hem opnieuw te starten maar blijven vaker staan.
Ik heb eerst zelf met Vida het spul uitgelezen en gewist en heb een paar keer met mijn universele OBD-lezer het spul uitgelezen en uiteraard ook gereset (handig als je onderweg bent) en ben bij de dealer geweest welke de zelfde meldingen kreeg als ik.

De OBD geeft de code P2126 aan, dit zou de gaspedaalsensor moeten zijn, en Vida bij de volvo dealer geeft een soortgelijke melding namelijk: ECM-9520 gaspedaalstandsensor, analoog signaal - onjuist signaal.
De dealer gaf aan dat ik me bekabeling vanaf de zekeringenkast (zekering 8) van onder de motorkap tot aan de gaspedaal sensor moest controleren, dit heb ik gedaan en qua weerstand en de spanning die ik meet op pen 1 + en pen 3 - van het gaspedaal is het goed.
Daarna heb ik het relais 2/32 die in de zekeringkast zit onder de motorkap vervangen voor een nieuwe, deze schakelt de spanning voor de penbobine's en de gaspedaalsensor maar ook dit was niet de oplossing.
Daarna heb ik de LMM vervangen door de LMM uit de andere "defecte" S60 maar ook dit hielp niet.
Dus heb maar met Vida dat testje uitgevoerd voor de gaspedaalsensor en dan "lijkt" het ook wel goed, maar helaas niets de melding kwam dus ook gewoon weer terug, dus vandaag heb ik het gaspedaal van mijn defecte S60T5 gedemonteerd en in de "nieuwe" S60T5 gezet maar ook dit hielp weer niet, de melding kwam gewoon terug en moest dus verder gaan met zoeken.
Ik wilde toen de bekabeling gaan concentreren naar de ECU/CEM module onder de motorkap.
Maar toen ik deze demonteerde zag ik dat deze er al meerdere keren uit was geweest omdat er aan de zijkant van de ECU/CEM module meerdere krassen zaten van de fijne stukje gereedschap wat je nodig hebt om hem te demonteren.
Ik heb het vermoede dat het dus al wat langer speelt, maar wat kan dit nou veroorzaken?
Ik heb overigens nog niets kunnen meten naar de ECU\CEM module omdat ik alleen was en de meetsnoeren tekort had.
Wel weet ik nu hoe ik de ECU/CEM eruit kan krijgen en welke draden het zijn onder op de connector.

Maar het vreemde, op de terugweg vanaf mijn "hobbyschuur" naar huis 10Km is de melding niet meer geweest, en zelfs na wat stevig rijden komt de melding nog niet terug. Ik snap er even geen snars van en ben benieuwd of er mensen zijn die dit herkennen.

Met vriendelijke groet,

Jan-WIllem Woermeijer
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

Re: Minder motorvermogen

· 
Posted: 21.01.2018 - 07:31  ·  #2
Ik heb 1x een soortgelijk iets gehad, wat de nodige kopbrekers en hoofdpijn heeft veroorzaakt Bleek uiteindelijk de ECU er niet goed ingedrukt te zijn (in zijn voetjes) en de paarse klemmetjes de ECU niet goed op zijn plaats hielden. Met als gevolg een wiebelende ECU met of wel contact of geen/half contact. Ook pas dus na lang zoeken achter gekomen. Uiteindelijk de ECU netjes vastgezet zoals het hoort en de problemen waren weg. Er had dus ooit al eens een keer iemand aan die ECU zitten rommelen....

Selected quotes for multi-quoting:   0