Minimale dikte remschijf voor APK

Dikte remschijven

 
 
 
 
 
teunnis
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 40
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Minimale dikte remschijf voor APK

 · 
Posted: 24.11.2014 - 22:47  ·  #1
Hallo Volvo liefhebber

Ik ben mijn auto aan het controleren want binnenkort moet hij weer voor de apk (feb 2014).

ik heb de voor remblokken gedemonteerd alles weer schoongemaakt en gangbaar gemaakt
vooral de rem geleiding heb ik weer lekker in het vet gezet
ik heb de auto pas 1,5 jaar dus heb dit nooit eerder gedaan bij een Volvo
alles ziet er degelijk uit.
Echter volgens Volvo mogen mijn schijven minimaal 23 dikt zijn, nieuw zijn ze 26 mm .
Mijn schijven zijn 285 mm in diameter ik heb een S80 2006 2.4 170 PK
Aangezien mijn blokken nog 8 mm dik zijn wilde ik eigenlijk nog wel even doorrijden en dan
schijven en blokken tegelijk vervangen
Wat is voor de apk de minimale dikte van de schijven (voor) is dat ook 23 mm of staat daar een andere maat voor
Alvast bedankt voor jullie reactie;s

Gr teunnis
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Minimale dikte remschijf voor APK

 · 
Posted: 24.11.2014 - 22:51  ·  #2
Bij mijn weten is dit geen probleem voor de APK.
Een eis, ze moeten goed werken en, zo lees ik, dat doen ze.
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 35
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Minimale dikte remschijf voor APK

 · 
Posted: 24.11.2014 - 23:05  ·  #3
Ook tijdens de apk wordt hiernaar gekeken en houd men de 23mm aan die Volvo voor schrijft
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Minimale dikte remschijf voor APK

 · 
Posted: 24.11.2014 - 23:15  ·  #4
Klopt wat je zegt.
Heb het even opgezocht.
Quote
De dikte van de remschijf kan per model verschillen. Tussen een geventileerde remschijf en een reguliere remschijf mag verschil zitten. Soms staat de minimum dikte op de remschijf vermeld. Indien dit niet het geval is kunt u informeren naar de minimale dikte voor uw auto. U kunt dan de dikte meten met een schuifmaat of liniaal. Indien er gevaar bestaat op het breken van de remschijf kan dit een punt van afkeur zijn.


Wel bijzonder.
De V70 van mijn schoonvader voldeed duidelijk niet aan deze eis, maar is wel gewoon goedgekeurd.
Kennelijk wordt er met meerdere maten gemeten.
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 35
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Minimale dikte remschijf voor APK

 · 
Posted: 24.11.2014 - 23:18  ·  #5
Ik denk dat als de schijf er verder nog goed uit ziet ze niet zo snel een schuifmaat pakken om de boel op te meten
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5830
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Minimale dikte remschijf voor APK

 · 
Posted: 25.11.2014 - 08:54  ·  #6
Dat weet ik wel zeker. alleen als de schijf er verdacht uitziet en de temmentest problemen geeft zal men gaan meten.

Hoewel bij bepaalde garages ook de drang naar werk groot kan zijn en men graag een setje verkoopt :-) dan kan zelfs een wel goede schijf gemeld worden als versleten :-) :-)
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Minimale dikte remschijf voor APK

 · 
Posted: 25.11.2014 - 10:39  ·  #7
Mijn garagist weet dat ik zelf sleutel en helpt me weleens. Bij de APK zijn de wielen er niet eens afgeweest. Heeft even door de velgen naar de schijven en blokken getuurd en een proefrit gemaakt. Dat vond hij kennelijk voldoende.
teunnis
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 40
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

remmen

 · 
Posted: 26.11.2014 - 09:31  ·  #8
Volvo Gekken

bedankt voor jullie reacties
ik heb toch maar even mijn garage gebeld waar ik normaal mijn auto laat keuren
Dit is geen Volvo dealer volgens hem kijkt de APK alleen naar de juiste werking van de remmen
de schijven mogen niet meer dan 50 verroest zijn(dat is nogal wat).
De opgegeven 23 mm van de Volvo is puur een veiligheidsnorm aangezien mijn schijven net onder deze grens zitten, rij ik toch nog even door dat mijn blokken ook minimaal zijn en dan vervang ik beide.

Gr
Teunnis
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Minimale dikte remschijf voor APK

 · 
Posted: 26.11.2014 - 11:42  ·  #9
over verkeerde zuinigheid gesproken: je schijven zitten ònder de maat, en je wacht met vervangen tot je blokken ook helemaal op zijn?! los van het directe veiligheidsrisico loop je, door zo ver door te rijden ook de kans dat je remklauw hiervan ook een opdonder krijgt (blokken en schijven slijten (meer of minder) scheef af), je zuiger gaat daardoor kantelen/knellen als die te ver uit zijn cilinder komt.. en dan kan/moet je ook je remklauw reviseren of vervangen.. maar je hebt wèl maximaal gebruik gemaakt van je blokken, die maar €35 (Bosch) hoeven te kosten..
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Minimale dikte remschijf voor APK

 · 
Posted: 26.11.2014 - 11:49  ·  #10
er is nog een reden, de zuigers komen te ver uit de positie, als er dan een hoesje niet helemaal fris is, gaat de zuiger roesten, dan kan je de hele klauw gaan vervangen, of als je geluk hebt alleen de zuiger.
Dat is allemaal te voorkomen....
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Minimale dikte remschijf voor APK

 · 
Posted: 26.11.2014 - 11:53  ·  #11
Quote door TPR Powerflush

er is nog een reden, de zuigers komen te ver uit de positie, als er dan een hoesje niet helemaal fris is, gaat de zuiger roesten, dan kan je de hele klauw gaan vervangen, of als je geluk hebt alleen de zuiger.
Dat is allemaal te voorkomen....


dank je, die vergat ik in mijn verbauweratie =)
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Minimale dikte remschijf voor APK

 · 
Posted: 26.11.2014 - 12:26  ·  #12
Bovendien, zo duur is het ook allemaal niet. Ik heb mn schijven en blokken hiervandaan: http://bit.ly/1vMUNxC (NB: selectie op basis van mijn kenteken).

Gewoon prima spul. Ik kreeg Fremax schijven, ABS blokken. 100 euro voor een complete set. En anders ben je iets duurder uit. Dus om daar nou ingewikkeld over te gaan doen lijkt me idd. verkeerde zuinigheid.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Minimale dikte remschijf voor APK

 · 
Posted: 26.11.2014 - 13:32  ·  #13
Quote door grrroovedude

Bovendien, zo duur is het ook allemaal niet. Ik heb mn schijven en blokken hiervandaan: http://bit.ly/1vMUNxC (NB: selectie op basis van mijn kenteken).

Gewoon prima spul. Ik kreeg Fremax schijven, ABS blokken. 100 euro voor een complete set. En anders ben je iets duurder uit. Dus om daar nou ingewikkeld over te gaan doen lijkt me idd. verkeerde zuinigheid.


sorry, ik weet niet hoe lang jij dit er onder hebt zitten, maar ik kreeg met remmen van deze shop vrij snel afzettingen van de remblokken, ongelijk verdeeld over de schijven..
als die punten bij vier wielen om beurten komen, tril je je hele auto uit en betaal je ruim voordat het versleten is graag iets meer aan origineel of echt merkspul zoals Bosch..
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Minimale dikte remschijf voor APK

 · 
Posted: 26.11.2014 - 13:59  ·  #14
Quote door 626Ronin

sorry, ik weet niet hoe lang jij dit er onder hebt zitten, maar ik kreeg met remmen van deze shop vrij snel afzettingen van de remblokken, ongelijk verdeeld over de schijven..
als die punten bij vier wielen om beurten komen, tril je je hele auto uit en betaal je ruim voordat het versleten is graag iets meer aan origineel of echt merkspul zoals Bosch..


Hoef je geen sorry voor te zeggen :-). Interesting en goed om te weten. Bij mij gaat t spul nu bijna 40.000 km zonder problemen mee. Moet wel zeggen dat ik eigenlijk alleen lange afstanden rij en de remmen dus nauwelijks belast.

Met een beetje zoeken heb je voor 160 euro origineel volvo, zie ik net, dus met jouw ervaring in het achterhoofd doe ik dat misschien de volgende keer maar. Voorkant moet binnenkort toch bij mij.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Minimale dikte remschijf voor APK

 · 
Posted: 26.11.2014 - 14:09  ·  #15
Ff op ebay Duitsland zoeken, ik heb voor 200 euro een setje rondom (schijven, blokken) voor 16" velgen (dus 305mm schijven, 15" versie is nog goedkoper) van Zimmermann, echt goed kwaliteitsspul
 
Selected quotes for multi-quoting:   0