Misfire bij koude start

 
 
 
 
 
Midde
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 41
Berichten: 57
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Misfire bij koude start

 · 
Posted: 09.10.2018 - 15:41  ·  #1
Geachte heren,

Ik heb nu 1 jaar een s80 2007 met een 2.5T blok automaat. Als de auto wordt gestart gaat hij netjes voor een korte tijd met een verhoogd toerental lopen.
Sinds een paar dagen is het anders, bij de eerste start (koud) slaat de motor aan zonder verhoogd toerental en slaat vervolgens af, bij de her poging loopt hij meteen goed( dat dacht ik ten minste). Als ik dan na mijn werkdag de auto weer strart gebeurt het zelfde als in de ochtend, slaat eerst af en bij de 2e startpoging loopt hij weer zoals ik gewend ben. Iedere start poging zonder dat de motor is afgekoeld gaat goed.
Sinds ik de auto heb is het verhoogde stationair ook wat onregelmatig maar ik nam aan dat dit ok was, nu dat de auto ook begint af te slaan begin ik te vermoeden dat dit wellicht met elkaar te maken heeft. Bij het uitlezen ( vanwege het start probleem) geen storingen gevonden, bij het live data lezen viel mij wel op dat er bij " crank signal " No stond en dat ik een aantal misfires vind. Wie heeft voor mij een tip om een juiste diagnose te kunnen stellen. Zodra de motor warm is loopt deze zonder probleem.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Misfire bij koude start

 · 
Posted: 09.10.2018 - 23:31  ·  #2
Tis zoeken naar afwijkingen op de regel. Koud is de eerste uitzondering, dan denk je aan lmm of koelwater sensor. Ik heb al wel geleerd dat je opgegeven waardes moet toetsen op realiteit. Koelwatersensor kan je toetsen op elektrisch weerstand bij bedrijfstemp. Als de koelvin aanslaat is het blok minimaal 85graden. Daar is een weerstandschema voor.

Maar als je geen cranksignaal hebt zou een krukas sensor een optie zijn.

Stapsgewijs aanpakken denk ik.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Misfire bij koude start

 · 
Posted: 10.10.2018 - 05:50  ·  #3
Waar is de auto mee uitgelezen ?
Midde
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 41
Berichten: 57
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Misfire bij koude start

 · 
Posted: 10.10.2018 - 06:46  ·  #4
Ik heb de auto uitgelezen met een icarsoft vol2, deze is merk specifiek voor Volvo.
Ik heb voor nu een krukas sensor besteld, ook omdat ik gisteren bij de live date zag dat er wel voor een heel kort moment wel een krukas signaal gemeten werd.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Misfire bij koude start

 · 
Posted: 10.10.2018 - 07:01  ·  #5
Ken het apparaat zelf niet, maar adviseer je toch om de auto uit te (laten) lezen met Vida....
Midde
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 41
Berichten: 57
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Misfire bij koude start

 · 
Posted: 23.10.2018 - 20:19  ·  #6
Afgelopen weekend heb ik de krukas sensor vervangen ook heb ik de bougies vervangen, deze zaten er ook al weer 40k in. Ik kreeg ook nog als tip het gasklephuis na te kijken op vervuiling en eventueel te reinigen, nou dat reinigen was geen overbodige luxe. Na deze handeling start de auto weer zoals het hoort.
HarryB
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 62
Berichten: 412
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Misfire bij koude start

 · 
Posted: 25.10.2018 - 17:47  ·  #7
Zeer interessant wat ik hier lees. Ik heb al jaren dat ik twee keer moet starten zoals hiervoor omschreven. Nooit een oplossing voor kunnen vinden. Maar je leert ermee leven zeggen we dan maar.
Nu ga ik zeker het gasklephuis schoon maken. En mss ook nog wel die krukas sensor vernieuwen. Wie weet heb ik hetzelfde euvel.
Midde
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 41
Berichten: 57
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Misfire bij koude start

 · 
Posted: 25.10.2018 - 18:01  ·  #8
Omdat ik meerdere dingen te gelijk heb gedaan weet ik ook niet zeker wat er precies geholpen heeft, ik zou nu met deze kennis eerst het gasklephuis schoonmaken want wellicht was die krukas sensor wel overbodig.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0