Misfiring Cilinder 3 ECM-3502

 
 
 
 
 
superdave
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord Holland
Leeftijd: 36
Berichten: 61
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Misfiring Cilinder 3 ECM-3502

 · 
Posted: 22.06.2014 - 16:27  ·  #1
Zoals de titel zegt, ik blijf een foutmelding houden in VIDA, Misfiring Cilinder 3 ECM-3502.
Ik merk niets in vermogen of onregelmatig lopen. Stationair is het OK, maar niet perfect.
Ik kan een half uur rijden zonder foutmelding. Stoppen en weer starten, 500m rijden en dan komt de foutmelding in beeld.

Wat heb ik al gedaan:

Bougies vervangen
Bobine al gewisseld
Injectoren zijn ultrasoon gereinigd EN omwisselt

Wat kan ik nog meer controleren?

Volvo 2.4 MY2006, met 350000km, waarvan de helft op LPG. (overigens heb ik dit probleem ook als ik alleen maar op benzine rij, dus LPG probleem lijkt mij uitgesloten.)
RoyvW
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brunssum, Limburg
Berichten: 242
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Misfiring Cilinder 3 ECM-3502

 · 
Posted: 23.06.2014 - 09:07  ·  #2
Quote door superdave

Zoals de titel zegt, ik blijf een foutmelding houden in VIDA, Misfiring Cilinder 3 ECM-3502.
Ik merk niets in vermogen of onregelmatig lopen. Stationair is het OK, maar niet perfect.
Ik kan een half uur rijden zonder foutmelding. Stoppen en weer starten, 500m rijden en dan komt de foutmelding in beeld.

Wat heb ik al gedaan:

Bougies vervangen
Bobine al gewisseld
Injectoren zijn ultrasoon gereinigd EN omwisselt

Wat kan ik nog meer controleren?

Volvo 2.4 MY2006, met 350000km, waarvan de helft op LPG. (overigens heb ik dit probleem ook als ik alleen maar op benzine rij, dus LPG probleem lijkt mij uitgesloten.)


Klepspeling al eens laten controleren van de motor? Hoe start de auto? Direct of soms langer starten voordat hij aanslaat? Stationair onregelmatig lopen klinkt als een vervuilt gasklephuis, dit is prima zelf te reinigen, maar dit staat los van het misfire probleem lijke me.
v40pokemon
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 114
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Misfiring Cilinder 3 ECM-3502

 · 
Posted: 23.06.2014 - 09:16  ·  #3
Hoe is de bekabeling naar de bobines? Laat voor de gein ook eens de kunststof afdekkap achterwege tijdens het rijden. Om een of andere reden zorgde die kap bij mijn S80 ook voor misfires. Met het weglaten van de kap verdwenen de problemen. Controleer ook eens de inlaatspruitstukpakking. Als-ie daar lucht lekt kun je ook rare dingen krijgen.
Heb je LPI? in dat geval kunnen de hulsjes wel eens los zitten, waardoor valse lucht ontstaat.
superdave
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord Holland
Leeftijd: 36
Berichten: 61
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Misfiring Cilinder 3 ECM-3502

 · 
Posted: 23.06.2014 - 09:47  ·  #4
Hij start eigenlijk prima, totaal geen problemen mee. Klepspeling heb ik nog niet gecontrolleerd, staan nog wel op de planning voor juli.
Gasklep al gereinigd en pakking vervangen, opzich loopt hij niet heel slecht, misschien eigenlijk wel prima met 350000km :).
Inlaatpakking is ook vervangen en zijn de LPG hulsjes voorzien van een nieuwe druppel locktide pakking :) En ook de kappen bovenop zijn er af.
Gister nogmaals een reset uitgevoerd met VIDA, en tot nu nog geen foutmelding gezien!! :love:


De bekabeling van de bobines zien er ok uit, maar hoe check ik dat, zijn er kwalen?
RoyvW
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brunssum, Limburg
Berichten: 242
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Misfiring Cilinder 3 ECM-3502

 · 
Posted: 23.06.2014 - 10:33  ·  #5
Quote door superdave

Hij start eigenlijk prima, totaal geen problemen mee. Klepspeling heb ik nog niet gecontrolleerd, staan nog wel op de planning voor juli.
Gasklep al gereinigd en pakking vervangen, opzich loopt hij niet heel slecht, misschien eigenlijk wel prima met 350000km :).
Inlaatpakking is ook vervangen en zijn de LPG hulsjes voorzien van een nieuwe druppel locktide pakking :) En ook de kappen bovenop zijn er af.
Gister nogmaals een reset uitgevoerd met VIDA, en tot nu nog geen foutmelding gezien!! :love:


De bekabeling van de bobines zien er ok uit, maar hoe check ik dat, zijn er kwalen?

Valt me nu in je hebt een MY2006 V70, dit blok heeft geen controle gaten meer om de klepspeling te meten, deze zaten tot 2003? nog in het kleppendekel. Klepspeling kan bij jouw Volvo alleen gecontroleerd worden a.d.h.v. een compressietest.
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Misfiring Cilinder 3 ECM-3502

 · 
Posted: 23.06.2014 - 15:01  ·  #6
Quote door superdave

De bekabeling van de bobines zien er ok uit, maar hoe check ik dat, zijn er kwalen?


naast de stekkers naar alle bobines zijn er ook zwarte massa draden, steeds vlakbij iedere bobine vastgeschroefd aan de kop zelf.
Die contacten moeten ook optimaal zijn .
superdave
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord Holland
Leeftijd: 36
Berichten: 61
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Misfiring Cilinder 3 ECM-3502

 · 
Posted: 24.06.2014 - 07:34  ·  #7
Ik zal eens controleren.
Gister de hele dag zonder foutmeldingen gereden. Eenmaal thuis aangekomen zet ik de auto van gas op benzine, en hoppakee foutmelding!
Dus het lijkt wel op een injector of iets dergelijks, ik ga vanmdidag de auto weer uitlezen. Kijken of het probleem zich verplaatst naar een andere cilinder (ivm wissel van injector)
RoyvW
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brunssum, Limburg
Berichten: 242
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Misfiring Cilinder 3 ECM-3502

 · 
Posted: 24.06.2014 - 08:32  ·  #8
Quote door superdave

Ik zal eens controleren.
Gister de hele dag zonder foutmeldingen gereden. Eenmaal thuis aangekomen zet ik de auto van gas op benzine, en hoppakee foutmelding!
Dus het lijkt wel op een injector of iets dergelijks, ik ga vanmdidag de auto weer uitlezen. Kijken of het probleem zich verplaatst naar een andere cilinder (ivm wissel van injector)


Wat ook uit ervaring een oplossing kan zijn en een stuk goedkoper. De brandstofinjectoren kunnen in de loop van tijd vervuilen omdat je eigenlijk nooit warm en lang op benzine rijdt.

Een halve tank V-Power en een flesje injectorcleaner + een 100kM Autobahn kunnen dan wonderen verrichten. Met autobahn bedoel ik dan ook echt even flink doortrekken een aantal kilometers, maar wel natuurlijk op benzine. Je hebt kans dat de boel dan weer een stuk beter loopt, bij een vorige auto van mij was dit ook het geval en met de S60 doe ik dit ook een keer per jaar. Het is het proberen waard lijkt me.

EDIT: Wat ik wel vreemd vindt is dat je in de beginpost schrijft dat het op beide brandstoffen voorkomt, dan zou het juist geen benzineinjector kunnen zijn. Maar goed, om bovenstaand een keer te doen is nooit slecht.
superdave
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord Holland
Leeftijd: 36
Berichten: 61
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Misfiring Cilinder 3 ECM-3502

 · 
Posted: 24.06.2014 - 08:47  ·  #9
Hi Roy, ik ging er eigenlijk eerst van uit dat het beide brandstoffen waren, maar nu lijkt het er toch echt op dat er iets in het benzine systeem niet helemaal fris is (of bekabeling van injector)
Gister toevallig zo'n reiniger erin gegooit (op een halve tank benzine). Ik zal op de terugweg vandaag eens even de automaat eens in zn 3 zetten en wat hogere toeren rijden op benzine. (lijkt mij toch hetzelfde effect als volgas op den Autobahn?)

Iemand ervaring met Bio-ethanol in de Volvo motoren/leidingen? Ik mixte in mijn GTI wel 10% ethanol en BP98 :D en deed wel veel wonderen. ARAL102 was helemaal een raket. (ff voor de records GTI met JD chip: BP98 259PK BP98 met 10% bioethanol 274PK)
RoyvW
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brunssum, Limburg
Berichten: 242
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Misfiring Cilinder 3 ECM-3502

 · 
Posted: 24.06.2014 - 09:10  ·  #10
Flink toeren maken moet genoeg zijn, maar wel even een langer stuk rijden. Korte stukjes heeft niet zoveel zin met een injectorcleaner, een 100 kilometer zou ik zelf doen. Meestal doe ik dit ook als ik weet dat ik een langer stuk moet rijden.
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Misfiring Cilinder 3 ECM-3502

 · 
Posted: 24.06.2014 - 11:51  ·  #11
Quote door superdave
Iemand ervaring met Bio-ethanol in de Volvo motoren/leidingen? Ik mixte in mijn GTI wel 10% ethanol en BP98 :D en deed wel veel wonderen. ARAL102 was helemaal een raket. (ff voor de records GTI met JD chip: BP98 259PK BP98 met 10% bioethanol 274PK)


ik heb enkele jaren geleden een getunede 940turbo gereden die ik had omgebouwd naar E85.
(bio-)ethanol is een vreemd goedje, het is normaal gesproken corrosief dus je tank, leidingen, drukpomp en injectoren moeten er tegen kunnen. (bij moderne Volvo's geen enkel probleem) Je verbrandings kamers, kleppen, injectoren(!) en bougies worden brandschoon! alle koolaanslag brandt weg. Door de corrosieve werking ven ethanol blijven je injectoren schoon.
Maar als je de auto erg weinig gebruikt heeft ethanol/benzine mengsel wel de neiging om te vergommen doordat de vluchtige bestanddelen eruit weg dampen.
Daardoor kunnen filters en leidingen dicht gaan zitten en injectoren gaan vastkleven.

In vrijwel iedere moderne benzine in NL zit al 5% bio-ethanol bijgemengd ( in Frankrijk 10%!)

Met extra bio-ethanol bijmengen moet je wel enorm oppassen!!
Je ECU kan maar tot een beperkte bijmenging compenseren! Meng je te veel ethanol bij dan zal het mengsel te ARM worden. Gevolg: lambda-error code en als je fors door rijdt moterschade.
Ter illustratie: om op E85 (van Tamoil) te kunnen rijden moet je de flowrate van je injectoren ophogen met 45%!! bij dezelfde luchtmassa om dezelfde lambda waarden te krijgen. In mijn 940T had ik ipv de standaard 305cc/min injectoren een set geplaatst die 440cc/min doorliet (steeds bij 3bar werkdruk).
Die auto liep als een kogel! (245km/h op gps) maar het verbruik ging wel aanzienlijk omhoog. Koudstarten werd ook veel lastiger naarmate het weer kouder werd.
superdave
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord Holland
Leeftijd: 36
Berichten: 61
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Misfiring Cilinder 3 ECM-3502

 · 
Posted: 02.07.2014 - 22:13  ·  #12
Geen compressie op cilinder 3 en 4 een verlaagde compressie. De andere 3 goed.. Auto start nu ook steeds slechter. Ik ga er van uit dat het kleppen stellen is, anders een hele kop revisie. Iemand ervaring met 1 cilinder totaal geen compressie en een klein beetje als er met olie word getest.
superdave
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord Holland
Leeftijd: 36
Berichten: 61
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Misfiring Cilinder 3 ECM-3502

 · 
Posted: 09.07.2014 - 14:16  ·  #13
Helaas een gescheurde klep! Ik heb een gereviseerde kop gekocht, van het weekend plaatsen. Tevens hele distributie meepakken. Behoorlijke tegenvaller, maargoed dan kan ik er straks weer heel wat kms tegenaan.
RoyvW
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brunssum, Limburg
Berichten: 242
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Misfiring Cilinder 3 ECM-3502

 · 
Posted: 11.07.2014 - 12:38  ·  #14
Quote door superdave

Helaas een gescheurde klep! Ik heb een gereviseerde kop gekocht, van het weekend plaatsen. Tevens hele distributie meepakken. Behoorlijke tegenvaller, maargoed dan kan ik er straks weer heel wat kms tegenaan.


Ai dat is minder, zal een aardige rib uit je lijf kosten ben ik bang.
superdave
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord Holland
Leeftijd: 36
Berichten: 61
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Misfiring Cilinder 3 ECM-3502

 · 
Posted: 13.07.2014 - 09:05  ·  #15
Dat is het zeker... ik heb een compleet gereviseerde kop geplaatst, met inspectiegaten voor het kleppenstellen.
Inmiddels loopt hij weer als een zonnetje.
Tevens de 4 liter olie van de AW55 bak vervangen door nieuwe, en wat een verschil! over 2000km nog maar eens vervangen #NoflushNeeded
 
Selected quotes for multi-quoting:   0