Mogelijke relatie, problemen met interieur verwarming na vervangen linker buitenspiegel

 
 
 
 
 
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1528
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Mogelijke relatie, problemen met interieur verwarming na vervangen linker buitenspiegel

 · 
Posted: 05.10.2022 - 20:40  ·  #16
Quote door hetschaap

Even een andere invalshoek; hoe zit het met je ECC? Ik ben ook een fout aan het najagen met de klimaatinstallatie (die voornamelijk in VIDA te zien is, niet echt te merken). Ik ben achter een aantal testen in VIDA gekomen die ik nog niet eerder had ontdekt. Zo is er ergens de mogelijkheid om de 'verwachte' en 'actuele' waarden van de kachelkleppen af te lezen, een controle op de LIN-bussen te doen etc. Ik ben er ook achter dat er vreemde dingen kunnen gebeuren als bijvoorbeeld de IAQS sensor vreemd doet of als het kleine ventilatortje in de ECC niet draait.

Lang verhaal kort: trek je ECC eens uit de auto, maak de ECC en het ventilatortje binnen in schoon en gangbaar (voorzichtig!), en initialiseer de ECC en het kleppenhuis via VIDA eens opnieuw (is iets anders dan kaliberen!) daar los je misschien al een aantal problemen mee op.


Jij hebt dit al een keer gedaan ?
aelse
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Elsloo
Leeftijd: 65
Berichten: 81
Geregistreerd: 06 / 2018
Subject:

Re: Mogelijke relatie, problemen met interieur verwarming na vervangen linker buitenspiegel

 · 
Posted: 06.10.2022 - 12:25  ·  #17
Air Quality sensor is defect. Ja deze zal ongetwijfeld de Climate Control beïnvloeden.
Wat echter niet kan, is dat met alles op handmatig, temperatuur en blower op max, er bijna geen warme lucht stroomt uit de openingen.
Althans dat kan ik niet rijmen. Handmatig overruled toch een Automatische Climate Control.
Dat Kleppenhuis initialiseren iets anders is dan kalibreren begrijp ik.
Mijn conclusie dat de tempeartuur van koelwater bij in- en uitgang van de warmtewisselaar gelijk is, is dat de doorgang minimaal is en waarschijjnlijk via een interne bypass in de warmte wissleaar niet via de lammel gevoerd wordt.

Klep posities zijn reeds gecontroleerd met VIDA.

A.s. dinsdag wordt de warmtewisselaar vervangen.
Wordt vervolgd.
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 512
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Mogelijke relatie, problemen met interieur verwarming na vervangen linker buitenspiegel

 · 
Posted: 06.10.2022 - 12:54  ·  #18
Quote door MTE

Quote door hetschaap

Even een andere invalshoek; hoe zit het met je ECC? Ik ben ook een fout aan het najagen met de klimaatinstallatie (die voornamelijk in VIDA te zien is, niet echt te merken). Ik ben achter een aantal testen in VIDA gekomen die ik nog niet eerder had ontdekt. Zo is er ergens de mogelijkheid om de 'verwachte' en 'actuele' waarden van de kachelkleppen af te lezen, een controle op de LIN-bussen te doen etc. Ik ben er ook achter dat er vreemde dingen kunnen gebeuren als bijvoorbeeld de IAQS sensor vreemd doet of als het kleine ventilatortje in de ECC niet draait.

Lang verhaal kort: trek je ECC eens uit de auto, maak de ECC en het ventilatortje binnen in schoon en gangbaar (voorzichtig!), en initialiseer de ECC en het kleppenhuis via VIDA eens opnieuw (is iets anders dan kaliberen!) daar los je misschien al een aantal problemen mee op.


Jij hebt dit al een keer gedaan ?


die ECC wel al eens er uit gehaald, dat stelt niet zoveel voor. 2 schroeven achter de pennehouder/achter het versnellingspookafdekkingsplastic en je trekt de ECC/ECC + radio (afhankelijk van facelift) er zo uit. de ECC zelf heb ik nog niet open gehad, dat ga ik binnenkort eens doen.
aelse
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Elsloo
Leeftijd: 65
Berichten: 81
Geregistreerd: 06 / 2018
Subject:

Re: Mogelijke relatie, problemen met interieur verwarming na vervangen linker buitenspiegel

 · 
Posted: 06.10.2022 - 13:28  ·  #19
Air Quality sensor is defect. Ja deze zal ongetwijfeld de Climate Control beïnvloeden.
Wat echter niet kan, is dat met alles op handmatig, temperatuur en blower op max, er bijna geen warme lucht stroomt uit de openingen.
Althans dat kan ik niet rijmen. Handmatig overruled toch een Automatische Climate Control.
Dat Kleppenhuis initialiseren iets anders is dan kalibreren begrijp ik.
Mijn conclusie dat de tempeartuur van koelwater bij in- en uitgang van de warmtewisselaar gelijk is, is dat de doorgang minimaal is en waarschijjnlijk via een interne bypass in de warmte wissleaar niet via de lammel gevoerd wordt.

Klep posities zijn reeds gecontroleerd met VIDA.

A.s. dinsdag wordt de warmtewisselaar vervangen.
Wordt vervolgd.
Spier1968
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Houten
Leeftijd: 55
Berichten: 333
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: Mogelijke relatie, problemen met interieur verwarming na vervangen linker buitenspiegel

 · 
Posted: 06.10.2022 - 14:02  ·  #20
Quote door aelse

"Air Quality sensor is defect. Ja deze zal ongetwijfeld de Climate Control beïnvloeden."


Voor zover mij bekend is de AQS in de meeste V70's type II defect en best prijzig om te vervangen.
Enige impact is volgens mij dat de ventilatie niet meer automatisch op de recirculatiestand gaat als de gemeten luchtkwaliteit slecht wordt bevonden door de sensor.

De mijne is ook defect (bevestigd middels VIDA) en de ECC werkt verder nog uitstekend. Verder is de recirculatiestand ook handmatig in te schakelen, voor mij voldoet dat prima.
aelse
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Elsloo
Leeftijd: 65
Berichten: 81
Geregistreerd: 06 / 2018
Subject:

Re: Mogelijke relatie, problemen met interieur verwarming na vervangen linker buitenspiegel

 · 
Posted: 06.10.2022 - 14:31  ·  #21
AQS is bij mij ook reeds langer defect (>2jr) en heeft inderdaad geen nadelige gevolgen gehad buiten het feit dat je de regeling buiten/binnen lucht zelf moet regelen.

Dat wil ik best doen voor die gevallen dat het 'handig' zou zijn geweest dat het automatisch gebeurd.
Meestal dan als er een smeerpijp voor je aan de verkeerslichten staat.
€300-400 voor een sensor vind ik buiten proporties. Wetende dat productie technisch het waarschijnlijk maar een paar tientjes kost.
Ik kan best zonder 8-)
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1528
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Mogelijke relatie, problemen met interieur verwarming na vervangen linker buitenspiegel

 · 
Posted: 06.10.2022 - 15:26  ·  #22
Die sensor voor de AQS, artikel 31369324, sensor voor auto met AQS, kost € 212,96 incl btw in een blauw dooske op de balie van de dealer. Hoe groot de klus is om dat ding er in te zetten durf ik niet te zeggen. Overweeg m zelf iig te vervangen maar het heeft wel een erg lage prio. want wat Spier1968 al aangeeft, je drukt op het knopje en doet het even zelf.

Zou het ventilatortje misschien toch van invloed kunnen zijn ?, (8691666 ,€ 151,25 incl btw) Het instellen van een temp op de draaiknoppen komt dan niet helemaal overeen met de beleving zeg maar.
aelse
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Elsloo
Leeftijd: 65
Berichten: 81
Geregistreerd: 06 / 2018
Subject:

Re: Mogelijke relatie, problemen met interieur verwarming na vervangen linker buitenspiegel

 · 
Posted: 11.10.2022 - 20:03  ·  #23
Vandaag de warmtewisselaar vervangen en probleem is opgelost.
Wisselaar zat goed verstopt.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Mogelijke relatie, problemen met interieur verwarming na vervangen linker buitenspiegel

 · 
Posted: 12.10.2022 - 07:29  ·  #24
Kijk, was gewoon een hardware issue. Wel een relatief dure omdat het dashboard gedemonteerd moest worden. Echter kou lijden is ook wat.

Regelmatig kvs wisselen is dus wel aan te bevelen.
sw2983
 
Avatar
 
Subject:

Re: Mogelijke relatie, problemen met interieur verwarming na vervangen linker buitenspiegel

 · 
Posted: 12.10.2022 - 07:46  ·  #25
2 kappen loshalen is het dashboard demonteren? 🧐
aelse
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Elsloo
Leeftijd: 65
Berichten: 81
Geregistreerd: 06 / 2018
Subject:

Re: Mogelijke relatie, problemen met interieur verwarming na vervangen linker buitenspiegel

 · 
Posted: 12.10.2022 - 11:43  ·  #26
Linker zijde onderste geluidsdempende kap boven de pedalen weghalen.
Stuurkolom loskoppellen en geheel demonteren is de veiligste methode. De één zegt, alleen loskoppelen is voldoende, echter ik beveel dit niet aan.
Rem licht schakelaar demonteren. En dit geeft voldoende ruimte om de Warmtewisselaar te verwijderen .
Terugplaatsen in omgekeerde volgorde.

Klinkt zo heel simpel maar er gaan wat uurtjes overheen voordat je zo ver bent.

Hoe vaak is een koelvloeistof wissel aan te raden?
Naar alle waarschijnlijkheid was dit pas één keer eerder gebeurd bij de distributie riem wissel. (125K en > 11jr)
Nu vier jaar en 120K verder duikt dit probleem op.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Mogelijke relatie, problemen met interieur verwarming na vervangen linker buitenspiegel

 · 
Posted: 12.10.2022 - 15:00  ·  #27
Quote door sw2983

2 kappen loshalen is het dashboard demonteren? 🧐


2 kappen <_<

Grapjas.
wouwer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: nijlen
Leeftijd: 39
Berichten: 83
Geregistreerd: 08 / 2021
Subject:

Re: Mogelijke relatie, problemen met interieur verwarming na vervangen linker buitenspiegel

 · 
Posted: 12.10.2022 - 18:52  ·  #28
Ik vrees dat ik ook voor deze klus sta. Krijg ook geen warme lucht meer in het interieur. Vrees ook voor een verstropte kachel radiator. Leidingen hebben warm tot het schutbord. En heb ook een foutmelding van de gloeirelais. Waar kan ik deze vinden bij een MY 2007 2.4D? Mvg
aelse
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Elsloo
Leeftijd: 65
Berichten: 81
Geregistreerd: 06 / 2018
Subject:

Re: Mogelijke relatie, problemen met interieur verwarming na vervangen linker buitenspiegel

 · 
Posted: 12.10.2022 - 18:56  ·  #29
Even voor alle duidelijkheid.
Het zijn inderdaad maar een paar kappen.
Boven de pedalen en linksonder naast de bestuurders stoel.
En natuurlijk de 2 kappen rondom de stuurkolom.
Hele dashboard hoeft er niet uit.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1528
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Mogelijke relatie, problemen met interieur verwarming na vervangen linker buitenspiegel

 · 
Posted: 12.10.2022 - 19:39  ·  #30
Quote door aelse

Even voor alle duidelijkheid.
Het zijn inderdaad maar een paar kappen.
Boven de pedalen en linksonder naast de bestuurders stoel.
En natuurlijk de 2 kappen rondom de stuurkolom.
Hele dashboard hoeft er niet uit.


Die stuurkolom die er ook uit/ los zou moeten, dat lijkt me best een klus.

Overigens , zo’n warmtewisselaar, is dat wat anders dan een kachelradiator?
Op de eoa manier lijken ze mij hetzelfde.

(Heb er in het verleden bij een citroen redelijk wat verwisseld maar dat was omdat ze lek waren en dus een waas gaven .)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0