Mogelijke relatie, problemen met interieur verwarming na vervangen linker buitenspiegel

 
 
 
 
 
aelse
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Elsloo
Leeftijd: 65
Berichten: 81
Geregistreerd: 06 / 2018
Subject:

Mogelijke relatie, problemen met interieur verwarming na vervangen linker buitenspiegel

 · 
Posted: 21.09.2022 - 11:38  ·  #1
Na een kleine aanrijding was mijn linker buitenspiegel defect. V70 BJ 2007.
Deze is door het schade bedrijf compleet vervangen voor een gebruikte spiegel van een S60, zelfde bouwjaar (2007)
Er zit verschil in de stekker, daar de 'nieuwe' buitenspiegel een verlichting aan de onderzijde heeft. Dit had mijn originele versie niet.

Gedurende de zomer is mij niet direct iets opgevallen aan het gedrag van de Climate Control.
Nu het ietwat kouder wordt buiten valt mij op dat het niet echt aangenaam warmer wordt in de auto.
VIDA uitlezing geeft een waarschuwing mbt de buitentemperatuur sensor en verwijst daarvoor naar de rechter buitenspiegel???

Vraag: kan het zijn dat de linker spiegel hier toch een relatie mee heeft?
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3183
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Mogelijke relatie, problemen met interieur verwarming na vervangen linker buitenspiegel

 · 
Posted: 21.09.2022 - 13:00  ·  #2
Ik dacht dat de buitentemp. Sensor in de linkerspiegel zat, dus ik denk toch dat de linkerspiegel de oorzaak is.
aelse
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Elsloo
Leeftijd: 65
Berichten: 81
Geregistreerd: 06 / 2018
Subject:

Re: Mogelijke relatie, problemen met interieur verwarming na vervangen linker buitenspiegel

 · 
Posted: 21.09.2022 - 14:16  ·  #3
Net even de oude afgebroken en dus defecte linker buitenspiegel uit elkaar gehaald en kan nergens een sensor vinden.
Heeft een 8 draads aansluiting.
2 draden voor richtingaanwijzer
3 draden voor stelmotor
2 draden voor verwarmde spiegel
en
2 draden niet aangesloten en gemeten ohmse weerstand is oneindig. Aansluiting voor een evt spiegel inklapmotor?. Deze optie ziet er niet op maar mogelijk wel de bedrading, als standaard, uitgevoerd.

Dat zijn er in totaal 9, dus waarschijnlijk ergens in de bundel een gezamelijke massa.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4100
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Mogelijke relatie, problemen met interieur verwarming na vervangen linker buitenspiegel

 · 
Posted: 21.09.2022 - 14:49  ·  #4
Als ik me niet vergis zou de sensor in een zwart bolletje onderop de spiegel moeten zitten. Vergelijk even de spiegel rechts en links, als je met je vinger over de onderkant van de spiegel gaat zou je een rond bolletje moeten kunnen voelen. Ik weet niet of die in beide spiegels zitten, rechts dacht ik wel, links weet ik niet.
Mocht je VIDA hebben dan kan je ook op zoek gaan of je auto ergens een signaal mist, maar ik weet niet direct in welke module je dat moet zoeken, ik zou denken de CEM (Central Electronics Module) of CCM (Climate Control Module).
Buitentemp wordt in ieder geval wel gebruikt door de CCM voor de klimaatcontrole, net als hoeveelheid zonneschijn via de lichtsensor op het dashboard, de binnentemperatuursensor en nog zo wat dingen.
aelse
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Elsloo
Leeftijd: 65
Berichten: 81
Geregistreerd: 06 / 2018
Subject:

Re: Mogelijke relatie, problemen met interieur verwarming na vervangen linker buitenspiegel

 · 
Posted: 22.09.2022 - 11:36  ·  #5
Onderzijde van rechter buitenspiegel zit inderdaad een bolletje.
Zsm even checken met VIDA.
aelse
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Elsloo
Leeftijd: 65
Berichten: 81
Geregistreerd: 06 / 2018
Subject:

Re: Mogelijke relatie, problemen met interieur verwarming na vervangen linker buitenspiegel

 · 
Posted: 28.09.2022 - 17:16  ·  #6
Sensor rechterbuitenspiegel gisteren vervangen.
Vooraf sensor gecontroleerd en deze is OK.
Is een NTC met een waarde rond de 2,4 Kohm bij 25 graden.

Na vervanging is het probleem nog steeds aanwezig. Onderzoek gaat verder.
Overigens oude sensor gemeten en deze is ook in orde.

Vanavond een de data van de sensor checken met Vida.
Blondegod
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Rottevalle
Berichten: 742
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: Mogelijke relatie, problemen met interieur verwarming na vervangen linker buitenspiegel

 · 
Posted: 28.09.2022 - 18:35  ·  #7
Ik heb een V70N uit 2007 en laatst geen temp. weergave in het display. Reden was dat mijn bedieningspaneel voor de ramen (passagiers kant) stuk was. Na vervanging wel weer een weergave. Ik heb trouwens aan beide spiegels een "bolletje" aan de onderkant.
aelse
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Elsloo
Leeftijd: 65
Berichten: 81
Geregistreerd: 06 / 2018
Subject:

Re: Mogelijke relatie, problemen met interieur verwarming na vervangen linker buitenspiegel

 · 
Posted: 28.09.2022 - 20:19  ·  #8
Net de data uitgelezen met Vida.
Buitentemperatuur sensor geeft 11,5 gr
Temperatuur op instrumenten display geeft 11 gr.
Werkelijke omgevingstemperatuur is rond de 11 gr.
Lijkt dus allemaal te kloppen.
Kachel kleppen calibrate is gelukt.
Als ik alles op handmatig zet dan voel je iets aan warme lucht, maar niets waar je vrolijk van wordt.
Morgen eens kijken of er koelvloeistof doorstroom is naar de interieur radiator.

Iemand een idee hoe dit laatste makkelijk te controleren?

In de linker spiegel zit wel een aansluiting voor een sensor, maar geen opening waar een sensor kan passen zoals rechts.
De twee draden waarvan ik eerst vermoede dat ze voor de inklapmotor waren zijn klaarblijkelijk voor een temp sensor in de linker buitenspiegel.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4100
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Mogelijke relatie, problemen met interieur verwarming na vervangen linker buitenspiegel

 · 
Posted: 29.09.2022 - 10:18  ·  #9
Verwarmingsradiateur: voelen aan de slangen die door het schutbord gaan. Ik zou bij warme motor de interieurverwarming op maximaal zetten en de blower ook, en dan voelen aan de slangen. In theorie zou de temperatuur van het uitstromende water lager moeten zijn dan het inkomende, aangezien er warmte aan het interieur is afgegeven. Maar ja, dan weet je nog niet precies hoe goed de doorstroming is. Blijven ze een of beide volledig koud dan zou ik dat wel als een probleem zien = geen doorstroming.
aelse
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Elsloo
Leeftijd: 65
Berichten: 81
Geregistreerd: 06 / 2018
Subject:

Re: Mogelijke relatie, problemen met interieur verwarming na vervangen linker buitenspiegel

 · 
Posted: 29.09.2022 - 11:19  ·  #10
Heb net ff gezocht naar de doorgaande slangen en zitten midden in het schutbord (zoals te verwachten).
Vanmiddag even de auto warm rijden en inderdaad de temperatuur van in en uitgaande leiding controleren.
Op de meest rechtse doorvoer staat een blauwe punt. Aanduiding dat dit de retour (Koudere) leiding is?

Wat ik even niet begrijp is jouw antwoord dat de verwarming geheel open moet staan en de blower op max, om de doorvoer te kunnen constateren?
Of is het alleen maar om een daling van de temperatuur tussen in en uitgaande leiding te forceren?
Het normale gedrag is toch dat er altijd een doorstroom van koelvloeistof moet zijn ook als je de warmte niet gebruikt?
Er zit toch geen klep oid tussen het 'grote' en 'kleine' warm water circuit.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4100
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Mogelijke relatie, problemen met interieur verwarming na vervangen linker buitenspiegel

 · 
Posted: 29.09.2022 - 12:03  ·  #11
Quote door aelse

Heb net ff gezocht naar de doorgaande slangen en zitten midden in het schutbord (zoals te verwachten).
Vanmiddag even de auto warm rijden en inderdaad de temperatuur van in en uitgaande leiding controleren.
Op de meest rechtse doorvoer staat een blauwe punt. Aanduiding dat dit de retour (Koudere) leiding is?

Wat ik even niet begrijp is jouw antwoord dat de verwarming geheel open moet staan en de blower op max, om de doorvoer te kunnen constateren?
Of is het alleen maar om een daling van de temperatuur tussen in en uitgaande leiding te forceren?
Het normale gedrag is toch dat er altijd een doorstroom van koelvloeistof moet zijn ook als je de warmte niet gebruikt?
Er zit toch geen klep oid tussen het 'grote' en 'kleine' warm water circuit.


Dat klopt, er is altijd doorstroom, maar met maximale temperatuur en maximale blower zou de warmteafname in de kachelradiateur maximaal moeten zijn (in theorie, tenzij de lucht zo snel langsstroomt dat hij niet de maximale warmte kan opnemen), dus ook de temperatuursdaling tussen instroom en uitstroom. Plus met temperatuur op max zal de ECC ook geen koude lucht bijregelen via de kleppen.
aelse
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Elsloo
Leeftijd: 65
Berichten: 81
Geregistreerd: 06 / 2018
Subject:

Re: Mogelijke relatie, problemen met interieur verwarming na vervangen linker buitenspiegel

 · 
Posted: 29.09.2022 - 15:04  ·  #12
De doorvoerslangen hebben beide een bijna gelijke temperatuur bij verwarming vol aan, acc uit en blower op hoogste stand.
Er is dan een geringe warmte voelbaar uit de uitsstroom openingen. Totaal niet wat je verwacht.
Kachel huis kleppen hoor je schakelen op moment dat je de verwarming van koud naar warm zet.
Voorlopige conclusie is dat de interieur radiator bijna dicht zit en er dus minimal flow door de radiator gaat.
Binnenkort zal deze vervangen worden. Afspraak gemaakt in een garage, doodeenvoudig om dat ik de tijd nog plek heb om dit zelf te doen.
Hopelijk komende week niet te koud weer. Voorspellingen lijken gunstig. :D
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4100
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Mogelijke relatie, problemen met interieur verwarming na vervangen linker buitenspiegel

 · 
Posted: 30.09.2022 - 12:45  ·  #13
De motor was wel warm toch?
Als de boel op temperatuur is en je zet blower en temp op max, ac uit, dan moet het echt wel een sauna worden binnen. Als dat niet gebeurt en de kleppen voegen geen koude lucht toe, dan zou ik ook de kachelradiateur verdenken. Is je kvs wel schoon / regelmatig vervangen? Als dat niet gebeurt loop je inderdaad de kans dat de boel dichtslibt... maar dan heb je die kans wellicht ook in de koelradiateur van de motor (zijn soortgelijke fijne kanaaltjes, al is de doorstroming wellicht anders/ sterker).
aelse
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Elsloo
Leeftijd: 65
Berichten: 81
Geregistreerd: 06 / 2018
Subject:

Re: Mogelijke relatie, problemen met interieur verwarming na vervangen linker buitenspiegel

 · 
Posted: 30.09.2022 - 16:11  ·  #14
Bart,

Ja, Motor was warm. Althans zo warm dat de thermostaat al een 10 tal minuten open stond.
Interieur verwarming stond vol aan aan beide zijde, blower op max, Airco uit.

Laatste keer koelvloeistof wissel is ongeveer 3 jr geleden bij de distributie belt vervanging. Inmiddels 110k geleden.
Koelvloeistof ziet er nog keurig van kleur uit.

De gedachte nu is dat er een nog een ietsje pietsje aan vloeistof door via een soort bypass(je) stroomt en bijna geen doorgang meer is door de warmtewisselaar.
Dit zou kunnen verklaren dat de in en uitgaande temperatuur van de interne radiator bijna gelijk zijn. De vloeistof krijgt geen kans om warmte af te geven.

Je spreekt over regelmatig koelvloeistof vervangen? Wat is jouw ervaring omtrent intervallen?
Heb bij mijn vorige modellen nooit tussendoor koelvloeistof gewisseld. Alleen bij een distributieriem wissel.
Vorige V40 was dit dus iedere 120K. De distributie riem van een V70 zou pas na 160K vervangen dienen te worden.

Heb gedurende deze warme zomer geen enkel probleem gehad met koeling van de motor, terwijl er veel lange ritten bij waren met zware belading en airco op "aan". Diverse lange ritten naar zuid Duitsland met een totaal gewicht van 3500-4000Kg.
Zelfs geen oplopende temperaturen tijdens file rijden.
Daarom verwacht ik ook geen vuilophoping in de normale radiator.

Gr,
Lou
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 511
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Mogelijke relatie, problemen met interieur verwarming na vervangen linker buitenspiegel

 · 
Posted: 05.10.2022 - 15:14  ·  #15
Even een andere invalshoek; hoe zit het met je ECC? Ik ben ook een fout aan het najagen met de klimaatinstallatie (die voornamelijk in VIDA te zien is, niet echt te merken). Ik ben achter een aantal testen in VIDA gekomen die ik nog niet eerder had ontdekt. Zo is er ergens de mogelijkheid om de 'verwachte' en 'actuele' waarden van de kachelkleppen af te lezen, een controle op de LIN-bussen te doen etc. Ik ben er ook achter dat er vreemde dingen kunnen gebeuren als bijvoorbeeld de IAQS sensor vreemd doet of als het kleine ventilatortje in de ECC niet draait.

Lang verhaal kort: trek je ECC eens uit de auto, maak de ECC en het ventilatortje binnen in schoon en gangbaar (voorzichtig!), en initialiseer de ECC en het kleppenhuis via VIDA eens opnieuw (is iets anders dan kaliberen!) daar los je misschien al een aantal problemen mee op.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0