Mogelijkheid zelf standaard volvo alarm inbouwen

 
 
 
 
 
MijnS60
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJsselstein
Leeftijd: 34
Berichten: 1204
Geregistreerd: 09 / 2010
Subject:

Mogelijkheid zelf standaard volvo alarm inbouwen

 · 
Posted: 10.11.2011 - 11:09  ·  #1
Hallo mede volvorijders,

Nadat ik de topic zag over het probleem ''alarm'' wat niet werkt kwam bij mij de vraag op of het alarm wat normaal affabriek geleverd word ook zelf in kan bouwen, dit vanwege dat het er bij niet inzit.

Na wat zoek werk op internet en het forum kwam ik op de volgende site.

[url=http://www.volvopartswebstore.com/products/Volvo-Guard-Alarm-System--S60--S60-R/1253349/8637011-1.html ]http://www.volvopartswebstore.com/products/Volvo-Guard-Alarm-System--S60--S60-R/1253349/8637011-1.html [/url]

Dit lijkt mij een kit wat zelf ingebouwd kan worden alleen de vraag dan weer is: gaat dit werken, Zit uberhoud de bekabeling er affabriek in, moet de software aangepast worden of moet er nog meer aangepast worden wat buiten deze kit valt.

De volgende website lijkt mij alleen de sirene of zit ik daar naast?
http://www.parts4swedes.nl/nl/…s80/#tab-1

Heeft iemand hier enig ervaring mee ik zit er namelijk aan te denken om deze kit te bestellen als dit gaat werken.
V70 2.4T
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 53
Berichten: 710
Geregistreerd: 02 / 2009
Subject:

Re: Mogelijkheid zelf standaard volvo alarm inbouwen

 · 
Posted: 10.11.2011 - 11:29  ·  #2
Het is inderdaad zelf te doen, montage is simpel, aangezien, als het goed is, je Volvo al voorbereid is. Alle bekabeling ligt er al. De sirene in het rechter spatbord, achter de modderkuip, de bewegingssensor achter het kapje in de hemelbekleding (plastic kapje ter hoogte van de voorstoelen) en de hellinghoeksensor in de kofferbak aan de linker zijde. Plug and play, zoals ze zeggen.

De gegevens in je eerste link zijn volgens mij rechtstreeks gekopieerd van de accessoire site van Volvo zelf:
http://vccs.volvocars.se/acces…249424.htm

De tweede ken ik niet, maar gezien het onderdeelnummer (zie eerste link) en bedrag is dat alleen de basisset. (sirene met montagebeugel, motorkapslot en sticker). Deze kost bij de dealer hetzelfde. Er moet ook software worden geladen, die kost, houd je vast: 200,- Euro! De prijzen van de beide sensoren komen daar nog bij, evenals de zonlichtsensor met rode LED voor op je dashboard en de schakelaar voor uitschakeling bewegingssensor (als die nog niet in je auto zit, want die zit er ook in als je auto de zgn. deadlock functie op de portiersloten heeft). De prijzen daarvan weet ik niet uit m'n hoofd.

Voor het inbouwen, zie deze links:
http://accessories.volvocars.c…916-1/S60_(-09),_2001

http://accessories.volvocars.c…046-1/S60_(-09),_2001

http://accessories.volvocars.c…654-1/S60_(-09),_2001

http://accessories.volvocars.c…683-1/S60_(-09),_2001
MijnS60
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJsselstein
Leeftijd: 34
Berichten: 1204
Geregistreerd: 09 / 2010
Subject:

Re: Mogelijkheid zelf standaard volvo alarm inbouwen

 · 
Posted: 10.11.2011 - 12:01  ·  #3
Kijk aan daar word ik blij van :happy: ,

Ja de software dat moet aangepast worden anders werkt het systeem niet(dat had ik al moten weten).
Bij deze software word dat ook gelijk de paniek functie geactiveerd of niet?
Is er toevallig iemand die bij de volvo werkt en dit zelf kan uitvoeren zonder dat het me 200 euro gaat kosten :D

Voor de duidelijk de bewegings sensor moet deze in het midden(tussen de voorstoelen) van de hemel? of komt deze bij de verlichting te zitten vanwege dat mijn volvo is uitgevoerd met een dakraam:) De schakelaar voor sensoruitschakeling zit er al die zal alleen een extra functie krijgen in de software.

De bekabeling zal ik voor het bestellen eerst even controleren of dit er ook daadwerkelijk zit(verwacht van wel, tis immers een volvo 8-) ).

De Niveausensor word deze ook niet gebruikt voor de automatische niveauregeling van de koplampen? want die zie ik afentoe eens afgesteld worden.
MijnS60
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJsselstein
Leeftijd: 34
Berichten: 1204
Geregistreerd: 09 / 2010
Subject:

Re: Mogelijkheid zelf standaard volvo alarm inbouwen

 · 
Posted: 10.11.2011 - 14:38  ·  #4
Vergeten te vermelden dat de auto is uitgevoerd met een standkachel, zal dit enige problemen gaan opleveren met het plaatsen van de sirene?
Volgens mij zit deze namelijk op de zelfde plek of de sirene komt net boven de standkachel.
V70 2.4T
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 53
Berichten: 710
Geregistreerd: 02 / 2009
Subject:

Re: Mogelijkheid zelf standaard volvo alarm inbouwen

 · 
Posted: 11.11.2011 - 01:09  ·  #5
Moet geen probleem zijn, er zijn er zat met standkachel en alarm. Zou ook een vreemde keuze worden bij de dealer: 'Meneer, wilt u standkachel of alarm?' :D

Wel een lekkere optie hoor, standkachel... (lees: Jalours!!!).

De bewegingssensor komt in de hemelbekleding, ongeveer ter hoogte van de rugleuning van de stoelen (afhankelijk of je die ver naar voren of achter hebt staan natuurlijk). Daar moet al een plastig kapje zitten dat je zo los kunt wippen en daarin moet al een stekker zitten.

Schiet me wel ineens te binnen: Heb je toevallig een uit Duitsland geimporteerde S60?
Lijkt een vreemde vraag misschien (kwam erop door je standkachel vraag), maar in Duitsland werden de D5's standaard uitgerust met een standkachel om aan de, strengere als in NL geldende emissie eisen bij een koude motor, te kunnen voldoen en te fungeren als bijverwarming (sneller warm = lagere uitstoot). In NL hoeft dan bij import alleen de software te worden geladen en je hebt een volwaardige, programmeerbare standkachel. Je hebt geen D5 zoals ik lees, maar het is een verklaring waarom ik erop kwam (wil toch niet als een volslagen idioot overkomen, dus wil m'n gedachtenkronkel graag toelichten, voor zover het helpt :P ).

Maar goed, om weer even terug te komen, als je auto uit Duitsland geimporteerd is, heb je een klein probleempje. In Duitsland weerd er bij het alarm geen bewegingsmelder geleverd/geinstalleerd en ontbreekt dus het plasic kapje en bekabeling in je hemel. Tenzij je dus uitvist waar die kabel aangesloten wordt en de kabel weet te bemachtigen, wordt het een lijdensweg om die te installeren en zul je het dus beter zonder kunnen doen.

De niveausensor is wat anders als de sensoren bij automatische niveau regeling voor je xenon koplampen. Die van het alarm slaat, bij inschakeling, de huidige stand van de auto op, en gaat het alarm af als de auto b.v. wordt opgekrikt (als men je wielen wil gappen, of de auto wil afslepen).
MijnS60
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJsselstein
Leeftijd: 34
Berichten: 1204
Geregistreerd: 09 / 2010
Subject:

Re: Mogelijkheid zelf standaard volvo alarm inbouwen

 · 
Posted: 11.11.2011 - 09:21  ·  #6
Ja standkachel is heerlijk, instellen en de volgende ochtend mocht er sneeuw op de auto liggen dat eraf halen en warm weg rijden(waarbij de motor van de auto zelf ook warm is). De S60 is vanuit duitsland geimporteerd.

Bij de import hebben ze software aanpassingen gedaan voor de taal en standkachel.
Ik zal dus even na gaan bij de garage waar ik hem gekocht heb of hen bij de import of uit eigen kennis weten of die kabel aanwezig is enof deze uberhoud wel beschikbaar is.

De kabel ga ik opzoeken vanuit de stijlen en bij het dakraam wellicht is deze daar wel aanwezig, mist hij er niet ligt lijkt mij dat de kabel naar de hemel er nog wel aftermarkt in te leggen is alleen waar ga ik deze dan neerleggen vanwege dakraam en wat de moeilijkheidsgraad hangt hieraan:).

Heb ondertussen van 2 volvo dealers prijzen gekregen 1 hiervan staat hieronder:
Prijzen van 11-11-2011

artikel 1 : sirene met backup E. 123,67
artikel 3 : beweginssensor E. 87,29
artikel 4 : niveausensor E. 83,50
Software: alarmsysteem E.166,00
Software: bew. sensor E. 12,39
Software: niveau sensor E. 12,39
kosten downloaden E. 43,97

Ik begrijp alleen niet waarom er nog extra software geladen word in de bewegings sensor, niveau sensor en kosten download.
Is de software voor het alarm systeem niet genoeg?! (lees: prijs voor de software pff duur:().

Maar als ik dan even na denk over de sensoren: de beweginssensor detecteerd beweging maar dat doet de niveau sensor ook.
De niveau sensor lijkt mij hier ook wel in te volstaan want wat doet de bewegingssensor nog extra(ik zeg alleen het interieur)?
Greyline
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Parkstad
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Berichten: 1806
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: Mogelijkheid zelf standaard volvo alarm inbouwen

 · 
Posted: 11.11.2011 - 09:50  ·  #7
@MijnS60:
De bewegingsensoren detecteren elke beweging in het interieur, dus bijvoorbeeld inbraak door het inslaan van een raam. De niveausensoren zullen daar niet op reageren.
Voor een goede beveiliging heb je ze dus beide nodig (helaas).
MijnS60
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJsselstein
Leeftijd: 34
Berichten: 1204
Geregistreerd: 09 / 2010
Subject:

Re: Mogelijkheid zelf standaard volvo alarm inbouwen

 · 
Posted: 11.11.2011 - 10:18  ·  #8
Ok ja dat is dan wel het verschil en een handig verschil ook.

Ik zal vanavond dan maar eens gaan zoeken naar die kabel of hij er wel in zit want de auto is import van duitsland en heeft een dakraam waardoor de kans erg klein word dat deze er inzit:(

Ik wil het alarm erop hebben vanwege de velgen en het inslaan van ramen.
Wat ik me afvraag is zit er in de andere NL types een kapje in het plafond waar je zo bij kan? Dat is me eigenlijk nooit opgevallen...(iemand foto??)
S60_driver
 
Avatar
 
Subject:

Re: Mogelijkheid zelf standaard volvo alarm inbouwen

 · 
Posted: 11.11.2011 - 20:31  ·  #9
Ja, foto heb ik.

MijnS60
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJsselstein
Leeftijd: 34
Berichten: 1204
Geregistreerd: 09 / 2010
Subject:

Re: Mogelijkheid zelf standaard volvo alarm inbouwen

 · 
Posted: 12.11.2011 - 17:13  ·  #10
@S60_driver

Dank voor de foto, ik heb in mijn S60 dit klepje niet zitten.
Dat zal dus helaas voor mij niet kunnen gelden.

Vandaag sirene en motorkapslot gehaald binnen kort even monteren van de week opzoek naar de niveausensor waar deze het goedkoopst te krijgen is en dan aan de slag met VIDA voor zover ik er zelf iets mee kan gaan doen.

Mocht dat niet lukken word het alsnog op naar de dealer(maar ook daar ga ik voor de goedkoopste want het is een simpele software aanpassing.
MijnS60
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJsselstein
Leeftijd: 34
Berichten: 1204
Geregistreerd: 09 / 2010
Subject:

Re: Mogelijkheid zelf standaard volvo alarm inbouwen

 · 
Posted: 12.11.2011 - 23:09  ·  #11
Vanavond alleen in ong. 1 uur de motorkapslot vervangen voor een met alarm functie erop.
Morgen denk ik maar even de sirene inbouwen een aansluiten.

Hopenlijk komt maandag de OBD2 kabel binnen en dan maar even rommelen met VIDA.
(ik kijk hierbij natuurlijk wel uit, ik ga eerst kijken of alle diagnoses gedaan kunnen worden voor dat ik verder ga).

Mocht iemand nog tips hebben hoor ik die graag, geld ook voor als iemand nog een goedwerkende niveausensor(hellingsensor) op de plank hebben liggen:D
V70 2.4T
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 53
Berichten: 710
Geregistreerd: 02 / 2009
Subject:

Re: Mogelijkheid zelf standaard volvo alarm inbouwen

 · 
Posted: 12.11.2011 - 23:35  ·  #12
Ook ik heb zelf een uit Duitsland geimporteerde auto (of had ik dat al aangegeven?) en ben hier ook al eens mee bezig geweest.
De prijzen die jij noemt zijn toch wat lager als ik van mijn dealer kreeg, zijn deze incl. of axcl. BTW, want dat zou het verschil verklaren.

De reden waarom ik er nog niet mee verder ben gegaan is omdat ik, als ik het ga doen, ook de hellinghoeksensor (of niveausensor) en bewegingssensor erin wil hebben. Die eerste is het probleem niet, die aansluiting ligt er in de kofferbak, maar ook bij mij ontbreekt het plastic kapje en kabel in de hemelbekleding. Dat kapje kan me feitelijk gestolen worden, dat valt er toch alleen maar steeds uit als er een lipje is afgebroken en de sensor werkt door plastic en ook door het materiaal van de hemel zelf. Die kan er dus gewoon bovenop zonder iets te moeten snijden o.i.d.

Die kabel ligt er vooralsnog echt niet, ik heb hem althans nog niet kunnen vinden, ook niet in een van de A-stijlen.
Ik was zelf van plan om bij Elferink (hier vlakbij) eens op 'de plas' in een sloopauto te kijken waar alarm op zit, hoe en waar de kabel loopt en is aangesloten. Die liggen toch meestal al helemaal open. Als ik die heb gevonden, kan ik die kabel vervolgens ook meemen, hem op dezelfde wijze aansluiten en de sensor plaatsen. Volgens de monteurs bij de dealer is dit nl. wel te doen. Zij haden het zelfs al eens uitgezocht en gedaan voor een klant, maar wisten uit hun hoofd niet meer precies hoe en wat. En het opnieuw uitzoeken was even iets te veel werk zo even tussendoor voor de goodwill. En dat begrijp ik ook wel. Het was toen echter voor die klant niet goedkoop geweest vanwege het arbeidsloon.

Ik ben hier echter nog niet aan toe gekomen tot op heden. Moet daar toch eens werk van maken...

De reden waarom voor de sensoren extra software vereist is, is omdat die niet in de standaard alarm software zitten en dit weer om de reden dat als die geladen zou worden, zonder dat de sensoren er ook in zitten, dit weer tot foutmeldingen gaat leiden.

Ben trouwens erg beneiuwd of het jou lukt om zelf met VIDA de software te installeren. Dit zou nl. een aanzienlijke kostenpost schelen. Ik heb zelf al in Duitsland geinformeerd, maar ook daar kost de software hetzelfde.. :( Ben er echter bang voor want volgens mijn informatie moet die software telkens opnieuw worden opgevraagd bijde fabriek, op chassisnummer, en men is niet in staat om die software ergens op te slaan en voor meerdere auto's te gebruiken. Zo is het mij verteld althans.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Mogelijkheid zelf standaard volvo alarm inbouwen

 · 
Posted: 13.11.2011 - 10:41  ·  #13
Deze heb ik op mijn S60 gehad.
Uit ervaring weet ik dat dit een zeer goed alternatief is.
Als je te dicht bij de auto komt waarschuwd hij je ook nog.
Ik heb met dit alarm nooit een valse melding meegemaakt.
MijnS60
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJsselstein
Leeftijd: 34
Berichten: 1204
Geregistreerd: 09 / 2010
Subject:

Re: Mogelijkheid zelf standaard volvo alarm inbouwen

 · 
Posted: 13.11.2011 - 15:04  ·  #14
De prijzen die ik vermeld heb zijn prijzen van de volvo dealer af en zijn EXCL. BTW.

Totaal zal de software inladen dus rond de 230 euro incl komen, daarvoor ga ik kijken met de software(als VIDA de OBD2 die ik besteld heb ondersteund) voor niet alleen me zelf maar ook de andere volvo rijders op dit forum of ik hier iets mee kan doen zodat andere hier ook van kunnen profiteren.

Weet iemand toevallig een niet volvo dealer die goedkoper dan de dealer onderdelen kan leveren?
Ik heb de sirene met motorkapslot gisteren kunnen ophalen na contact gehad te hebben met Parts4sweden.

Dus hoop dat er meerdere bedrijven zijn die hier iets in kunnen betekenen voor me.

@bigdog;

Wat had je hier besteld want er staan er meerdere op, mocht mijn project nu niet slagen met de software dan kan ik altijd nog de overweging nemen om die richting in de slaan.

Ik zal aankomende week ook even contact opnemen met de lokale sloop of zijn een volvo uit nederland hebben staan waar ik even in mag kijken waar deze kabel naar toe loopt en of hij zo aan te sluiten is.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Mogelijkheid zelf standaard volvo alarm inbouwen

 · 
Posted: 13.11.2011 - 20:46  ·  #15
Quote door MijnS60

@bigdog;

Wat had je hier besteld want er staan er meerdere op, mocht mijn project nu niet slagen met de software dan kan ik altijd nog de overweging nemen om die richting in de slaan.


De hint was inderdaad bedoeld voor als je de originele niet werkend gaat krijgen, of als het te omslachtig wordt.
Ik had een klasse 5 alarm van clifford en deze wordt ook door de verzekering geaccepteerd.
Wat was er beveiligd:
motorkap,
alle deuren en kofferklep,
hellingsensor,
bewegingssensoren binnenkant,
detectie, voor als er iemand dicht bij de auto komt,
Spanningsafval.
Startblokkering.
Mocht je er inderdaad eentje willen, dan zou ik een Clifford dealer in de buurt raadplegen.
Succes.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0