Motor bokt bij lage toeren zodra deze op temperatuur is - [+ oplossing!]

Volvo V70 2.5-10V 1999

 
 
 
 
 
EzraEzinga
 
Avatar
 
Subject:

Motor bokt bij lage toeren zodra deze op temperatuur is - [+ oplossing!]

 · 
Posted: 03.08.2012 - 11:22  ·  #1
Hallo allemaal,

Ik heb gisteren mijn auto uitgeleend en kreeg hem terug met het volgende probleem:

Motor begon te stotteren, bokken en te stoten en sloeg toen af.
Na lang proberen startte hij, maar zodra je iets gas (veel en weinig) gaf begon hij weer te bokken en te stoten en sloeg weer af.
Uiteindelijk stationair regelmatig kunnen laten lopen, naar huis laten rollen en laten afkoelen.

Met koude motor start hij direct en loopt hij goed.
Maar zodra hij op temperatuur komt, begint hij weer in de lage toeren te bokken en te stoten.
Afslaan doet hij niet meer.

Gegevens auto:

Merk: Volvo
Model: V70
Motor: 2.5-10V 144pk
Transmissie: Automaat
Brandstof: Benzine / LPG G3
Bouwjaar: 01/1999
Km.stand: 537.875

Iemand enig idee wat het kan zijn en waar ik moet beginnen met testen?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39715
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Motor bokt bij lage toeren zodra deze op temperatuur is

 · 
Posted: 03.08.2012 - 12:09  ·  #2
Je zou eens kunnen kijken naar je bougies, de kabels hiervan, of de ontsteking / bobine.
Mocht dit niet de oplossing bieden, dan het traject van de brandstoftoevoer.
Ik ben nieuwsgierig naar de afloop.
Alvast succes.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Motor bokt bij lage toeren zodra deze op temperatuur is

 · 
Posted: 03.08.2012 - 13:26  ·  #3
Een koude motor die wel goed start en loopt, en warm niet meer?

Dan zou ik eerst eens naar foutcodes gaan zoeken. Ontsteking, als die slecht is, dan is ie ook slecht bij koude motor. Het is zo te zien een V70 classic, en dan zit er naar ik aanneem een verdelelerkap op je motor. Het kan natuurlijk nooit kwaad die eens te inspecteren / preventief te vervangen maar bokken e.d. als de motor warm is lijkt mij niet altijd een als oorzaak te hebben onsteking.

Lambda defect? MAP Sensor defect? Als bijvoorbeeld je voorverwarming van de lambda defect is, kan dat ook rare symptomen opleveren, en daaronder vallen ook bokken bij lage toeren (= lambda regelbereik). Bij koude motor wordt er tot een bepaald moment niet geregeld door de Lambda en dus loopt ie wel goed.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39715
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Motor bokt bij lage toeren zodra deze op temperatuur is

 · 
Posted: 03.08.2012 - 14:13  ·  #4
Quote door EnnoE34

Lambda defect? MAP Sensor defect? Als bijvoorbeeld je voorverwarming van de lambda defect is, kan dat ook rare symptomen opleveren, en daaronder vallen ook bokken bij lage toeren (= lambda regelbereik). Bij koude motor wordt er tot een bepaald moment niet geregeld door de Lambda en dus loopt ie wel goed.


Is inderdaad ook goed mogelijk.
Uitlezen is dan de enige optie om zekerheid te krijgen.
EzraEzinga
 
Avatar
 
Subject:

Re: Motor bokt bij lage toeren zodra deze op temperatuur is

 · 
Posted: 06.08.2012 - 09:13  ·  #5
Van het weekend alles losgehaald en schoongemaakt, maar verdelerkap kreeg ik niet los.

Samen met iemand weer gekeken, enorm getik uit de verdelerkap, maar deze kreeg ik niet los
omdat het luchtfilterhuis in de weg zat.

2 kilometer verder was het echt gedaan, ANWVB erbij, die kreeg het luchtfilterhuis eenvoudig los <_< ...
Verdelerkap en rotor waren waarschijnlijk nog origineel, en na 538.000 km kan dat een keer kapot gaan :D

Dus zaterdag de rotor en verdelerkap gemonteerd. Daarna liep hij weer prima.
Alleen nog even de luchtslang van het filterhuis naar het inlaatspruitstuk bestellen.

Bedankt voor de tips!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0