motor geeft soms een korte hickup

V60 D3

Bifuel John
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

motor geeft soms een korte hickup

· 
Posted: 31.01.2026 - 09:47  ·  #1
Beste forum leden,

sinds een klein half jaar mijn V60 D3 ingeruild voor een nieuwe versie en het is ook weer een Volvo (uiteraard) V60 D3 maar nu het nieuwere type een uit 2021.
Ben heel tevreden maar er is een ding waar ik en mijn garage niet uitkom en dat is dat de motor soms heel kort even een onderbreking geeft. auto rijdt gewoon door maar een fractie van een seconde houdt ie even in en gaat daarna gelijk weer door.
is te vergelijken met een koude benzine motor die nog niet helemaal op temperatuur is. Is geen goed vergelijk omdat het om een diesel motor gaat en de hickup gebeurd ook bij een warme motor.
Het vreemde is dat het onregelmatig gebeurd, rij dagelijks 80 km naar mijn werk en dan kan het zijn dat het een keer gebeurd maar het kan ook 5 tot 10 keer gebeuren.
Het beste merk je het als je en constante snelheid rijdt en dan schokt de auto heel even en het maakt niet uit bij welk toerental.
Soms gebeurd het bij 1500 toeren en de andere keer weer bij 2200 toeren dus daar kan ik geen pijl op trekken.
De garage heeft de auto uitgelezen onder het rijden en zag dat de buitendruk sensor af en toe een rare waarde aangaf dus die is vervangen.
Helaas is daarmee niet de storing verholpen en hebben we nog geen idee waar we het probleem moeten zoeken.
Mogelijk heeft een van jullie een idee of heeft het zelf meegemaakt en kan daarmee een richting aangeven.
Het gaat dus om een Volvo V60 D3 uit 2021 met een 2 liter diesel motor met 150 Pk.

Hoor graag of er suggesties zijn en met vriendelijke groet, John
trabbit
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

Re: motor geeft soms een korte hickup

· 
Posted: 31.01.2026 - 19:09  ·  #2
Buitendruksensor is de sensor die op het kunststof inlaatspruitstuk zit toch? Als die erg vies was dan zitten de kleppen ook vast. Ik zou beginnen met de kunststof inlaat te verwijderen en alles schoon temaken. Kan je ook de egr-buis gelijk controleren. Als die heel erg vies is, zal je de egr en koeler ook moeten reinigen. Het vervelende is dat je deze auto's niet meer aan VIDA kan hangen dus dan ben je aangewezen op vdash oid.

Het gekke is ik heb die sensoren echt volledig dichtgekoekt gezien, ondanks dat reden die auto's zonder problemen, heb soms het idee dat die er voor de niks in zit.
Selected quotes for multi-quoting:   0